Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra lösning för fotosida?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska just till att göra om min hemsida från grunden och letar därför för en bra lösning för att publicera bilder. Jag har dels vissa bilder som ska kunna laddas ned för tryck, dels privata foton som inte behöver någon högre upplösning.

Och det finns ju en uppsjö av lösningar som gör just det, från program att köra på den egna burken till php-lösningar. Men för att slippa testköra alla tänkte jag höra om någon här kan rekommendera någon och kanske berätta lite om för- och nackdelar med olika varianter.

Två villkor:
* Jag vill ha full kontroll över strukturering och presentation (HTML/CSS), och då inte bara kunna byta färg på bakgrund eller text.
* Bilderna ska ligga hos mitt webbhotell (alltså helst inte på min egen webbserver)

Tacksam för tips!

/
Johan

Letar också efter något liknande.. Så tips kan vara bra.. Har laddat ner en del prylar från hotscripts.com som jag själv tänkte testa...

Gallery är det bästa som finns. Inte helt helt enkelt att sätta upp och kräver en del av webbservern (framförallt php utan safe mode vilket inte är så vanligt). Men har man det väl igång så är det det bästa.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-01 23:04

Gallery går att få att fungera i safe_mode även om det kräver lite pill.

Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Gallery går att få att fungera i safe_mode även om det kräver lite pill.

Har du någon tutorial-länk?

Vi jobbar lite med liknande lösningar, men då dessa skräddarsys för olika behov så kostar det lite att anpassa för nya kunder. **

Men här är några metoder att använda sig av som fungerar väl, det beror på hur stora inslag av automatik du vill ha i processen.

Stegen i processen
* Skala bilderna från originalstorlek (från tex digitalkameran) till målstorlek (största storleken du vill publicera på webben).

* Skala bilderna från målstorlek till thumbnails (miniatyrbilder).

* Skapa HTML-kod som gör ett bildgalleri med valfri bläddringsstruktur (bild för bild är en variant, sida med thumbnails en annan och kombinationer är en tredje).

* Ladda upp detta till servern.

Skapa thumbnails och html-sidor: FireWorks, Photoshop mfl
Flera bildredigeringsverktyg kan skapa bildgallerier åt dig och de kräver inget på webbservern då de generar statiska sidor. Du pekar på en mapp med bilder och sedan en annan mapp där resultatet skall ligga och sedan gör programmet resten, dvs skalar om bilderna (gör thumbnails) och skapar HTML-sidor. Anpassningar går att göra till viss del under processen och efteråt genom handjagande (öppna en sida/bild i taget och ändra).

Du använder en FTP-klient för att ladda upp det på servern.

Skapa thumbnails: Fireworks + Photoshop mfl
Vill man bara använda batchkonverteringsfunktioner (peka på en mapp och utför samma operation med alla bilder i mappen), så kan man använda ovanstående program. Man kan också om man vill använda Graphic Converter eller Applescript för detta. Det går att göra "droplets" från de olika programmen eller motsvarande på vilken man kan dra och släppa de bilder man vill konvertera.

Du använder en FTP-klient för att ladda upp det på servern.

Dreamweaver (och Golive)
Säkerligen har GoLive även en funktion för att skapa bildgallerier som motsvarar den som Dreamweaver har. DW använder sig av FW för att skapa bilderna.

Dessa program har inbyggda FTP-klienter.

FileMaker Pro med plugins
Vill du ha full kontroll så kan du använda de funktioner som finns i FM 6 för att importera mappar med dokument, tex bilder. När bilderna har importerats så finns sökvägarna till dem i en databas. Med hjälp av lite scripts och beräkningsfält mm så kan man låta FM skapa HTML-kod för att visa bilderna exakt som man vill. Då FM lämnar ifrån sig HTML-kod i form av färdiga textfiler så kräver detta alternativ inget speciellt av servern heller.

Ovanstående kräver en plugin som heter Troi File Plugin och kan vara den allra bästa lösningen för helt automatiserade produktionsflöden av bildgallerier. Det finns även en FTP-klient för FM i form av en plugin, men FM kan köra Applescript som i sin tur kan göra file-upload.

** Vi arbetar bland annat med att bygga arkiveringsrobotar som skapar flera storlekar från originalbilden, lagrar dessa i en databas och publicerar denna databas på webben. Lämplig för tex museer eller andra organisationer som har enorma bildarkiv (>10.000 bilder). Övriga strängar på vår lyra hittar du här .

/Ola

  • Medlem
  • 2004-01-01 23:43

iView Media Pro är en av de bästa lösningarna, men Photoshop eller Photoshop Elements funkar också.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-01 23:44

Jag har en ganska go lösning på min sajt, vet inte om det är nåt sånt du är ute efter.

Jag använder ASP och FSO.

