Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 21:21

Hej där.. har problem med Netgear WGR614v2 som jag inhandlade idag.

Routern har tydligen kontakt med internet då den tilldelats den IP-adress jag alltid tilldelas sedan tidigare. iBooken (via ethernet) och Powerbooken (via airport) har fått varsin tilldelad av routern (192.168.0.2-3). Problemet är att jag inte kommer ut på nätet. Konstigt nog kan ingen heller pinga min externa IP-adress. Jag har inte aktiverat några restriktioner vad gäller access på något sätt.

Alltså, routern har kontakt med internet och datorerna har kontakt med routern men kan inte komma ut...

Hjälp!

  • Medlem
  • 2003-12-15 23:01

Tjena Rodin...

Har du aDSL och isåfall är det Telia?
Jag märkte eftar att ha installerat mitt trådlösa nätverk (D-Link 614+) att även om routern fick sitt IP från Telia så var jag tvungen att logga in via antingen Telia's log-in sida eller genom att använda MacICX.

Hoppas det hjälper dig nåt, har du inte Telia så har jag ingen aning

PJ

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 00:33

Nej jag har UPC/Chello

Har bara hört att det kan vara problem med Bredbandsbolaget

Senast redigerat 2003-12-16 01:03
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 00:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin

Alltså, routern har kontakt med internet och datorerna har kontakt med routern men kan inte komma ut...

Hjälp!

Jag hade samma problem. Om du tilldelar klienterna adresser manuellt och skriver in routerns IP i "router" och "DNS"-rutorna så fungerar det. Fråga mig inte varför det inte fungerar med DHCP.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av rhesus
Jag hade samma problem. Om du tilldelar klienterna adresser manuellt och skriver in routerns IP i "router" och "DNS"-rutorna så fungerar det. Fråga mig inte varför det inte fungerar med DHCP.

Ah ok. tack! kör via gamla hederliga sladden nu men ska testa imorgon. vad menar du med att tilldela klienterna adresser manuellt? (ser det inte framför mig) Och du menar routerns IP i både router och dns?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 09:41

Rodin,

Luktar lite DNS-problem, d.v.s. dina maskiner internt hittar ingen valid DNS, och därmed inte lyckas med namnuppslagen.

Vad händer om du försöker ansluta till.

192.36.125.18

...vilket är adressen till www.sunet.se!?

-Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 01:25

Du väljer airport i nätverksinställningar och sedan tcp/ip-fliken och "konfigurera manuellt". Skriv sedan in 192.168.0.X som adress och routerns adress i både "router" och "DNS". Men kolla först som Torkel sa att du har skrivit in DNS-adresserna korrekt i routern. Jag antar att du vet hur du ska göra detta med web-admin-gränssnittet till routern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Ah ok. tack! kör via gamla hederliga sladden nu men ska testa imorgon. vad menar du med att tilldela klienterna adresser manuellt? (ser det inte framför mig) Och du menar routerns IP i både router och dns?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 13:37

Routern tilldelades IP och DNS automatiskt när jag hade den inkopplad, samt delade ut lokala IPnummer till båda datorerna inklusive router-ip. Men jag ska testa att skriva in routerns ip i dns i airport-inställningarna när jag kommer hem från semestern..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 17:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Routern tilldelades IP och DNS automatiskt när jag hade den inkopplad, samt delade ut lokala IPnummer till båda datorerna inklusive router-ip. Men jag ska testa att skriva in routerns ip i dns i airport-inställningarna när jag kommer hem från semestern..

rodin,

Ovanstående åtgärd borde göra susen.

Eftersom routern uppenbarligen delar ut interna IP-adresser till dina maskiner via DHCP, *borde* den även ge maskinerna korrekt DNS-adress, men erfarenhetsmässigt sker inte detta alltid.

Så anger du routerns IP som DNS, så skall det fungera...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 01:19

Hej igen,

Har försökt ett bra tag idag utan resultat. Testat både med DHCP och manuellt och med/utan routerns ip i dns/söksida. Access control är avstängd så alla ska ha access till nätet.

Jag har lagt upp en bild som visar både routerns och macens inställningar.

Hoppas hoppas att nån kan lösa detta åt mig..

Woops..
Verkar vara nåt fel på din utrustning...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 02:15

ska testa sunet och det andra. har dock redan skrivit in de dnser routern får av chello utan framgång.. fel på min utrustning?

Hade samma problem tidigare!
Läs denna tråd och se hur det löste sig för mig.
Näst sista inlägget var lösningen för mig.
Länk

Mitt internet fungerar perfekt efter ändringen av siffrorna till DNS servern.

Lycka till, T-son

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 21:12

Jag kommer faktiskt ingenstans med routern. Det verkar inte bara handla om DNS-problem då jag inte kan ansluta till sidor genom att skriva IP-adresser heller..

