Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minirecension av 2*1,8 GHz G5

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte läst så många kommentarer angående just denna modell så jag tänkte skriva lite så att ni som funderar på att köpa en får lite mer kött på benen. Jag har inte haft datorn mer än några dagar så jag har inte gjort några ingående prestandatester eller dylikt.

Datorn är inte standardvarianten utan saknar både modem och DVD-brännare men är däremot utrustad med bluetooth och har ett ATI 9600 istället för NVidia-kortet. Allt annat är standard. Sedan tidigare har jag en hemmabygd PC 1,8 GHz Athlon XP som jag kör Windows XP på och en PowerBook G3 500MHz som jag kör Mac OS X på så det är datorerna jag gör mina subjektiva bedömningar utifrån. Dessutom har jag kört Mac OS X ganska mycket på en PowerBook 12" (första revisionen) och en iMac G4 800MHz dock ej Panter.

G5an är kopplad till en vanlig VGA CRT skärm med hjälp av den medföljande DVI till VGA adaptern. Jag har inte kopplat datorn till TVn än men tänkte göra det senare för att se om den är OK att använda som DVD-spelare och kanske även spela lite spel på (med en emulator och två handkontroller är det nog rätt schyst). För att inte upprepa det som alla skriver så kan jag bara konstatera följande:

förpackningen är riktigt snygg
datorn är väldigt tung
handtagen är inte alltför bekväma men helt klart bättre än inga handtag alls

Innan jag startade den första gången oroade jag mig för främst två saker. Dels att den inte skulle vara så tyst som jag hoppades att den skulle vara och dels att den inte skulle vara så snabb som den borde. Vad gäller ljudnivån så är jag positivt överraskad. Den är inte knäpptyst men helt ok även i ett tyst rum och då har jag datorn ungefär en halvmeter ifrån mig på skrivbordet (mer om varför senare). Däremot låter den ungefär som en dammsugare om man tar bort plastskyddet under drift men det är å andra sidan inget någon normal människa gör så det spelar ingen roll. Processorfläktarna varvar upp och anpassar hastigheten (och därmed ljudnivån) till belastningen. Vid vanlig användning som att surfa, maila, skriva etc. håller sig fläktarna lugna men om man gör något mer krävande varvar fläktarna upp för att sedan varva ned då belastningen blir låg igen. Hårddisken är ganska ljudlig och man hör tydligt när den jobbar men det är inget jag störs så mycket av. DVD-spelaren är ljudlig som de flesta moderna spelare men som tur var låter den inget när man ser på DVD-filmer. Visst finns det människor som tycker att även G5an låter för mycket men jag tycker ändå att (om det är såhär en G5a i genomsnitt låter) Apple lyckats. Den låter mindre än min PC och mindre än den stationära G3a (beige minitower) jag haft tidigare men mer än de bärbara och mer än iMacen. Detta är under normal belastning. Vid hög belastning låter den lika mycket eller lite mer än PCn och den stationära Macen men hittills har det inte hänt särskilt ofta hittills och inte mer än några sekunder i taget när det väl hänt.

Hastigheten är inte heller någon besvikelse, det är såhär Mac OS X ska upplevas! Äntligen känns det lika snabbt som Mac OS 9 gjorde på min gamla G3a (en 266 MHz minitower) och som Windows XP känns på PCn men med Mac OS X alla fördelar. Det går betydligt snabbare än någon annan dator jag kört Mac OS X på men konstigt vore väl annat med tanke på att den näst snabbaste Mac jag testat är på knappt en GHz. Dessutom är det Panter på G5an vilket antagligen gör sitt. Äntligen kan man programmera utan att behöva gå ut och dricka en kopp kaffe medan programmet man skriver kompileras. Det ska bli intressant att se hur den hanterar spel och mer krävande program men jag betvivlar inte att de också kommer gå som en dans. Att "rippa" en CD skiva på drygt 1 timme tar ungefär 4,5 minuter och det är antagligen läsningen av själva CD-skivan som sätter begränsningen, CPUerna är "bara" belastade till ungefär 60%.

