Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moderator

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall vi ha bättre moderatorer på 99mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 11:44

Kan du definiera problemet och målet bättre än i < http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37041 > så kunde det vara värt en diskussion…
Men nu verkar det mesta vara omotiverat gnäll så vitt jag kan förstå.

Ja, vad är fel på dom vi har?

Vad ere för gnäll? Starta ett eget forum om du inte trivs här...

Citat:

Jag vet inte. Jag har inte besökt 99mac på över ett halvår men när jag kom tillbaka märkte jag direkt flera förändringar:

Mer trams i diskussionerna. Det tar inte många inlägg förrän man kommer från ämnet och det är i stort sett meningslöst att gå in i en tråd med 13-14 sidor inlägg eftersom de inte sällan mest är trams, skämt och sånt som inte har med saken att göra.

Sämre språk. Det är massor med svordomar och språkbruket är i förekommande fall ganska uselt.

Mindre mac och mer annat. Sajten kunde lika gärna heta 33mac då det känns som att allt mer av det som skrivs här inte handlar om mac:en utan snarare om allt från gräsklippare till meningslösa attacker på media som "är köpta av Microsoft" och trams om hur puckade PC-ägarna är.

Sånt här gör, tycker jag, att 99mac har förvandlats från en kunskapsdatabas till ett chatforum, och därmed minskar sajtens värde i längden om inte alla försöker posta mer genomtänkta och användbara inlägg. För ett halvår sen kunde man söka efter vissa saker här och få fram bra resultat men idag är det svårare tycker jag.

Ovanstående citat är från Joakim Melin och jag håller med till fullo i vad han tycker.
Earth hade också en del synpunkter i tråden du hänvisar till Pär.

11 röster men bara 4 st som har skrivit vad dom tycker här i tråden. Men jag är inte hellt ute och cyklar när majoriteten anser att det saknas moderation här på forumet.

Jag förstår att dom som är mest emot detta är dom som har mest att förlora på det...;)

Vad är det för fånig fråga. Klart allting alltid kan bli bättre.

Jag avstår från att rösta.

Trams.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-01-04 17:01

Beror ju väldigt mycket på vad som menas med bättre?
Att direkt stävja personliga påhopp samt de som bara är ute efter att "käfta" emot mac som en princip tycker jag är ok.
Lite utsvävningar rent vänskapligt samt lite humor och felstavningar tycker jag är helt ok.

Nicke

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ovanstående citat är från Joakim Melin och jag håller med till fullo i vad han tycker.
Earth hade också en del synpunkter i tråden du hänvisar till Pär.

Tycker du själv att dom två inläggen (Joakims och "earths") är förenliga över huvud taget? Tvivlar starkt på att Jokim gillar "earths" och vise versa…
Låter som man kunde få justa och koncistenta modereringsregler ur det (NOT)…

Är det sådnat du menar med bättre moderering så vill jag ha mycket sämre… gärna bums…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 21:42

Nej jag håller inte med Joakim, jag gillar det här forumet starkt och har inget emot att man pratar om annat än Mac (även om jag tycker det mestadels handlar om det).

Det jag tycker väldigt illa om (och där jag tycker moderationen blivit slappare) är personangrepp och direkta påhopp pga någons åsikt. De som använder vilket språkbruk som helst i anonymitet av internet, och skriker och svär när sakargumenten tar slut.

Vilken idiotfråga rent ut sagt: Vem vill inte ha "bättre" utav vadsomhelst?

Dessutom, varför skulle vi lyssna särskilt på just Joakim Mellin? Är han någon slags världsauktoritet på forummoderation?

En liten undran som uppstår är varför är alla tråkmånsar så förtjusta i regler och censur?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-05 00:04

Jag tror jag missförstod frågan och röstade Ja när jag menade Nej.
Moderatorerna är väl inte mer än människor de heller, och det är klart att någon tråd kan spåra ur och skulle behöva tillsyn av en moderator, men överlag tycker jag det funkar rätt bra.
Däremot tycker jag att det kanske ibland borde utfärdas varningar till folk som medvetet postar inlägg som startar PC vs. Mac-krig... men det kan nog vara lite svårt att bedömma från fall till fall antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 02:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Vad är det för fånig fråga. Klart allting alltid kan bli bättre.

Jag avstår från att rösta.

Instämmer en hel del jag med här. Röstar inte heller, eftersom alternativen är alldeles för knepiga och kan tolkas helt fel.

Precis som allt på forumet så kan moderatorerna bli bättre. Dock tycker jag att de vi har är bra och ser absolut inget behov av att det skall ske någon förbättring på den fronten. 99mac är ett av de mer välmodererade forumen jag vet.

  • Medlem
  • 2004-01-05 03:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
(...)
Däremot tycker jag att det kanske ibland borde utfärdas varningar till folk som medvetet postar inlägg som startar PC vs. Mac-krig... men det kan nog vara lite svårt att bedömma från fall till fall antar jag.

