Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem lyckas mejla med sin mobil egentligen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Nu har jag då en SE T610 med mailklient.
Men jag får inte hämta eller skicka med min e-adress (jag vill inte ha hundra olika adresser) på jobbet (Malmö Stad) pga brandväggar eller nåt. (Jag kan inget om brandväggar). Man måste väl VPN:a eller sitta på jobbet för att hämta mejl (duh!!). (Finns ett "hack? t.ex. kan man läsa FirstClass i mobilen på nåt vis)

Snackade med Vodafone (jag har inte "Live"), och de sa att det är jättelätt att mejla, men bara om man använder 0708xxxxxxx@euromail.se, d.v.s. en adress jag aldrig använder, eller vill börja använda. Hur sunkigt är detta?

Nåväl, jag tänkte så här; jag kan tänka mig att använda 1 till adress förutom jobbadressen, men då ska det vara den som är kopplad till min egen domän.
Jag har alltså www.rymdgreven.se (johan at rymdgreven dot se) på hotellet 99kronor.com. Nån som vet hur katten jag ska göra?

Jag antar att allt jag behöver är att "komma ut på internet" med telefonen, för att hämta mina mejl? Jag har ju liksom ingen "wap-låda" på min epost? Eller har alla det? Arrgh, jag fattar inte det här med mobilt internet...HJÄÄLP!

  • Medlem
  • 2004-01-02 11:57

Så du kan alltså inte hämta din mejl från jobbet med varken pop3 eller imap? Det låter snålt. Vill din arbetsgivare att du skall vara mobil eller bara sitta på samma plats hela tiden?

Ett alternativ är väl att vidaresända all din post till en annan mejlbox och därifrån sen ladda ned den med pop.

Så du kan alltså inte hämta din mejl från jobbet med varken pop3 eller imap? Det låter snålt. Vill din arbetsgivare att du skall vara mobil eller bara sitta på samma plats hela tiden?
Jo, jag tycker också det känns lite "vi låser alla portar som finns så får vi inga intrång (nej men vi som jobbar kan inte heller jobba - PUCKO!)" Fast det är klart, vi är ca 22000 användare på vår server, varav 99% är såna som dubbelklickar på varje .exe-fil som flyger förbi, så det är kanske inte så konstigt?

Ett alternativ är väl att vidaresända all din post till en annan mejlbox och därifrån sen ladda ned den med pop.
Jo, det var typ så jag tänkte, men fattar inte hur man med mobilen "kommer ut på nätet". Jag skriver in mina popmail-settings till min egen domän-mejl (där borde det väl gå, tänker jag), men det verkar inte som att något händer. Nån som har fungerande eposthämtning av pop el Imap som vill dela med sig av SE-T610-inställningarna till mig?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 12:33

vi har heller ingen POP eller IMAP på jobbet för dom är livrädda för att ngn ska ta över servern och spamma...

och vi kan inte vidarebefodra automatiskt heller.

däremot så mailar jag friskt med min T68i via en IMAP-server som polaren har. jag älskar IMAP.

Om du har ett mac.se konto så kan den hämta din mail automatiskt (RPOP) och göra den tillgänglig både via POP, IMAP och WAP.

WAP:a till mac.se och logga in, skicka och läs mail. Enkelt!

Hallå där, du som i helgerna befinner dig i "Sveriges framstjärt" eller vad det nu kallas (?).

Jag fattar att du pushar för mac.se, jag hade inte haft ngt emot att ha eller betala för det, MEN jag orkar inte dra igång en massa olika konton, det känns så jobbigt. Jag önskar ibland att allt var statligt (åkej kanske inte, men typ centralstyrt eller nåt annat DDR-aktigt) och att man bara kunde ha 1 adress, och att allt annat skedde "osynligt" på nåt vis.
Ungefär som att man nu kan behålla sitt mobilnummer och ändå hoppa runt hur man vill mellan bolagen. Tyvärr så MÅSTE jag ju nästan ha jobb-mejlen som huvudsaklig adress, och den kan tyvärr inte hämta automagiskt från andra accounts.

Nä, jag vill "wappa" eller "surfa" eller "imappa" eller va fanken som helst med min mailklient i telefonen och hämta vad fanken jag vill, bara genom att ange mina lösenord (det är väl därför vi HAR lösenord - what´s the problem????).

Suck. Går det verkligen inte...?

Har du hämtat ner inställningar för Vodafone Internet från deras websida. Du talar om vilken telefon du har och ditt nummer så kommer inställningarna till mobilen.

Då ska du ju iaf komma ut på internet. Sen måste du ju såklart fixa ett konto som har pop eller imap.

Om du har en stationär dator som är på jäm, hos din arbetsgivare, skulle du väl kunna göra forward på mailen, lokalt på din arbetsstation. Dvs, du ställer i din epostklient att göra forward till något vettigt epostkonto som du kommer åt från internet. Förslagsvis ett IMAP-konto. Sedan kan du läsa av din mail direkt från din mobil.

Detta är säkert ett "brott" mot din IT-avdelnings policy. I alla fall andemeningen med att er epost inte skall kommas åt utifrån. Så, se upp.

1
Bevaka tråden