Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skenande fläktar på G5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-04 00:18

Kom hem från bion i kväll och upptäckte att min G5 1,6 som stått i viloläge när jag for lät som en industridamsugare med fläktarna på högvarv. Jag tvångsavslutade datorn och när jag startade igen funkade allt som vanligt... Någon med en aning om vad detta kan bero på? Den lät betydligt högre än den gör när den varvar igång lite när man tar den ur viloläge.
Orolig för min pärlas hälsa...

Av någon anledning har din dator vaknat upp igen. Vad jag vet så stödjer inte G5:orna Wake-On-Lan så det kan inte vara problemet.

Vilka program körde du? Troligtvis är det en process som hängt sig och käkat all processorkraft.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-04 00:37

Tror inte jag körde nåt värre än iTunes och mail när jag lade den i viloläge... Dessutom har den aldrig vrålat så där mycket, det gjorde inte ens min gamla pece och den gick det inte att vara i samma rum som...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 12:49

Du kör med senaste firmware-uppdateringen?

Det kan dels bero på firmwaren men även på OS:ets inbyggda varvtalsreglering av fläktarna.

  • Medlem
  • 2004-01-04 13:58

Var glad att det inte var tvärt om. På en gammal PC jag hade slutade CPU-fläkten att snurra. Det spred sig en lugnande tystnad och en oroande bränd lukt. Alla klarade sig dock helskinnade ur olyckan.

Shit happens, och oftare än inte är en dator inblandad.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 15:30

Problemet med skenande fläktar var ganska vanligt på G5:orna i början minns jag. Däremot har jag inte hört någon som haft problemet sedan 10.3 och firmwareuppdateringen kom. Förens nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-04 18:21

Mitt problem uppstod efter den senaste firmwareuppdateringen... mysko...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 21:10

Enligt våra Apples servicemanualer beror detta nästan uteslutande på att Classic med något gammalt surt OS9-program, har generalkraschat och att G5:an då går in i skyddsläge. Hade du varit vid datorn hade du med största sannolikhet sett en kernel panic.
Vanligtvis har det varit Quark XPress under 10.2.8 och senare som har åstadkommit fenomenet.

Min Powerbook råhängde sig en gång efter att jag hade stängt locket. Det läskiga i sammanhanget var att CPU och hårddisken fortsatte att snurra på och att fläkten INTE startade. PB:n var stekhet när jag senare skulle börja använda den igen. Hängningen var dessutom så illa att jag fick rycka batteriet och resetta PMU:n för att få igång den igen. Inget verkar ha tagit skada, men enligt Apple ersätts inte skador av den sorten. Skador som åstadkoms av deras egen hårdvara....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-05 22:44

Har inte kört classic någonsin på denna G5... Men det kanske är positivt att fläktarna inte slutar snurra i dessa fall, men jag förstår inte hur en kernel panic kan inträffa när den är i viloläge...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 22:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Har inte kört classic någonsin på denna G5... Men det kanske är positivt att fläktarna inte slutar snurra i dessa fall, men jag förstår inte hur en kernel panic kan inträffa när den är i viloläge...

"Kärnpaniken" inträffade säkerligen precis innan locket var stängt...eller i samband med att den PB:n skulle sättas i vila.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 22:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
"Kärnpaniken" inträffade säkerligen precis innan locket var stängt...eller i samband med att den PB:n skulle sättas i vila.

Ja, men Bonish syftade nog på hur "kärnpaniken" skulle ha skett på G5:an i samband med att den sattes i vila. Svaret är väl dock det samma, med undantag för locket.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-05 23:01

Nåväl, det låter på er som om det inte behöver hända så ofta i alla fall? har fått för mig att kernel panik inte inträffar särskilt ofta.
Har varit lite orolig varje gång jag lämnat den i viloläga numera...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:05

På min G5:a har det aldrig skett under de månader jag använt maskinen. Jag sätter den i vila flera gånger dagligen.

Teoretiskt sett borde väl ett dåligt minne kunna bidra till denna effekt? Även om det egentligen inte finns någon anledning för att det skulle ske just i samband med vila? Eller sker det någonting särskilt med minnet i samband med vila tro?

Endast spekulationer...

1
Bevaka tråden