Ringde Netgears otroligt dåliga support och efter trekvart i kö fick jag veta att de inte har en aning om hur deras routrar med mac fungerar. De menar att felet hänger på macen då routern har kontakt med internet och delar ut ip till min powerbook.. Sånt här ska ju bara funka.. Mac är tydligen inte så enkelt ibland..

Netgear menar att en lösning kan vara att skriva in routerns ip som default gateway, men någon sådan inställning kan jag inte hitta i Panther?

Prova att kopiera DNS-adresserna som din router fått ISP till fältet i systeminställningarna, och ta bort routerns IP från fältet Sökdomän (det kan vara tomt om inte din ISP kräver annat).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 22:52

ok! provade men det fungerar inte heller. hoppas jag inte glömt nån basic-inställning. eftersom inte netgear kan hjälpa mig får jag hoppas på macoteket..

  • Medlem
  • 2004-01-02 23:11

Hej igen...

Såhär har jag konfigurerat min router.

Sätt router så att den INTE delar ut adresserna i det lokala nätverket detta är bättre om du vill routa in /ut trafik till en specifik dator, såsom en FTP-server eller liknande, i ditt LAN.

Skriv sedan in i systeminställningar/nätverk:
Välj först att konfigurera IPv4: Manuellt
IP-adress: 192.168.0.2
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1
DNS-servrar: 193.150.195.24 slå enter och skriv in 193.150.195.21 oxå.
Skriv inte nåt på sökdomäner.

Du kanske är tvungen att sätta spannet på tillåtna LAN IP-adresser i din router men det borde du se isåfall.

Hoppas detta hjälper dig något.
Mvh
PJ

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 23:17

Menar du att jag ska slå av routerns DHCP-funktion? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-01-02 23:18

Ja slå av DHCP i routern för det blir så mycket lättare om du vill att andra eller du själv ska kunna komma åt datorn via nätet. För att det ska gå måste du sen i rotern sätta att tex anrop på port 21(FTP) skall till just den dator där du har en FTP

PJ

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 23:39

Jag provade det du skrev ovan och spannet på tillåtna LAN IP-adresser var redan satt till 192.168.0.2-51 men det fungerar inte.. tack ändå! Jag måste väl inte starta om router och dator vid varje liten ändring?

  • Medlem
  • 2004-01-02 23:53

Hmm.. det e väldigt konstigt att det inte fungerar... starta om... jo men efter att du ändrat en inställning i routern så brukar dom vilja reboota för att spara inställningarna... har du valt samma kanal /nätverk... det som troligen står efter SSID i din router, jag har skrivit ett namn där och valt kanal 6, i internetanslutning som du hittar i programmappen...

  • Medlem
  • 2004-01-03 00:00

Det kanske var lite oklart mitt sista inlägg.. men det e ju fredag

Du får ingen kontakt med routern alls eller, dvs du kan inte ens logga in på 192.168.0.1 via safari?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 00:04

Ja absolut, jag har fått kontakt med routern hela tiden. Och routern blir tilldelad samma ip som jag alltid brukar få med upc/chello. Vad gäller kanalen står routern på 11 och det är väl standard under mac os x också. Macen säger ju att jag ÄR ansluten till internet via aiport.. men men, nåt konstigt är det ju.

  • Medlem
  • 2004-01-03 00:11

Ja det verkar onekligen så...
Men att routern får IP är ju ok för den hittar gatewayen men som jag förstår det kan du inte få kontakt med dina bärbara via airport utan endast med sladd... korrekt...

Därför måste felet ligga i någon inställning som du missat tycker jag...

Eller så kanske det är sä dj**ligt att den är trasig... men det tror jag inte...

Ja jag vet inte vad man ska hitta på då, lättare att prata direkt istället för att skriva hehe

du har inga proxy-inställningar inlagda?

testa att öppna terminalen och skriva
telnet dogbert.melin.org 110 och se om du får kontakt med min mailserver.

testa att skicka en ping till 192.71.220.10

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 00:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJ
men som jag förstår det kan du inte få kontakt med dina bärbara via airport utan endast med sladd... korrekt...

Nej, kan inte komma ut på nätet med varken sladd eller airport.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 00:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
du har inga proxy-inställningar inlagda?

Nej, inga proxyinställningar.

Vad gäller andra inställningar är brandväggen avslagen. Använde tidigare Netbarrier X men det ska inte aktiveras då jag tagit bort den från startobjekt. Raderade programmet för säkerhets skull.

och du kan inte skicka en ping till 192.168.0.1 ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 00:27

jo det går bra. att logga in på routern är som sagt inga problem. andra går inte.

har du fler än en dator att testa med ?

Bevaka tråden