Lösningen är att den läser av allt som ligger i mappen "foto" på min server.
Kategorierna är mappar, lika så varje arkiv och i arkivmappen ligger fotografierna.

I arkiv mappen ligger också en liten bild till varje stor bild, med samma namn fast thumb_ framför. Då blir det rätt bildlänk.

Sen är det bara för mig att göra thumbs av bilderna, skapa en mapp som får namnet jag vill ha på rubriken för arkivet.

Detta gör att det är mycket enkelt att lägga till bilder. Ända man behöver göra är att ladda upp arkivmappen i den kategorimapp på ftpservern som passar.

Man slipper sitta och använda massa "bläddra fil" funktioner som också funkar men man måste göra dert för varje bild, vilket inte är så kul om man har massa bilder.

Du kan se exempel på http://www.skatan.info

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 12:10

Det där med bilder och thumbnails har jag sett hundratals versioner av och det är oftast lite jobbigt med nya fönster som öppnas eller krångliga menysystem osv.

Det enklaste och snyggaste jag har sett på länge är gjort i Flash (vilket de flesta har installerat idag).

Gå till http://www.tretiak.nu/frameset.htm . Tryck på artister, välj Therese och kolla på bilderna.

Jag tycker det är väldigt bra men det blir ju lite meck om man tänker byta ut bilderna ofta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Det där med bilder och thumbnails har jag sett hundratals versioner av och det är oftast lite jobbigt med nya fönster som öppnas eller krångliga menysystem osv.

Det enklaste och snyggaste jag har sett på länge är gjort i Flash (vilket de flesta har installerat idag).

Fast om det du gillar med den är att man kan klicka thumbnailsen för att öppna bilden i samma fönster och klicka på bilden för att komma tillbaka till tumnaglarna, så borde det ju vara busenkelt att göra i HTML också.

/
Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Gallery är det bästa som finns. Inte helt helt enkelt att sätta upp och kräver en del av webbservern (framförallt php utan safe mode vilket inte är så vanligt). Men har man det väl igång så är det det bästa.

Men vad jag kan förstå kan man inte skapa sin egen mall och åtminstone Gallerys demosidor är inte semantiskt strukturerad och giltig HTML.

/
Johan

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-02 12:54

Själva grejen med den lösningen är ju inte hur min ser ut, utan hur enkelt det är att lögga till bilder.

Man kan få med samma grundlösning tex thumbs, klicka på, laddas i samma fönster, får både tillbaka knapp och nästa bild.

Jag arbetar på en lösning för bildpresentation på enkelt sätt. Det hela började med att jag behövde arkivera och möjliggöra presentation av mitt eget material, men det har vuxit till oanade proportioner.

Stegen i mitt system, vars grund är PHP, GD och mySQL, är att en mapp bilder laddas upp via ftp till webbservern. Anledningen till att det sker via ftp är att jag anser det vara det absolut smidigaste sättet jämfört med att gå via webbgränssnitt.

Väl uppe på servern väljer man som administratör att tilldela kategorier, stickord, tillgänglighet etc för var enskild bild som laddats upp i mappen. Detta för att möjliggöra presentationen, ex ifall bilden skall visas över huvud taget, i vilken (/vilka) kategorier den visas eller vilken bildtext den har.

I systemets inställningspanel väljer man t ex i vilken storlek bilder skall visas, hur tjock ramen kring dem skall vara, ev copyrighttext, storlek på thumbnails etc etc etc.

Bilderna skapas sedan "on the fly" från orginalfilerna när de anropas, vilket innebär att det inte finns något behov ett otal kopior av samma bild i olika storlekar och upplösningar. I samma process läggs copyright-logga över bilden och ev copyrighttext skrivs under bilden. Dessvärre har jag f n ingen webbserver, så jag kan inte bidra med någon länk... Bild dock:

Sökning görs bland sökord, bildtext samt filnamn.

Så, kort sammanfattning:

(0. inställningar för systemet)

1. Ladda upp (ftp) massor av bilder

2. Indexera bilderna (massindexering möjlig)

3. Klart.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 13:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av halsnalle
Fast om det du gillar med den är att man kan klicka thumbnailsen för att öppna bilden i samma fönster och klicka på bilden för att komma tillbaka till tumnaglarna, så borde det ju vara busenkelt att göra i HTML också.

/
Johan

Gör det! Jag tycker helst att man ska undvika Flash. Ville mest visa något som var väldigt lätt att använda.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-02 13:42

iPhoto's export är inte så dum den heller. Har använt den flitigt. Går ju enkelt att gå in och pilla i HTML-filerna för att styra upp det med stilmallar och annat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-02 14:40

Fick just ett mail av Pier Göransson, han hade ett tips på en lösning vid namn: JAlbum

  • Medlem
  • 2004-01-02 14:48

JAlbum funkar bra också

Finns att hämta hem på versiontracker.

