Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X på en Power Mac 8500?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-30 22:19

Undrar om det är möjligt helt enkelt. Har hört att det finns något knep för att lägga in X på pre-G3 burkar.
Jag skulle isf använda den främst som filserver och kanske webbserver. Man kan väl föresten köpa en vanlig IDE-disk och stoppa in?

Och inget tjafs nu om att lägga in Linux istället

/majk

Såg att www.macoteket.se hade under Processorkort något som kallas för Sonnet OS X software for PCI upgrades. Vet om det funkar bra eller ej. IDE-hdd kan du väl få in om du sätter in ett Acard ATA66 IDE PCI (för upp till 4 st IDE-diskar) i datorn (på samma ställe). Fast det är ju inte gratis...

  • Medlem
  • 2003-04-30 22:59

Blir nog billigare att skaffa en gammal G3:a. Dom går att få tag på rätt billigt och klarar IDE-diskar utan speciellt kort.

  • Medlem
  • 2003-04-30 23:35

Det kan gå att lägga in X med hjälp av ett program som heter Xpostfacto men det är inte säkert att det funkar på just den modellen. Skulle det funka så skulle det vara för seeegt. Jag tror föresten attdet datorn bara har SCSI.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 01:15

min 8500 (g3 400/256mb ram/ idekort m.m.) flyger fram med xpostfacto och jaguar... ATI Rage128 + massa tweaks hjälper nog till den känslan.

xpostfacto funkar riktigt smidigt men ett krux är att man ännu inte kan lägga jaguar på icke-g3 uppgraderade burkar.
Sitter man med en 604 processor så får man hålla sig till 10.1.5 som ändå kräver lite mindre av hårdvaran.

/Jonny

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 01:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
min 8500 (g3 400/256mb ram/ idekort m.m.) flyger fram med xpostfacto och jaguar... ATI Rage128 + massa tweaks hjälper nog till den känslan.

xpostfacto funkar riktigt smidigt men ett krux är att man ännu inte kan lägga jaguar på icke-g3 uppgraderade burkar.
Sitter man med en 604 processor så får man hålla sig till 10.1.5 som ändå kräver lite mindre av hårdvaran.

/Jonny

Har själv en 8500 (G3 400/544 mb ram). Skulle verkligen vara kul om man kunde uppgradera systemet. Frågan är väl bara om det fungerar ifall man vill använda syntar som "Reason, Reaktor", etc. Har inte installerat något nyare grafikkort, men gissar att det kommer att behövas...?

ATI Rage 128... vilket kort är detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 02:10

Ett PCI eller AGP kort som satt i bla. PowerMac G3 och första modellen av PowerMac G4. 16mb VRAM, inget QE stöd mm. Det torde dock finnas andra PCI-kort att få tag i begagnat med bättre prestanda och QuarzExtreme stöd vilket pressar Panther prestandan ytterligare på din maskin.

Xpostfacto har väl fått Panther-stöd iom. senaste versionen om jag inte minns fel?

Skriver det här på en 8500 med Newertech G4/400, Radeon 7000 PCI, 592 MB RAM, 8 GB SCSI, USB/Firewire-kort och Panther. XPostFacto är kanon! Imponerar inte i snabbhet men till mail och surf funkar den. Antar att IDE-kort och ny hårddisk skulle snabba upp en del men jag har inga PCI-platser lediga. Nån som har en 95-/9600 som står och skräpar?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-02 23:17

Konstigt, jag fick precis motsatt resultat när jag och en kompis provade att lägga in det på en 7300 med 400 Mhz G3, 256 MB ram och ett ATi Nexus (Rage) 128... förvisso inget IDE-kort, men det borde ju inte göra så mycket ändå.
Det tog säkert 2 timmar att få in, menyer och fönster flöt som i sirap...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
min 8500 (g3 400/256mb ram/ idekort m.m.) flyger fram med xpostfacto och jaguar... ATI Rage128 + massa tweaks hjälper nog till den känslan.

xpostfacto funkar riktigt smidigt men ett krux är att man ännu inte kan lägga jaguar på icke-g3 uppgraderade burkar.
Sitter man med en 604 processor så får man hålla sig till 10.1.5 som ändå kräver lite mindre av hårdvaran.

/Jonny

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-02 23:18

Men, varför inte prova Linux ändå?
Med Yellow Dog borde det inte vara några större problem alls att få den att göra det du vill.

OS X funkar bra med en 200 MHz 604E CPU om man har minst 192 MB RAM! Ungefär som OS 8 med en 7200 (långsamt men uthärdligt). Som fil och web server duger det bra. Om du börjar uppgradera, IDE kort, iDE diskar, G3 CPU och grafikkort så är priset raskt uppe i en BlåVit G3, inte smart. Om man rensar ut skrivardrivrutiner och annat kan man klämma in 10.1.5 på 1.5 GB eller så. En 2 GB HD kan sålunda fungera men 4GB eller mer är bättre

1
Bevaka tråden