Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska helgdagar och veckonummer iCal

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det någon "plug-in" till iCal så man kan se svenska helgdagar m m i iCal?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 12:41

Visst finns det Svenska Helgdagar 2004 till iCal. Den är skapad av Petra Hall (a.k.a Cyberpet) på vårt grannforum macnytt. Viss reservation för stavfel finns men jag har ej funnit några ännu. Härligt jobb av Petra må jag säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 12:46

Det känndes som ett lite tryggare alternativ. Skall göra en jämförelse med Petras skapelse och se om någon är bättre.

Tack Merovech

EDIT: Efter en snabb jämförelse ser jag snabbt att Petras version är betydligt bättre. Jag förstår att hon gjorde en egen. Apples version har varken med nyårsafton, trettondagsafton, förintelsens minnesdag, konungens namnsdag, samernas nationaldag. Ja, listan kan göras lång.

Perfekt, tack!

Nästa fråga då, finns det veckonummer och namnsdagar också?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-02 12:57

Swedish Holidays har inte med t.ex. påsk, pingst och midsommar, så Petras variant verkar bättre. Hon har också lagt in en del annat smått och gott, t.ex grannländernas nationaldagar, mors dag och sommarsolstånd.

OT: Jag litade lite för mycket på Apple och lade in saker i mitt schema den 31 maj... Det blev lite pyssligt att ändra. Sens moral: Man bör alltid ha en "riktig" svensk papperskalender som komplement.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-02 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Nästa fråga då, finns det veckonummer och namnsdagar också?

Här finns två varianter av v-nummer samt en uppsättning namn att hämta:
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34599&highlight=veckonummer

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 13:07

Utöver veckonummer har jag även lagt in en post för varje lördag/söndag med rödmarkering över den dagen. Känns skönt att kunna skilja lediga dagar från arbetsdagar.

Egentligen skulle jag vilja ha en hel rödmarkering över de "helgdagar" som är röda och man är ledig på också.

Tack för det, fint som snus!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 15:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Utöver veckonummer har jag även lagt in en post för varje lördag/söndag med rödmarkering över den dagen. Känns skönt att kunna skilja lediga dagar från arbetsdagar.

Egentligen skulle jag vilja ha en hel rödmarkering över de "helgdagar" som är röda och man är ledig på också.

Var? På bara privat eller på icalshare.com?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 15:08

Privat...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Privat...

Synd...!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 15:44

En rödmarkering av alla lördagar och söndagar gör du ju enkelt genom att skapa två poster med prenumeration var 7:e dag med röd färg. Att göra alla röda helgdagar tar ju lite längre tid men blir ju ganska enkelt utifrån "Svenska Helgdagar 2004".

Hur tar man bort en prenumeration då? Om jag vill ta bort Apples helgdata och lägga in Petras istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 16:10

Högerklicka på den i kolumnen till vänster och välj "Radera" så försvinner den. Petras helgdagar kan du släppa i kolumnen så får du dem istället.

OK. Tack

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Hur tar man bort en prenumeration då? Om jag vill ta bort Apples helgdata och lägga in Petras istället?

Markera den i vänstermenyn, välj radera

Petra är bäst!

F

  • Medlem
  • 2004-01-02 21:27

Samernas dag är väl ingen helgdag? Inte förintelsens dag heller? Är kanelbullens dag med?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 21:34

Nej. Det är högtidsdagar som i regel skrivs ut i kalendrar. En finare lösning vore att ha riktiga helgdagar rödmarkerade och övriga högtidsdagar endast utmarkerade separat lite mer diskret. Men man kan ju inte få allt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Samernas dag är väl ingen helgdag? Inte förintelsens dag heller? Är kanelbullens dag med?

Det är samernas dag varje dag.

  • Medlem
  • 2004-01-02 22:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nej. Det är högtidsdagar som i regel skrivs ut i kalendrar. En finare lösning vore att ha riktiga helgdagar rödmarkerade och övriga högtidsdagar endast utmarkerade separat lite mer diskret. Men man kan ju inte få allt.

jag lade in båda kalendrarna och döpte om apples till hjelgdagar och den andftra till "särkilda dagar" eller nåt sånt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag lade in båda kalendrarna och döpte om apples till hjelgdagar och den andftra till "särkilda dagar" eller nåt sånt.

Där ser man. Viktigt med "hjelgdagar" och "särkilda dagar" eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag lade in båda kalendrarna och döpte om apples till hjelgdagar och den andftra till "särkilda dagar" eller nåt sånt.

Funkar det bara om man kallar den "hjelgdagar":D

  • Medlem
  • 2004-01-02 23:07

ojsan, jag skrev visst fel. Det ska naturligtvis vara "hegldgaar".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ojsan, jag skrev visst fel. Det ska naturligtvis vara "hegldgaar".

Det ante mig, för iCal dök när jag gjorde som du sa först.
Tack för tipset.:cool:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-26 08:10

Helgdagar 2005

Tar upp denna tråd. Hur fixar man svenska helgdagar till iCal år 2005?
(Använde för övrigt Petras för 2004 som funkade ypperligt)

icalshare.com hittar du allt du behöver.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-27 21:48

OK, tackar!

finns det någon uppdaterad version av svenska helgdagar för ical? eller rättare sagt någon som är mer aktuell nu 7 år senare

Bevaka tråden