Man kanske helt enkelt skulle starta en avdelning för plattformskrigare. Känner själv att det rinner över ibland och skulle då uppskatta att 99mac höll sig med en armhåla där man kunde säga ngt fånigt om PC-nissar utan att kladda ner konstruktivare fora.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 04:49

Jag håller fullständig med Joakim Melin. Det är mycket synd att det skall vara på det sättet. Moderatorer finns för att dom behövs, deras jobb är allt annat än lätt. Moderation måste ske konsekvent och likartat annars så kan väldigt tråkiga missförstånd uppstå. Det får inte vara som nu noll moderation tills någon får för sig att radera bort inlägg eller en hel tråd, för att det inte passade vederbörandes tillfälliga sinnesstämmning. Klara regler som tillämpas på samma sätt vid alla tillfällen och utav samtliga moderatorer är ett måste. Det vill säga om forumet skall bibehålla den så kallade "professionella" inriktningen. Själv tar jag en paus från 99mac på grund av detta.

Citat:

Jag vet inte. Jag har inte besökt 99mac på över ett halvår men när jag kom tillbaka märkte jag direkt flera förändringar:

Mer trams i diskussionerna. Det tar inte många inlägg förrän man kommer från ämnet och det är i stort sett meningslöst att gå in i en tråd med 13-14 sidor inlägg eftersom de inte sällan mest är trams, skämt och sånt som inte har med saken att göra.

Sämre språk. Det är massor med svordomar och språkbruket är i förekommande fall ganska uselt.

Mindre mac och mer annat. Sajten kunde lika gärna heta 33mac då det känns som att allt mer av det som skrivs här inte handlar om mac:en utan snarare om allt från gräsklippare till meningslösa attacker på media som "är köpta av Microsoft" och trams om hur puckade PC-ägarna är.

Sånt här gör, tycker jag, att 99mac har förvandlats från en kunskapsdatabas till ett chatforum, och därmed minskar sajtens värde i längden om inte alla försöker posta mer genomtänkta och användbara inlägg. För ett halvår sen kunde man söka efter vissa saker här och få fram bra resultat men idag är det svårare tycker jag.

Frågan verkar för mig vara lite för mycket tassande kring den heta gröten än pang på rödbetan! Eller så har jag missförstått? Självklart får hela mänskligheten bli bättre. Varenda enskild individ och det inkluderat moderatorerna här. Så att säga ja på den frågan är för mig självklar men det är inte nödvändigt att moderatorerna blir bättre. Dom skulle kunna drabbas av utvecklingsstopp om det bara rörde modererandet här utan att jag skulle känna mig drabbad.

Jag tolkar fritt och översätter; Ska vi byta ut moderatorerna?
Eller; Ska moderatorerna skärpa sig?
Om det är den egentliga tanken i det långa loppet, om inget förändras, så svarar jag nej. Jag tycker att naturlig omsättning, jag menar att det får sköta sig självt utan min inblandning är att föredra.

Jag upplever inget problem från moderatorernas sida, men så är jag väl närmast liberal-anarkist på något sätt.

Om någon förefaller att vara bångstyrig, otrevlig, jobbigt osaklig med mera så brukar jag antingen ta tjuren vid hornen och försöka hålla fanan högt genom att inte falla därhän eller så ignorerar jag vederbörande med inledande hövlighet. Ibland brister det men sällan så att det stör allt för mycket. Detta är vad jag brukar göra där det faktiskt finns ett problematiskt klimat vilket jag inte har upplevt här på 99mac. Min tröskel för vad som gränsar till att uppleva det problem vi talar om är extremt mycket förhöjd efter att ha varit aktiv medlem på andra forum där pajkastning är vardag och där åsikter är viktigare än vetande, ovetande och trosuppfattningar angående saker som inte alls har med subjektivitet att göra. 99mac är ett föredömme i mina ögon.

Jag upplever moderatorerna här som att dom städar, det vill säga flyttar inlägg, deltar själva och kanske avstyr kassa inlägg någon gång ibland. Det är väldigt bra för då överlämnar dom själva skapandet av forumandan till oss. Vi kan fylla på med sakligheter, välvårdat språk, vänlighet och vi kan avstyra bråk, trams med mera själva om vi vill genom att inte delta i tramset eller tillsammans visa var skåpet ska stå. Det gäller att vi tar tag i saken bara och inte sitter framför skärmen och samlar på oss dåliga känslor inför vad som händer och väntar på att moderatorerna kommer och fyller på med det vi saknar eller avstyr det vi själva kan göra något åt. Om 99mac inte lyckas bli det som alla hoppas på så är det synd men för mig inte hela världen. Det finns alternativ eller möjlighet att försöka på nytt.