Många har nämnt att den medföljande musen och tangentbordet inte matchar datorn och att det är dåligt att man skickar med en enknappsmus till en en dator som inte direkt är ämnad för konsumenter och jag kan inte annat än hålla med. Vad jag däremot inte läst någonstans är att sladden till tangentbordet är så kort att det inte finns en chans att ställa datorn under eller bredvid skrivbordet, man är tvungen att ha datorn på skrivbordet eller köpa en förlängningssladd. Det är ingen blodig utgift men det känns ganska irriterande att behöva komplettera sin nyinköpta dator, för över tjugo tusen, med ytterligare tillbehör för att kunna använda den normalt. Musen har också en löjligt kort sladd men då tangentbordet är en USB-hubb gör inte det så mycket. Att det är dåligt att den bara har en knapp råder det delade meningar om, jag föredrar personligen en mus med åtminstone två knappar och rullhjul så jag införskaffade en Logitech Click optisk mus. Den fungerade perfekt utan drivrutiner med undantaget att den tredje knappen inte gjorde något och att man inte kunde konfigurera vad ett klick med rullhjulet skulle åstadkomma. Med drivrutinerna installerade fungerar det utmärkt (förstås). Det är dock trevligt att kunna ställa in så att ett klick på rullhjulet visar alla fönster med Expose.

Sammantaget är jag hittills väldigt nöjd med datorn, får se om jag är lika nöjd när nästa revision av G5orna kommer

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 00:20

Det skall följa med en usb-förlängningssladd till G5:orna. 1m lång är den och gör det möjligt att ställa datorn på golvet. Vill man ha en längre kabel kostar 3m 99kr. Anledningen till att musen har kort sladd är att den skall anslutas i tangentbordet, inte i datorn.

Intressant läsning. Tror 2x1.8 blir en storsäljare.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Intressant läsning. Tror 2x1.8 blir en storsäljare.

Så länge den finns kvar vill säga. Nya modeller är ju att vänta inom några dagar. Vi får väl se om Apple ännu en gång lyckas med att INTE leverera. Förra gången fick man 1x1,8 till lagret precis innan 2x1,8 kom. Snyggt!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 09:33

Har nog funderat på en dylik och då konfigurerad som Falkenbergs.

Men kan man köpa utan tgb och mus?

Även jag har nyligen fått hem min G5 2x1,8, och är mycket nöjd hittils. Jag valde inte riktigt standardkonfig heller, utan har stoppat i mer minne (1,5 GB), 250 GB hd, BT, Radeon 9800. Kör en Cinema 20" till den.

Jag har inte hunnit hårdtesta den än, men jag har startat upp lite spel bara för att se vad den klarar, och blev inte besviken! Max Payne, Ghost Recon, Medal of Honor, UT2003, alla dessa flyter på bra med all grafik på max i 1680x1050 (i den mån de klarade den upplösningen, kommer inte ihåg exakt om alla gjorde det). Dock stör jag mig lite på fläkten på grafikkortet, den har ett högt vinande ljud som låter mer än resten av datorn. Men det hade jag läst om tidigare, så jag var faktiskt beredd på det, och datorn låter ändå mindre än min gamla G4 400.

Ser man på! Det fanns visst en USB-förlängningssladd i kartongen, den låg under modemsladden och då jag inte har modem i datorn hade jag inte brytt mig om att ta upp den och därför inte hittat USB-sladden. Jaja, nu har jag den och livet leker igen med datorn bredvid skrivbordet

När det gäller leveranstid kan jag nämna att jag fick min drygt tre veckor efter jag beställde den, jag skulle nog vara ganska tveksam till att beställa en idag utan då snarare vänta på att nästa revision av G5orna släpps. Får hoppas på dubbla processorer i samtliga modeller då.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 11:08

Vad bra att du hittade sladden till sist. Får passa på och gratulera till G5:an också.

Jag kompletterade nyligen min 2x2GHz med en 20" Cinema Display. Nu blev den betydligt trevligare till det mesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 11:12

Spännande. Jag ska packa upp min på måndag. Om jag hinner...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Har nog funderat på en dylik och då konfigurerad som Falkenbergs.

Men kan man köpa utan tgb och mus?

Fick faktiskt tag på AppleStore idag. Och precis som befarat går det inte att tacka nej till tgb och mus. Lite träligt om man har eller tänker investera i Bluetooth-diton. Sälja nytt som beg innebär alltid en förlust ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 12:24

Trots att Apple har ganska egendomliga möss så är suget efter "nya" Apple Pro Keyboard & Mouse ganska stort. Jag har själv sålt ett antal uppsättningar, inte alltför långt ifrån nypris till entusiaster. Nu senast till en kille i Skottland som var på sverigebesök.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 13:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Trots att Apple har ganska egendomliga möss så är suget efter "nya" Apple Pro Keyboard & Mouse ganska stort. Jag har själv sålt ett antal uppsättningar, inte alltför långt ifrån nypris till entusiaster. Nu senast till en kille i Skottland som var på sverigebesök.

