Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring mellan mac & pc

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 18:16

Har Lacie firewire extern hårddisk och jag har stora filer som inte rymmer i cd'n som jag vill föra över till min powermac och då är frågan:
Hur gör jag detta t ex med en extern hd ?

  • Medlem
  • 2004-01-03 20:42

Formaterar den externa hårddisken som FAT32.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 20:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Formaterar den externa hårddisken som FAT32.

Det kan bli problem eftersom denna hd är NTFS formaterad och jag har fullt med saker lagrad i den, men i värsta fall så kan jag köpa en extern hd eller ? måste jag formatera den i FAT32 ( jag kör win xp pro).

  • Medlem
  • 2004-01-03 20:52

Mac OS X 10.3 Panther läser NTFS utan problem men kan inte skriva till en NTFS-formaterad hårddisk. Om du har Panther på Macen är det inga problem alltså.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Mac OS X 10.3 Panther läser NTFS utan problem men kan inte skriva till en NTFS-formaterad hårddisk. Om du har Panther på Macen är det inga problem alltså.

Isåfall borde jag kunna lagra filer från pc och föra över till os panther eller ?
jag har försökt med detta men varje gång jag ska öppna hd'n så blir detta ljul så snurrar å snurrar och det händer ingenting, ser ut som det har frusit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-03 21:05

Vore det inte enklare att använda en korskopplad nätverkskabel eller ett vanligt nätverk?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 21:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Vore det inte enklare att använda en korskopplad nätverkskabel eller ett vanligt nätverk?

Hur gör det ? jag har netgear med 4 portar, kan jag ha användning av det tror du ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 21:39

Det blir perfa med dendär netkuggen
Spana in apples switch-sidor för "Mixed net for dummies"

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det blir perfa med dendär netkuggen
Spana in apples switch-sidor för "Mixed net for dummies"

Förstår inte riktigt vad du menar, switch-sidor ? var ? Mixed net for dummies" ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 14:29

Nu har jag lyckats koppla mac'en till pc'n och därmed kan jag surfa via pc'n men..
Har inte kunnat skicka över filer eller ta emot filer från å till mac'en , ngn som kan förklara vad det är som jag gör fel ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:13

Kan iChat och msn Messenger kommunicera med varandra om man vill chatta ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:17

Kom igen nu Pär, du är bra på sånt

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Kan iChat och msn Messenger kommunicera med varandra om man vill chatta ?

Nix…
Däremot kan man köra MSNmessenger på macen eller AOLmesenger på pezen… Eller något löst program som klarar båda protokollen (men räkna med att bli avstängd emellanåt)

  • Medlem
  • 2004-01-04 15:18

Nej, men man kan installera AIM (AOL Instant Messenger) på Windows-burken.

http://www.aim.com/

Det använder samma protokoll som iChat och ICQ.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:22

Det är vad jag gjort precis, installerad msn messenger på mac'en men då måste man disable firewall ? annars vill den inte ta emot !.

Det enda som jag blir irriterad på är att jag har inte lyckats få mac'en kommunicera med pc'n direkt . suttit fram till kl 05.00

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:28

kolla denna sida, funkade fint för mig...

http://macsupport.about.com/cs/networking/a/061303.htm

Ntfs-3g

jag har en extern håddisk formatterad i NTFS. Med NTFS-3G kan jag koppla den till min Mac (och min PC) och både läsa OCH skriva till hårddisken från Macen. NTFS-3G for Mac OS X
Det löste mina problem...FAT har en begränsning på 4gig filstorlek men inte NTFS

1
Bevaka tråden