Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMTP, Bostream och Postfix

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 22:48

Jag har en egen domän och har pekat min "egen" mailadress mot min pop-låda hos Bostream. Snart kopplas min Scream-tjänst in och då har jag inte längre en relay-mailserver att skicka mail via.

Jag har installerat PostFix Enabler för att kunna "relaya" min utgående mail utan Bostreams begränsningar. Det fungerar däremot inte...Har någon gjort nåt liknande??

  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 22:55

....nu fungerar det ju. INTE fylla i Smart Host-fältet.

Nu behöver jag bara lösa samma problem med att skicka från mobilen (Vodafone). Finns Postfix för P800 ??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-01 23:29

Du kan ju använda din mac med Postfix från mobilen med. Se bara till att den är påslagen när du ska skicka från nallen bara. Ställ in postfix att tillåta relay från den domän din e-postadress ligger i.

Ange macens IP som SMTP i mobilen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 00:10

För att kunna relaya från annan dator eller telefon måste jag väl slå på mailservern i Postfix, eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 11:56
Ursprungligen av Fredrik Tamm:

För att kunna relaya från annan dator eller telefon måste jag väl slå på mailservern i Postfix, eller?

Hmm, det verkar som om du inte har hela bilden klar för dig. Postfix är en mailserver. Så det går inte att slå på något som redan är påslaget. Men förklara mer vad du tänker på så kan vi kanske fylla i luckorna!

...som ett stickspår till att använda sin egen server när man är på resande fot: WakeOnLan heter en något bortglömd finess som låter dig väcka en sovande dator genom att skicka ett magiskt ethernetpaket till din dator. Det finns webbsidor som låter dig skicka sådana paket (du måste veta MAC-adressen till ditt nätverkskort).

Ganska fiffigt om man har en maskin hemma som man då poch då vill komma åt.

Finns det något liknande för OS 9? - postfix alltså...

Jag har länge använt en server Bonet/Bostream för utgående post
och det har dessutom fungerat flera veckor med scream, men idag - nej

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 12:11
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Finns det något liknande för OS 9? - postfix alltså...

Tidigare utvecklade Qualcomm något som hette EudoraInternetMailServer, alltså EIMS. Det verkar som om ägarskapet har ändrats 2001 så att den ursprungliga utvecklaren har återtagit rodret . Det verkar också finnas något som heter Stalker Internet Mail Server. Dessutom finns Web Crossing Express. Du hittar allt hos Versiontracker. Man hittar också en hel del hos eMailman under Servers->Mac.

Senast redigerat 2004-02-25 13:24
  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 14:06

Men hur får man igång postfix i OS X 10.3 ?? Det ligger en process igång som heter postfix-watch men mer än så blir det inte ..

Vad skriver jag, i Mail.app, för att relatera till en lokal postfix-server på min mac ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 11:59
Ursprungligen av Tai`shar:

Vad skriver jag, i Mail.app, för att relatera till en lokal postfix-server på min mac ?

Du anger din dators adress i fältet för SMTP-server. Jag antar att du idag har din ISP:s SMTP-server angiven i det fältet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 13:51
Ursprungligen av Tai`shar:

Men hur får man igång postfix i OS X 10.3 ?? Det ligger en process igång som heter postfix-watch men mer än så blir det inte .

Man kan göra såhär som det beskrivs på VersionTracker

sudo pico /etc/postfix/master.cf

move down to about line 76 and unhash this line

#smtp inet n - n - - smtpd

close and save the file.

then

sudo pico /etc/hostconfig

and change the line

MAILSERVER=-NO-

to

MAILSERVER=-YES-


close and save

then type

sudo postfix start


your all done.

then just use 'localhost' as your smtp server.

Tack Frazze! - jag visste inte riktigt vad jag skulle leta efter, men nu gör
jag ju det. Satt halva dan igår och rotade på versiontracker och Macupdate

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-29 15:28
Ursprungligen av Tai`shar:

Men hur får man igång postfix i OS X 10.3 ?? Det ligger en process igång som heter postfix-watch men mer än så blir det inte ..

Vad skriver jag, i Mail.app, för att relatera till en lokal postfix-server på min mac ?

Skriv in 127.0.0.1 som adress till SMTP-server så kommer din lokala att användas.

1
Bevaka tråden