Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE-diskar i G5?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 19:44

Går det att stoppa i vanliga ATA-100-diskar i en PowerMac G5, eller måste det vara Serial-ATA?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 20:07

Kompatibelt ATA kort krävs isf. Det är dock betydligt vettigare att använda sig av S-ATA diskar. I dagarna lär en 3:e partstillverkare presentera en lösning för att montera flera diskar internt i G5:an (2st standard). Det går att lösa på egen hand också men är lite knepigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 22:29

Fasiken, då blir det till att byta ut de gamla diskarna då... ett IDE-kort är ju verkligen inte ekonomiskt försvarbart.
Jaja, tack för svar!

Duger det inte med en adapter för det hela? Det blir ju klart en per disk, men iaf.

Jag har iof aldrig testat att använda en S-ata/IDE adapter, men om standarden följs så BORDE det fungera utan problem.
Äger ingen G5, så jag kan inte testa det just nu heller =/
Problemet kanske skulle kunna vara antalet Molex kontakter (om de ens heter molex) för det sitter väl inte så många "till övers" i G5 tornen, S-ata tar ju sin ström via sin egen kabel till skillnad från IDE.

  • Medlem
  • 2004-01-05 17:06

Jag har testat att lyfta ur Superdriven och sätta in en ATA/100 disk på Superdrivens kabel för att göra backup vilket verkade funka bra och snabbt.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av dec_alpha
Jag har iof aldrig testat att använda en S-ata/IDE adapter, men om standarden följs så BORDE det fungera utan problem.
Äger ingen G5, så jag kan inte testa det just nu heller =/
Problemet kanske skulle kunna vara antalet Molex kontakter (om de ens heter molex) för det sitter väl inte så många "till övers" i G5 tornen, S-ata tar ju sin ström via sin egen kabel till skillnad från IDE.

En adapter skulle möjligtvis kunna tänkas fungera. S-ATA diskarna i G5:an tar inte sin ström från en separat kabel. Något som däremot skulle kunna tänkas vålla problem är utrymmet. Utrymmet mellan diskarnas normala placering och G5:ans lucka är inte allt för generöst.

Jag ser dock ingen anledning till en dylik lösning då prestandan blir lidande och diskarna ligger på samma prisnivå idag. ATA-diskarna kan väl göra nytta i den gamla macen eller säljas till någon lycklig själ.

För tillfällig backup fungerar Xedoz lösning suveränt. Annars går det ju bra med FW-chassi eller dylikt.

  • Medlem
  • 2004-01-05 23:13

Jag testade dessutom lite snabbt hastigheten att kopiera en .dmg fil mellan de två interna S-ata diskarna och mellan S-ata och IDE/100. Det var endast en väldigt enkel filkopiering i Finder som kontrollerades med tidtagarur. Resultat var förvånansvärt lika i båda testerna, endast några tiondelar skiljde till "s-ata->s-ata" kopieringens fördel. Men man vet ju inte hur stor skillnaden är om man kopierar småfiler, eller andra typer av kopieringar.

  • Medlem
  • 2004-01-05 23:19

En annan intressant tanke angående G5:ans interna lagringsmöjligheter är huruvida det skulle fungera att ha två diskar som är kopplade till ett S-ata kontrollerkort och sedan placera dom på Superdrivens plats? Värmemässigt så borde det inte vara några problem, och är man orolig så kan man sätta en liten fläkt längst fram i avdelningen eller köra med sidoluckan öppen. Jag körde ett litet tag med sidoluckan stängd och med en disk på superdriveplatsen medan jag kopierade och jag märkte ingen direkt värmeskillnad mot tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:29

Nu var det ett tag sedan jag studerade G5:an invändigt. Men om jag inte missminner mig sitter det dessutom en evakueringsfläkt i närhet till hårddiskarna som sätter igång vid hög värme och blåser undan varm luft effektivt. Den sitter bakom den ordinarie cirkulationsfläkten.

En bättre placering för två extra diskar torde väl dock vara en våning ned bakom PCI-bryggans fläkt. Om man nu inte har otympliga PCI-X kort som tar upp platsen förstås.

Att ansluta två extra diskar till G5:ans S-ATA controller lär nog vara omöjligt då S-ATA controllern förmodligen bara består av två bussar som endast kan hantera en disk vardera. Ett S-ATA kort vore väl dock en lösning, som förmodligen inte skulle äventyra utrymmet på "PCI-våningen".

Jag undrar om det inte är detta som en 3:e partstillverkare väntas introducera imorgon. Utrymmet finns, och kylningen går ju även att komplettera om man så vill. Jag väntar med spänning på produktintroduktionen.

PS. Dual G5:an är inlämnad för PSU- och div. fläktbyten varav jag har svårt att undersöka möjligheterna mer detaljerat. Ovanstående är altså taget från minnet, som tyvärr ej är mycket bättre än en guldfisks i vissa sammanhang. DS.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:18

Jag såg att 3:e partslösningen kom att bli 2 extra diskar vid just PCI-bryggan enligt en nyhetspostning som skedde nyss. Smidig lösning om jag få säga det själv. Även om jag kanske hade gjort konstruktionen något annorlunda om jag själv fått bestämma.

http://99mac.se/forum/showthread.php?threadid=37179

1
Bevaka tråden