Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KDE snart för OS X!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En snubbe har lyckats bygga ihop webläsaren Konqueror (som ju Safari är "baserad" på) med QT OS X som gör att man inte behöver använda X11 utan det beter sig som vilket annat OS X-program som helst.

Info

Screenshot

Inom kort lär hela KOffice fungera i Mac OS X och då finns en riktig MS Office-killer. Personligen tycker jag KOffice är mycket bättre än OpenOffice.org.

Update: Nu fungerar även andra delar av KDE! Detta ska bli mycket spännande!

Ciryon

Senast redigerat 2004-01-03 00:35

såg det också innan idag.. konqueror ger jag inte mycket för (lite för mycket explorer.exe över det hela), men koffice skulle nog komma till hands..

Ursäkta mitt språk här. Fyfan vad fett!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 15:43

Synd bara att QT för OS X är så sjukt segt.

Konqueror har många fräcka funktioner. Man kan t.ex. splitta upp fönstret hur man vill så man ser flera sajter på än gång.

Jag tycker inte QT för OS X går särskilt segt. Givetvis inte lika rapp som vanlig Cocoa, men det kommer med största säkerhet förbättras under det kommande året. Jag förutspår att 2004 kommer bli ett år med mycket mer KDE program som blir tillgängliga för vanliga Mac-användare.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 19:48

Någon som tagit hem patchen och provat? Annars skall jag göra ett försök när jag kommer tillbaka till jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 19:49

Det rör på sig: http://ranger.befunk.com/blog/

Delar av Koffice funkar nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 15:02

Om man tittar på skärmdumpen som Ciryon länkar till så ligger dockan nere i högra hörnet. Hur har dom gjort det?

  • Avstängd
  • 2004-01-03 16:28

Jag väntar hellre på Safari 1.2 då.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 16:34

Det som är intressant med detta är ju inte Konqueror i sig, utan alla andra KDE-applikationer såsom KOffice och kpat

Citat:

Skrevs ursprungligen av Loranga
Det som är intressant med detta är ju inte Konqueror i sig, utan alla andra KDE-applikationer såsom KOffice och kpat

Håller med. Försökte ändra rubrik till "KDE snart för OS X" då det ju är betydligt mer intressant.

KOffice är ett riktigt bra kontorspaket. Snabbt, smidigt och enkelt samtidigt som det har bra kompatibilitet med M$ Office.

Ciryon

Detta låter verkligen intressant, vill verkligen köra kword.

Vart hittar jag kword och hur kör jag patchen???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Konqueror har många fräcka funktioner. Man kan t.ex. splitta upp fönstret hur man vill så man ser flera sajter på än gång.

Jag tycker inte QT för OS X går särskilt segt. Givetvis inte lika rapp som vanlig Cocoa, men det kommer med största säkerhet förbättras under det kommande året. Jag förutspår att 2004 kommer bli ett år med mycket mer KDE program som blir tillgängliga för vanliga Mac-användare.

Ciryon

I will hold you to this statement.

Vore verkligen intressant om någon kunde göra en enkel "how to install" för detta, för oss (mig) icke datorkunniga.

Skulle göra mycket för att slippa köra office/word...

  • Medlem
  • 2004-01-04 15:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Synd bara att QT för OS X är så sjukt segt.

Eller inte beter sig som man kan förväntas av OSX.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 15:34

Det har börjat komma några paket, se http://ranger.befunk.com/blog/archives/000292.html och http://kde.opendarwin.org/ .

Jag har inte installerat dem än, men jag kan nog inte rekommendera någon "icke datorkunnig" att installera dem än. Inom någon månad torde det dock komma någorlunda stabila paket.

Ja det vore trevligt om man slapp sitta o hacka för att installera program.

När väl de börjar få ordning på stabiliteten och hunnit testa lite kommer det vara lika enkelt att installera KDE-programmen som vilket Mac-program som helst. Det är en enorm skillnad att slippa X11.

Ciryon

Låter bra, tycker ja

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 23:02

Här kan man skicka pengar till Benjamin Meyer (utvecklare nummer 2) ifall man vill snabba upp processen

http://www.csh.rit.edu/~benjamin/programs/contribute.php

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 16:37

Någon som provat .dmg-filerna än?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 20:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Loranga
Någon som provat .dmg-filerna än?

Jupps, fungerar siså där, men det är juh i begynnelsen av "portningen" så vad förväntar man sig? Men det startar (långsamt dock) och går att använda iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 23:46

Skall prova i morgon på en iMac DV SE G3 400MHz med 128 MB RAM. Önska mig lycka till (orkar kanske stoppa i 256 MB)

Nu fungerar även Quanta för Mac OS X! Se http://wtl.wayfarer.org/images/kde/quanta8.png

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Vore verkligen intressant om någon kunde göra en enkel "how to install" för detta, för oss (mig) icke datorkunniga.

Skulle göra mycket för att slippa köra office/word...

Vänta tills projektet spottar ut mer "Färdiga versioner".. Nu är det bara utveckling för att få det att fungera på OS X utan XWin server.

Det finns nu binärer att hämta och leka med. Det är INTE någon färdig release. Inte ens en beta. Använd alltså på egen risk, och läs igenom varningen innan du hämtar nåt.

Ciryon

Hmm.. Kan man köra allt detta om man redan har KDE installerat? Så det inte krockar menar jag?

  • Medlem
  • 2004-01-18 18:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Hmm.. Kan man köra allt detta om man redan har KDE installerat? Så det inte krockar menar jag?

Om du har installerat med Fink så ligger ju allt under SW, vilket gör att det inte borde krocka alls.

Tror jag läste att det här lägger sig under /Applications/KDE

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-18 21:11

Applikationerna lägger sig under /Applications/KDE, resten av KDE lägger sig under /opt/kde

KDE är nu uppe i version 3.2. Det ska bli intressant hur detta påverkar arbetet med att skapa lättinstallerad version av KDE för OS X och Aqua!

Ciryon

Bevaka tråden