Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksrelaterade problem i 10.3

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SERVER1: Mac OS 9.1. Fildelning påslagen.
SERVER2: Ngn version av MS Windows Server 2000
KLIENT: Mac OS X (10.3.2) med AppleTalk på.

S1, S2 och klienten ligger på samma subnet.

Försöker konvertera macarna från Mac OS 9.2 till X men stångar mig blodig på nätverkshanteringen i 10.3. Kan någon hjälpa mig med dessa problem ...

1) Delade objekt på SERVER1 som har Å,Ä eller Ö går inte att montera under X. Får följande meddelande: "The volum för "Hög" cannot be found.". Objekt utan å, ä och ö går att montera men kopplas ner efter en slumpmässig tid.

2) Delade enheter på Windowsservern går att montera men ibland kopplas servern ner. Det kan jag leva med, däremot kommer jag inte åt QuarkXPressdokument. Mac OS X känner igen alla dokument utom QXP-dokument. De har en "unixsymbol" och går inte att öppna på något sätt. Jag har provat alla (4,5 och 6) versioner av QXP. Funkard et verkligen inte bättre?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-02 19:26

Testa att göra tvärtom d v s använd Mac OS X-klienten som server istället och logga på från Mac OS 9.1 resp Win 2k.

Testa om du kan öppna QX-dokumenten i Mac OS 9 innan du lägger över dem till Mac OS X.

Det går hur fint som helst att öppna filerna från nian. Likaså om jag bootar om i nian och hämtar hem filerna, bootar tillbaka till X och testar. Dvs ligger filerna lokalt funkar det bra. Det är bara om jag kör X och filerna ligger på W2K-servern som jag inte kommer åt dem. Andra filer funkar ... tex InDesign-filer och bildfiler. Nema problema. Bara QXP. Jag blir så lessen ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-03 01:38

Kanske kan vara så att en fil blir direkt körbar om den ligger på en win-partition (fat lr ntfs) ?
ls -l i konsolen när du hämtat hem filen
ser du massa x brevid filnamnet under rättigheter så e den körbar, därav unix ikon.
chmod a+w filnamn.qsx kanske kan hjälpa att göra den icke-körbar.

GL.

Om det skulle vara så att filerna blir "körbara" ... hur löser man det smidigast? Jag vill ju kunna öppna filerna inifrån QXP ... från servern. Vi är flera som lägger filerna på servern.

Måndag morgon ...

Filerna har följande rättigheter:

-rwx------

testade "chmod a+w filnamn.qsx" men det blev samma rättigheter ...

ja, jag ändrade till filnamnet

Angånende monteringen av W2K-servern så testatde jag det lilla AppleScript-scriptet som du (bObben) tipsade om i tråden "Network/Connect to server och alias". Funkade utmärkt!

Citat:

1) Delade objekt på SERVER1 som har Å,Ä eller Ö går inte att montera under X. Får följande meddelande: "The volum för "Hög" cannot be found.". Objekt utan å, ä och ö går att montera men kopplas ner efter en slumpmässig tid.

Detta löste sig genom att använda Fildelning via TCIP/IP och använda använda ovan nämnda AppleScript.

Nu är monteringen av volymer "rock solid"!!

Men det är fortfarande problem med filer som blir executable på W2K-servern.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 12:23

Lånar tråden lite.
Jag har samma problem med "executable" filer på en NT-server som är monterad med SMB.
Är det inte det som just är problemet?
Alltså att SMB-protokollet inte hanterar den extra resource filen som hör till QXP-dokumemtet som bestämmer vilken filtyp det är.

Det borde alltså lösa sig om du ansluter till 2000servern via AppleshareIP istället. Eller?

Mitt problem är att NT4-servern inte pratar appleshareIP. Dvs jag kan inte ansluta med: afp://ipnummer.
Och den visar sig inte när jag browsar i nätverket efter utdelade appletalkenheter heller. Surt.
Funkar bra i OS9 med väljaren eller nätverksnavigation.
Finns det någon lösning?

Om vi byter sever (vilket är på gång), funkar det bättre med XP? Dvs, pratar den korrekt AppleShareIP?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-09 13:03

Det stämmer bra att SMB inte klarar av all metadata och resursfilerna som mac os använder. Att ansluta via appletalk löser det problemet.

NT och andra varianter av windows klarar inte AFP (Apple Filing Protocol) via TCP/IP, utan enbart via Appletalk. Adressen till en win-server med Macintosh Services igång blir då:

afp:/at/appletalknamnetpåservern/*

Appleshare IP är Apples serverprogramvara som rullar under OS9. Senaste versionen är 6.3.3.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
NT och andra varianter av windows klarar inte AFP (Apple Filing Protocol) via TCP/IP, utan enbart via Appletalk. Adressen till en win-server med Macintosh Services igång blir då:

afp:/at/appletalknamnetpåservern/*

Appleshare IP är Apples serverprogramvara som rullar under OS9. Senaste versionen är 6.3.3.

Trevligt. Då ska man kunna ansluta med Appletalk i alla fall då. Ska prova på måndag när jag är tillbaka på jobbet.
Hur är det med långa filnamn då? Över 32 tecken. Sitter begränsningen i själva Appletalkprotokollet eller var det enbart i Os9?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-10 13:19

Appletalk klarar 255 tecken, men services for Macintosh på windowsservern klarar inte mer än 32 tecken. Längre filnamn blir trunkerade.

Jonas och Kalle W!!

Tack, ni är dagens hjältar. Funkar klockrent (än så länge)!!

Aldrig är man nöjd ...

Jag har ett applescript som monterar en W2K-server enligt ovan. Men detta sker när man är inloggad och servern avmonteras när man loggar ut. Går det att sköta monteringen innan inloggningen? På en lägre nivå alltså ... Kan man exekvera applescript mha någon uppstartsfil?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-13 12:21

Om du går in Konton i systeminställningar så kan du lägga till Startobjekt t ex ett Applescript som ansluter användaren till en viss server. Men du måste göra detta för varje användare som skall ha den inställningen.

Jo, det är ju faktsikt ett alternativ. Fast trevligast vore om servrarna monterades när datorn startas, oberoende av användare. Kanske så att de hamnar undet "Network" typ ...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-13 13:52

Ni får väl använda er iDisk med synkad kopia på skrivbordet

Nä, iDisk är inte ett alternativ, men jag hittade en artikel som beskriver det jag vill ... ska testa det.

http://www.bombich.com/mactips/automount.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-13 16:35

Bra tips!

SharePoints AutoMounter hittar du här:
http://www.hornware.com/sharepointsautomounter/

Senast redigerat 2004-01-13 17:02
1
Bevaka tråden