Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4200 eller 5400 RPM till bärbar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa mig en större HD till min bärbara iBook. Står i valet mellan 4200 rpm eller 5400. tanken som slår mig:

1 - 5400'an borde låta mer...
2 - den borde dra mer ström...

stämmer detta? det sitter en 4200 i den nu - och har hittils räckt till allt jag velat och gjort

dum fråga kanske :rolleyes: och svaret borde bli att skaffa 4200an - men tänkte ändå höra med någon salig ande här på 99mac

Jag har en 5400 i min iBook och det finns inte en chans att jag skulle gå tillbaka till något långsammare. Hela burken känns snärtigare. Och i vart fall min låter mindre (knappt möjligt att höra) och jag har inte märkt att den drar mer ström. Jag upplever det snarare som att den drar mindre, men det kan bero på mycket annat också

Nu finns det ju dessutom diskar som snurrar i 7200. En sån skulle jag köpa om jag köpte nytt idag.

Tänk dock på att iBook är den jäkligaste modellen att byta hd i. Själv orkade jag inte meka med det utan lämnade in min till dicom i Stockholm.

  • Medlem
  • 2004-01-05 19:22

Vad får man pröjsa för att byta hårddisken i iBook? Jag fick ett förslag på runt 2000:- som snabbt, på stående fot, reviderades till ungefär hälften pga orimligheten i det priset.

Det uppskattades att det skulle ta nästan två timmar att fixa, och har man sett proceduren verkar det inte orimligt.

Jag vill minnas att jag betalade något i den storleksordningen, men då fixade de också att limma ihop en grej som spruckit på insidan så det tyckte jag var fair.

Det finns ganska detaljerade beskrivningar på internet, men som jag förstår så tar det aldrig under en timme även för den som gjort det många gånger.

tack för svar! jag älskar 99mac

men - wow - låter inte som något jag gör i brådrasket och betala 1000-2000 för att någon skall göra det + 2000-2500 för hårddisken...nä - det får nog tänkas över lite

tänkte behålla den 40 GBaren som sitter i och flytta till en extern pocketdrive...typ

  • Medlem
  • 2004-01-05 19:39

99Mac - Har du inte fått svar inom tjugo minuter bör du uppsöka ett bombskydd.

Ja! Och, så är det till och med trettondeafton...idag...

och imorgon...

julafton!

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
men tänkte ändå höra med någon salig ande här på 99mac

Förutom saliga andar så finns även en del skrivet sedan tidigare... Här är några av de trådar där olika diskhastigheter i bärbara diskuterats:

5400 rpm i en tibook?

7200 varv i PB 12"?

iBook med 40 gig, lyckat byte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 09:58

Jag tror jag gjort något inlägg om mina erfarenheter från 30 GB Travelstar 4200 RPM till 40 GB Travelstar 5400 RPM, kan repetera och fylla på lite ytterligare:

-Batteritid, i princip oförändrad
-Ljudnivå, kanske "något" högre, men också här i princip densamma
-Hastighet, märkbart snabbare, inte toksnabbt.

Faktum är att jag nu valt att gå vidare till en 80 GB Travelstar som åter är på 4200 RPM. Pga den högre densiteten på informationen som den senaste har är den oftast minst lika snabb/snabbare än den föregående trots den lägre rotationshastigheten.

Förutom fördelen med större lagringsyta är denna 80 GB mycket tyst - för första gången störs jag inte av att datorn är på när jag ser på TV eller gör något annat. De bägge föregående hade nämligen en förmåga att "klicka" var 10 s eller så (vanligt i OS X vad jag förstår). Den nya klickar också men knappt så att det är hörbart.

Kontenta: Rotationshastighet är inte allt! Tänk även på densitet och ljudnivå! Se också t ex barefeats.com där hårddiskar för bärbara testats.

Jag har monterat en Travelstar 80GB (4200) i min TiBook, och jag är väldigt nöjd med den disken.

Jag köpte avsiktligt en långsammare disk för att:
1) Jag ville ha så mycket lagringsutrymme som möjligt.
2) Datorn (nu 3 år) är så slö på andra ställen (grafikkort, processor), att extra pengar på en snabb disk inte skulle ge mig någon vidare prestandaökning.

Funderar att köpa en powerbook 15", är det värt att läggat till 1350;- för att få en 5400rpm istället för en 4200 rpm (80gb)
Kankse bättre att lägga pengarna på ram...
--
Daniel

Ok - tack för bra svar - igen!

Följdfråga...vart kan man köpa combo-drives till iBook!? Någon som vet?

Tekniska data om hårddiskar för bärbara:

Följande data baseras på Hitachi 2.5" diskar på 7200,5400 och 4200 rpm

7200rpm; Startup Seek/Read Idle
5.5W 2.5W 2W

5400rpm; 5W 2.5W 2W

4200rpm; 4.7W 2.1W 1.85W

1
Bevaka tråden