Det låter ju som om man inte skulle behöva dras med det bekymret så länge då. Även om det alltid är ett pyssel med annonsering, folk som ska pruta 10 spänn, frakt och betalning.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 13:13

Låt dem pruta 10 spänn, men pröjsa frakt och pf. avgift då så blir de väl glada. Finns alltid folk som är dumsnåla.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-02 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Låt dem pruta 10 spänn, men pröjsa frakt och pf. avgift då så blir de väl glada. Finns alltid folk som är dumsnåla.

Nu börjar det bli lite väl off-topic men det ska ändå påpekas att jag har hittills bara haft att göra med ärliga Macare. De har betalat snällt och oftast i efterhand för att slippa gynna Postverkets hutlösa pf-priser. Förtroendefullt samarbete mao.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 15:02

Har själv beställt en 2x1.8 G5 via personalhempcköp. Längtar men samtidigt har man ångest för säkert lär det väl dyka upp något nytt innan leverans Hur tycker ni att den går nu då ni haft dem ett tag? Använder ni musikprogram på dem eller så?

Ursprungligen av batmannen:

Hur tycker ni att den går nu då ni haft dem ett tag? Använder ni musikprogram på dem eller så?

Jag kör med Cubase SX2 på min 2x1.8 G5 som jag haft i en månad nu och det fungerar väldigt bra! Nu har jag iofs inte hunnit hårdtesta ännu men än så länge har jag inte kommit i närheten av vad den mäktar med trots att jag använder en hel del reverb och andra effekter ganska flitigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 18:20

Ok Skönt att höra. Det blir mest SX2 och ett gäng vstsynthar som kommer att rulla på den, förutom Seti@home då iof

  • Medlem
  • 2004-02-22 10:38

"Datorn är inte standardvarianten utan saknar både modem och DVD-brännare men är däremot utrustad med bluetooth och har ett ATI 9600 istället för NVidia-kortet. Allt annat är standard."

Hej, jag har en likadan i standardconfig men med 1,5 GB + 2 st 160 GB diskar. Mitt problem är att iDVD 4 inte fungerar utan avslutas under Stage 3.

Någon som fått iDVD att funka på denna dator?

/Martin

Ursprungligen av mcia:

Hej, jag har en likadan i standardconfig men med 1,5 GB + 2 st 160 GB diskar. Mitt problem är att iDVD 4 inte fungerar utan avslutas under Stage 3.

Någon som fått iDVD att funka på denna dator?

/Martin

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93665

iDVD 4 may not successfully burn a disc on dual processor Power Mac G5 computers if Best Performance is selected in iDVD preferences.
To change the encoder settings for your project:

1. From the iDVD menu, choose Preferences.
2. Click General.
3. Select Best Quality or Best Performance in the Encoder Settings section.

Berätta gärna om det hjälpte.

  • Medlem
  • 2004-02-22 16:12
Ursprungligen av Rickard A:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93665

iDVD 4 may not successfully burn a disc on dual processor Power Mac G5 computers if Best Performance is selected in iDVD preferences.
To change the encoder settings for your project:

1. From the iDVD menu, choose Preferences.
2. Click General.
3. Select Best Quality or Best Performance in the Encoder Settings section.

Berätta gärna om det hjälpte.

Hej,
ovan tips var det första jag testade. Det var en vecka sedan! Har nu tillbringat eftermiddagen med felsökning, allt förgäves men slutligen raderade jag en av diskarna och installerade Panther rent, uppdateraderade till 10.3.2 och lade iLife 04 ovanpå det. Inga tredjepartsgrejer alls.

Har dratt igång ett bränningsprojekt för en timma sedan.

Funkar det inte nu så är det helt klart fel på iDVD 4 eller på min dator.

/Martin

  • Medlem
  • 2004-02-22 21:01
Ursprungligen av mcia:

Hej,
ovan tips var det första jag testade. Det var en vecka sedan! Har nu tillbringat eftermiddagen med felsökning, allt förgäves men slutligen raderade jag en av diskarna och installerade Panther rent, uppdateraderade till 10.3.2 och lade iLife 04 ovanpå det. Inga tredjepartsgrejer alls.

Har dratt igång ett bränningsprojekt för en timma sedan.

Funkar det inte nu så är det helt klart fel på iDVD 4 eller på min dator.

/Martin

Hej igen,
det funkade inte nu heller...så nu har jag återställt maskinen till ursprungsskick (OSX 10.3.0 och iDVD3).

Ska se om det funkar nu.

Undrar om QuickTime 6.5 är boven?

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 03:31

För många, inklusive mig, berodde det på att diskarna är inställda på att gå i vila när så tillåts. DVD´n räknas som hårddisk och hinner följdaktligen inte vakna i tid när det är dags att gå till jobbet. I systeminställningar kolla inställningen för detta.
Det hjälpte i mitt och andras fall.

Lennart

1
Bevaka tråden