Det jag saknar på 99mac är högre omsättning på inlägg, det vill säga mer aktiva medlemmar eller mer snack från dom som deltar redan nu. Det är inte mycket jag kan göra åt det förutom att dra mitt strå till stackan. 99mac är inte mitt ansvar utan en plats att försöka trivas på för mig för mig. Alla forum mår bra av hög fart. Hoppas det kommer fler aktiva medlemmar. Något tyder på det för många forum som växer verkar gå igenom en sådan här ´klaga på moderatorerna`-vända. När den kommer är det bevisligen i alla fall inte dött.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Dessutom, varför skulle vi lyssna särskilt på just Joakim Mellin? Är han någon slags världsauktoritet på forummoderation?

<harkel>. Ingen har sagt att ni ska lyssna särskilt på mig. Jag uttryckte mina åsikter i en annan diskussion och de åsikterna citerades in i den här diskussionen.

Har du något emot mig personligen så kan jag bara beklaga det.

bara denna diskussion sätter ju direkt fingret på problemet... vissa vill dra ner på pc-bashingen och röstar "ja", andra vill dra ner på pc-nissarna och röstar OCKSÅ "ja"...
Själv röstar jag "nej" därför att jag utgår ifrån att de moderatorer vi har idag är fullt medvetna om att de måste ingripa mot personangrepp. Det har gått över styr i en enda tråd jag läst, och där sanerades det av sig självt så det är INTE ett stort problem.
Dessutom skulle 99mac förlora MASSOR på att försöka "stävja" battles mellan mac- och pc-people. Detta är ju en livsnerv! Att köra Mac är i regel ett långt mer aktivt val än att köra pc, och i detta val ligger ofta ett avståndstagande till pc- (eller rättare sagt windows-)världen. Så jag tror att det är vi Macaholics som är i störst behov av att debattera med pc-nissarna än tvärtom. Mind you, det är inga rena pc-nördar som är härinne och "stör", utan i regel tämligen intelligenta människor (som 12 Moons, t ex) som använder båda plattformarna till vardags och har intressanta jämförelser. Min erfarenhet är att det oftast är Mac-nördar som sätter igång att gaffla utan argument och inte tvärtom...
Kort sagt: jag tycker 99mac är ett ovanligt vitalt, spännande och smart forum, precis som det är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vilken idiotfråga rent ut sagt: Vem vill inte ha "bättre" utav vadsomhelst?

Dessutom, varför skulle vi lyssna särskilt på just Joakim Mellin? Är han någon slags världsauktoritet på forummoderation?

En liten undran som uppstår är varför är alla tråkmånsar så förtjusta i regler och censur?

Kanske det är så att "hippa" killar som du inte kan skilja på modering och censur som är två olika saker.

/Ola
Leg tråkmåns.

Vad personer som klagar över modering/moderatorer aldrig begriper är att moderatorerna jobbar frivilligt. Jag anser att frivilligt utfört arbete kan i princip inte kritiseras av någon annan, då kan den som vill kritisera det helt enkelt göra det själv. Så om 12 moons inte anmäler sig direkt till att vara moderator och blir godkänd för detta genom att granska dennes tidigare inlägg så kan han vara tyst. Sedan när 12 moons är moderator så kan vi allihopa dra igång gnällbatteriet på hans sätt att sköta sitt jobb. För vi vet alla att detta är absolut bästa sättet att bygga en trevlig internet-community, eller hur?

Lite lustigt är det när citroner delas ut i en tråd som denna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
<harkel>. Ingen har sagt att ni ska lyssna särskilt på mig. Jag uttryckte mina åsikter i en annan diskussion och de åsikterna citerades in i den här diskussionen.

Har du något emot mig personligen så kan jag bara beklaga det.

Det har jag verkligen inte, och jag ber om ursäkt om det kunde uppfattas så.

Vad jag vände mig mot var xplanes försök att åberopa någon extern auktoritet för att stärka en personlig uppfattning. Jag hade tyckt att det var lika meningslöst även om personen som åberopades var steve jobs himself.

Min uppfattning är att de allra flesta försök att modererera forum är välmenande, men tyvärr leder till ofantligt tråkiga forum.

Låg takhöjd ger krokiga ryggar

Samtidigt läggs forum ner pga bristande moderation. Det är väl ännu tråkigare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Samtidigt läggs forum ner pga bristande moderation. Det är väl ännu tråkigare?

Men är det verkligen ett rellt problem här? Hur många trådar är det egentligen som spårat ur ordentligt? De måste väl ändå vara lätträknade?

För mig framstår överdrivet modererande som att klippa rosor med motorsåg – mer muskler än vad nöden kräver.

Det här var en ganska tråkig diskussion tycker jag.

Vi ska skärpa till 99mac - det kommer i mindre steg och det kommer bli stor skillnad på lång sikt. Mycket beroende på att fokus för 99mac kommer förändras.

99mac har blivit större och vi har inte lyckats få en fungerande organisation ännu. Jag/vi jobbar på det och jag är övertygad om vi kommer lyckas.

Stänger denna tråden tills vidare.

1
Bevaka tråden