Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fackförbund som passar grafisk formgivare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 21:14

Fackförbundet Sif påstår att det finns andra förbund som ger mig, som grafisk formgivare, ett bättre stöd än vad de själva kan.

Någon här som kan rekommendera mig ett annat, fördelaktigt förbund?
Jag är nämligen rätt obunden till min arbetsplats kollektivavtal...

De är dock sveriges dyraste fackförbund. För mig kostar det nästan 450:-/månad.

Detta är intressant. Jag har SIFat förut, men inte längre. Är inte med i nånting längre. Pga jag inte får a-kassa vid arbetslöshet från mitt heltidsjobb. Eftersom jag har egen firma (bi-syssla) Är jäkligt intresserad av hur man ska göra i min situation. Är heltidsanställd men har egen designfirma vid sidan om. Alltså ingen a-kassa. Helt sjukt.

Måste finnas många som "dubblar" precis som jag. Hur löser man det?

Senast redigerat 2004-01-04 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Detta är intressant. Jag har SIFat förut, men inte längre. Är inte med i nånting längre. Pga jag inte får a-kassa vid arbetslöshet från mitt heltidsjobb. Eftersom jag har egen firma (bi-syssla) Är jäkligt intresserad av hur man ska göra i min situation. Är heltidsanställd men har egen designfirma vid sidan om. Alltså ingen a-kassa. Helt sjukt. Hmm, borde skapa egen tråd av detta - sorry David, jag drar nu, och startar om annorstädes.

Du kan vara med i både fack och a-kassa, och eftersom du har en anställning kan du numera också få ersättning från a-kassa vid arbetslöshet även om du har egen företag. För att få ersättning måste du sätta ditt företag vilande. Det innebär att du inte får göra något med företag under arbetslösheten (inte använda visitkort med logga, brevpapper... nada!). Däremot bör du kunna ha den verksamhet du bedrev som företagare som bisyssla, men här blir det lite luddigt så kolla upp det först. Du kan bara sätta ditt företag som vilande en gång.

Exakt. Och eftersom jag var arbetslös en gång för mååååånga år sedan och hade a-kas några månader, så är det inte möjlgt för mig att få a-kas igen. Jag vet, för jag var år 2000 arbetslös några månader igen och då fick jag ingen a-kas trots åratal av medlemsskap. Jäkligt surt, det känns som att jag får lida för att de vill komma åt "jordgubbsplockare" och andra säsongsarbetare som medvetet jobbar halvårsvis så att säga.

Dessutom tycker jag det är dumt att man inte kan få "halvförsörja" sig med småuppdrag då och då i sin enskilda firma bara för att man är arbetslös i en period. Jag kan alltså inte göra ett jobb för 500 spänn, för då losar jag hela a-kassan. Hur knäppt som helst. Man "fastnar" liksom i att bara ta emot bidraget och inte försöka dra igång en fungerande egen business och bygga upp ett kundnät etc. Suck. Funderar på att stänga firman helt faktiskt. Har uppdrag för ca 2000 kr i månaden, och det är det inte värt, för om mitt "riktiga" jobb skulle kursa eller säga upp mig, måste jag sälja huset - för a-kassa - det får jag ingen. Aargh. Eller har jag missat nåt?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 23:34

Svenska tecknare? Är de ett riktigt fack också? Jag blir inte riktigt klok på informationen på deras hemsida. Det känns som om de är mer intriktade på egenföretagare men de kallar ju sig fackliga. Någon som förstår hur det hänger ihop? De skall ju annars passa för grafiska formgivare.

http://www.svenskatecknare.se

[edit: la till länk]

Senast redigerat 2004-01-04 23:51

På min förra byrå var de anställda (som var med i facket) med i HTF.

De frilansande formgivare jag känner är med i Svenska tecknare.

Småföretagarnas a-kassa passar kanske om man bara vill ha a-kassa och inte behöver facket. http://www.smakassa.se/

Edit:HTF menade jag ju, HRF kanske skulle passa för någon espresso-serverande ad-ass.

Senast redigerat 2004-01-05 01:24

en fråga efter att ha varit inne på www.gf.se och www.svenskatecknare.se:
har de någon inkomstförsäkring som t ex SIF har?

mvh/Tobbe

1
Bevaka tråden