Well, för min del så kan man glömma Lasso/FM, ASP och statiska program. Vill ha lösningen på mitt webhotell som som 99% av alla webbhotell andra kör med PHP/SQL. Varav man anpassar sig lite. Sen finns det ju en zillion script därute.

Men det kan vara bra att få en guide.
Gallery är det populäraste. Men det måste ju finnas något enkelt och lätt anpassbart till den existerande designen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-02 19:59

Lösningar har du fått nu, lär gå att göra samma fast med PHP/SQL.

Vadå 99%?? Skojar du eller?

Kolla på imagefolio
http://www.imagefolio.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Lösningar har du fått nu, lär gå att göra samma fast med PHP/SQL.

Vadå 99%?? Skojar du eller?

Visa mig över en 1% (eller minst 30 st, hehe) av alla webbhotell som inte kör PHP/SQL? Jag har inte sett något sådant ännu. Och nej, Passagen räknas inte

Fördelen är att det är lätt att flytta. Med FM och Lasso t.e.x som visserligen är lättanvända, är nackdelen att det finns få webbhotell som kan köra sådana lösningar. Och om dom kan det så kan dom ändå inte konkurrera i pris med andra. Sen är det svårt att hitta resurser, gratis script etc etc...

ASP är däremot stort. Men jag tycker det ändå är otroligt mycket lättare att finna både hjälp och resurser med PHP.

Men nu hamnade jag OT. Det är väl klart att man kan göra det med PHP/SQL? Tror du att jag är helt bakom flötet? Läs vad jag skrev igen istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av TCarlgren
Kolla på imagefolio
http://www.imagefolio.com

Bra programvara, men lite dyr för den "vanlige" användaren har jag en känsla av.

Citat:

Skrevs ursprungligen av halsnalle
Men vad jag kan förstå kan man inte skapa sin egen mall och åtminstone Gallerys demosidor är inte semantiskt strukturerad och giltig HTML.

Man kan ju alltid hacka filerna för att ändra utseendet som man vill. Sen om koden är semantisk eller inte har jag faktiskt inte kollat närmare på, dagens version av Gallery är starkt tabellbaserad, så mycket vet jag (sen kan man ju diskutera hur viktig den semantiska webben är egentligen men det är en annan histora).

Hursomhelst, Gallery 2 är under utveckling och kommer att vara totalt omskrivet med mycket större möjligheter att styra utseendet (med CSS) och en massa andra skillnader.

Tackar för alla tips, slutligen valde jagPhotostack. Precis de funktioner jag behöver och med fullständig kontroll över mallsidorna.

/
Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-08 16:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
iView Media Pro är en av de bästa lösningarna, men Photoshop eller Photoshop Elements funkar också.

Kan bara instämma, iView är klockrent. Har du bara lite koll på HTML så kan du lätt bygga egna mallar för sajten. Enkelt, snabbt och flexibelt!

Fördelen med Gallery är att du kan jobba med sidorna webbaserat. Man bara laddar upp sina bilder så skapar Gallery automatiskt miniatyrer och sen kan man skriva in beskrivningar och annat genom webbgränssnittet. Så man är inte bunden till någon dator för att jobba med sidorna, innehållsmässigt. Och det finns finesser som sökfunktion, kommentarer från besökare och annat trevligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Fördelen med Gallery är att du kan jobba med sidorna webbaserat. Man bara laddar upp sina bilder så skapar Gallery automatiskt miniatyrer och sen kan man skriva in beskrivningar och annat genom webbgränssnittet. Så man är inte bunden till någon dator för att jobba med sidorna, innehållsmässigt. Och det finns finesser som sökfunktion, kommentarer från besökare och annat trevligt.

Allt det där har också Photostack (förutom besökarkommentarer), men därutöver också fördelen att man kan styra mallarna.

/
Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av halsnalle
Allt det där har också Photostack (förutom besökarkommentarer), men därutöver också fördelen att man kan styra mallarna.

Ah, där ser man, trodde det var ett i mängden av program för att göra statiska albumsidor som man bara laddar upp. Så går går den när man inte kollar upp saker bättre...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-01-09 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Det enklaste och snyggaste jag har sett på länge är gjort i Flash (vilket de flesta har installerat idag).

Gå till http://www.tretiak.nu/frameset.htm . Tryck på artister, välj Therese och kolla på bilderna.

Jag tycker det är väldigt bra men det blir ju lite meck om man tänker byta ut bilderna ofta.

Nja, behöver inte vara så jättemycket meck om du fixar dynamiska länkar till bildfilerna, vilket de gjort på länken du hänvisar till. Smidigt sätt tycker jag, och minskar storleken på Flash-filen väsentligt - vilket borde uppskattas av de flesta < bredband.

1
Bevaka tråden