Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA + ACARD 6280 i en G5 ??!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får snart tokspel! Har tagit ett dylikt kort ur min gamla beiga G3'a och tryckte in det i 2x2 G5'an.... men INGET verkar skall gå enkelt!!

Fäste HD'n på plats, koppla på flatkabeln, snodde ström med grenkontakt från DVD'n -den snurrar, jodå, men...

Ingen disk dyker upp!

Provat som SLAVE och CABLE SELECT -inget händer.
Kortet syns inte ens i SYSTEM PROFILE under PCI/AGP fliken.
Behöver kortet EGEN STRÖM för att fungera?!
Var tar jag den ifrån i så fall... hittar inga extra "uttag" ?
Måste det sitta i någon speciell av slottarna?

Jag har installerat MacDriver_V1.5.2 som jag hämtat från ACARD.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 23:11

Vill du ansluta en gammal IDE disk till din G5:a för att ta backup eller?

Gör i så fall såhär:

1. Plocka av sidan på G5:an.
2. Lossa flärparna till DVD-spelaren.
3. Drag DVD-spelaren mot dig, eventuellt måste kablarna lossas innan den dras ut helt.
4. När du plockat ut DVD-spelaren kan du ansluta din gamla IDE hårddisk till DVD-spelarens ATA- och strömkabel.

Tänk på att skydda hårddiskens undersida. Du kan antingen skruva dit en sån plåt som används i powermacarna, eller lägga disken på en antistatpåse eller liknande (ej i påsen).

Så gjorde jag för att ta backup från en gammal 120GB disk utan extra ATA-kort tillgängligt. Detta är ingen permanent installation men fungerar kortvarigt. Det går även utmärkt att boota från IDE disken som du ansluter.

Lycka till.

Njae... Nog kan jag nyttna de 120 GB som finns på HD'n genom en extern FIREWIRE lådda... Jag tänkte nog snarare att det vore fint att ha litet mer permanent utrymme för projekt och annat...

...jag menar om jag nu HAR ett kort som annars bara samlar damm och en dito snabb hårddisk...

Undrar om man ibland inte måste nollställa moderkortet med en s.k. cuda-knapp när man ändrat i hårdvaran? Har G5:or sådana "cudar"? Har du gjort det? Prova även nollställa PRAM:et (om det över huvud taget kan göras på G5:or); alt+kringla+P+R vid uppstart, låt det plonga om några gånger.

Var har disken suttit tidigare? Satt den i samma kort fast i en annan dator? Om disken är formaterad när den suttit i en original ATA-buss så kan det vara problemet nu när du ändrar till ett PCI-ATA-kort och du får helt enkelt formatera om. Syns disken i Skivverktyg?

Sitter disken som enda enhet på en av Acard-kortets ATA-bussar ska den vara Master.

Jag har ett likadant kort i min G3:a och vill ju helst att det är användbart i framtiden i nyare datorer med pci-x. Jag har kollat, och enligt acards websida så ska 6280M vara kompatibelt med alla G5:or. Man undrar ju om dom verkligen har kollat.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 23:45

Om det är en permanent lösning du tänkt dig är det ju bättre att satsa på en ny S-ATA disk med högre prestanda som du kan ansluta utan kort i din maskin.

Men kortet skall ju uppenbarligen fungera med G5. Disken kom från en beige G3:a sa du? Är den HFS+ formaterad? Hittar du inte ens disken om du öppnar skivverktyg eller liknande?

Alphonze: Har nu nollställt moderkortet, zappat P-rammet. Byglat om den till MASTER.

Disken har dels suttit mot detta kort i den beiga G3'an och dels i firewirelåddan -och funkat perfekt utan omformatteringar. Den är HFS+

-ingen skillnad.. suck (för en sekund trodde jag...)

Maccadicct: -Ja, verkligen! Det STÅR ju faktiskt på ACARD-siten att det ska funka...

cal: Jodu, det blir en S-ATA i sinom tid men det känns ju skönt att köra upp investerade pengar innan man slänger varorna (ett drag av snålhet, jag medger)

EDIT: ja åsså dyker ju inte ens korthelsiket upp i systemprofilen.... skumt...

Jag skulle prova kortet igen i den gamla datorn och se om det hänt nån skada "på vägen". Fungerar den då kan du ju prova att uppdatera kortets firmware och hoppas att det ger bättre stöd för G5:or. Sonnet har så'na uppdateringar, frågan är om Acard har det.

Är kortet helt trasigt kanske det sitter en oanvänd ATA-buss i G5:an som du kan använda? Gör det det?

Förtydligande: Jag menar inte att Sonnet har uppdateringar för enbart G5:or (det vet jag inte), men jag menar att de generellt brukar släppa lite firmware-uppdateringar lite då och då. Då kanske Acard gör likadant för sina kort.

Jag har ett Sonnet ATA66-kort med en Acard-krets på. Vad har du för ATA-hastighet på ditt kort?

Hmm det ska väl vara en 133'a va
[http://www.acard.com/eng/product/adapter/mac/ide/aec-6280m.html]

Det verkar som om fler än jag är missnöjda med ACARD mot G5. Läste nåt surt inlägg på versiontracker om drivern 1.5.2. Verkar som om jag måste hoppas på en uppdatering... eller göra som CAL tycker, gå till bankomaten igen...

Men någon av oss MAC-vänner kanske har knäckt det här problemet redan?

Hoppas, hoppas...

Det verkar ju finnas ett uttag (intag?) av ström på kortet (-sån där 4 polers minifäste som man ser på diskettstationer o dyl) -kanske behöver den så'n juice för att funka?
Vet någon?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kakazooka:
[...] Det verkar som om fler än jag är missnöjda med ACARD mot G5. [...]

Det står ju faktiskt enbart "Designed for G4, G3, 9x00, 8x00 and 7x00" i informationen om kortet, så G5-stödet är nog inte riktigt genomfört ännu verkar det som.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 12:48

Alla PCI-kort är ju inte PCI-X kompatibla så vitt jag förstått ?

Det verkar ju vara kompatibelt enligt ACARD själva...

[http://www.acard.com/eng/product/hd_list/g5.html]

EDIT: 6280M

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 15:14

Bäst är väl att formulera ett mail till ACARD's support där du beskriver vilka drivrutiner du använder, hur du anslutit kortet och vad det är för hårddisk du anslutit.

Jepp. Skrivet. Hoppas de svarar...

1
Bevaka tråden