Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBox

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om det här: iBox.
Ett intressant projekt, men tror ni han lyckas och vad säger Apple? Känns iaf lite seriösare än extreme-mac eller vad det hette som skulle överklocka G4:n för några år sen.

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 13:04

Hoppas att Apple bygger en sådan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 13:04

Nu blir Mondo glad...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 13:41

Pizzakartongen är bästa lösningen. En iPizza/iBox kan placeras i en musik- eller tv-möbel, hängas på väggen, ställas på ett bord, monteras under ett bord, placeras upprätt/lodrätt eller plant/vågrätt. Märkligt att idén kommer från ett litet företag i Minnesota och inte från moderskeppet i Cupertino!

Det kunde finnas två versioner: en med PCI- eller AGP-kortplats och en utan. Den kunde tillverkas av eloxerad aluminium i olika färger: naturell (silver), vit, svart, blå, röd, guld, brun, grön, orange, vinröd, lila...

Den lilla maskinen skulle passa perfekt i ett hembiosystem. iBox är exakt vad Apple borde bygga. Det är vad jag skulle göra om jag vore Steve Jobs. Jag skulle samarbeta med Sony eller rent av gå samman med dem (och köpa B&O och deras butiker).

Inga fler allt i ett-maskiner, tack! En stationär dator bör vara modulär, annars kan man lika gärna köpa en Powerbook. En stationär Mac bör ingå i ett större sammanhang, inte vara en isolerad ö.

En iBox skulle vara billigare att bygga än en iMac G4. Den kommer att sälja som smör i solsken till folk som normalt aldrig skulle komma på tanken att köpa en Mac, men bara om den är nära integrerad med andra digitala produkter och bara om den finns i butiker som säljer tv- hembiosystem.

(Ber om ursäkt för tempusväxlingarna i det här inlägget, men alla fattar nog vad jag menar ändå.)

Senast redigerat 2003-04-03 14:02

usch, får mig att tänka på LC-designen. G4 Cube 4 life

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-04 00:20

Tyvärr kommer kanske förbli en dröm med sådan lilla datorn.
Värmeutvecklingen är det stora problemet som designer "glömmer". Skruva ner klockan och då får man designa hur som helst.
Jag är rädd att datorlådan kan inte bli hur som helst, bara inom vissa mallar och ändå snygga.
Kanske steget blir till kylvätskelådan om man vill ha allt snabbare prestandan. Då går det inte längre ha så smidiga lådor....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 20:52

Snicksnack. Man tar ett Powerbook-logikkort minus den dyra skärmen. Lägger till lite grejor och tar bort en del saker som inte behövs på en stationär dator. Det borde inte vara några som helst problem med värmeutvecklingen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 16:22

www.macosx.com/content/article.php?cid=53

Intressant artikel! Ska bli intressant att se om det stämmer.

/Sulan

  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sulan
Intressant artikel! Ska bli intressant att se om det stämmer.
/Sulan

Intressant…
Bara det inte blir en Pippin

(Ålldhöjd???)

Jag tyckte väl det var lite för lugnt på ryktesfronten nu inför mässan och såk kommer då detta!! Perfekt. Då finns det nåt att diskutera fram till den 6:e.

Påminner lite om Spymacs Apple-pda med vilken de lyckades lura macvärlden 2ggr!!!

Nån sitter och skrattar gott nu i a f.

Hoppas verkligen att de spottar ur sig något liknande!
Apple behöver en kontorsdator för vanliga användare! Det har de inte nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Pizzakartongen är bästa lösningen. En iPizza/iBox kan placeras i en musik- eller tv-möbel, hängas på väggen, ställas på ett bord, monteras under ett bord, placeras upprätt/lodrätt eller plant/vågrätt. Märkligt att idén kommer från ett litet företag i Minnesota och inte från moderskeppet i Cupertino!

Det kunde finnas två versioner: en med PCI- eller AGP-kortplats och en utan. Den kunde tillverkas av eloxerad aluminium i olika färger: naturell (silver), vit, svart, blå, röd, guld, brun, grön, orange, vinröd, lila...

Den lilla maskinen skulle passa perfekt i ett hembiosystem. iBox är exakt vad Apple borde bygga. Det är vad jag skulle göra om jag vore Steve Jobs. Jag skulle samarbeta med Sony eller rent av gå samman med dem (och köpa B&O och deras butiker).

Inga fler allt i ett-maskiner, tack! En stationär dator bör vara modulär, annars kan man lika gärna köpa en Powerbook. En stationär Mac bör ingå i ett större sammanhang, inte vara en isolerad ö.

En iBox skulle vara billigare att bygga än en iMac G4. Den kommer att sälja som smör i solsken till folk som normalt aldrig skulle komma på tanken att köpa en Mac, men bara om den är nära integrerad med andra digitala produkter och bara om den finns i butiker som säljer tv- hembiosystem.

(Ber om ursäkt för tempusväxlingarna i det här inlägget, men alla fattar nog vad jag menar ändå.)

På Amiga tiden köpte jag cdtv som var en tidig variant av en pizzakartong, den var inte prestandamässigt bra. Fast det var en dator som med lätthet kunde stoppas in i ett hifisystem.

Instämmer! Nu har både iBook & PB G4or - upp till 1.33 Ghz...borde inte vara svårt att re-lansera Cube eller en ny iBox...det känns som ett av måstena - om Mac OS skall växa...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Snicksnack. Man tar ett Powerbook-logikkort minus den dyra skärmen. Lägger till lite grejor och tar bort en del saker som inte behövs på en stationär dator. Det borde inte vara några som helst problem med värmeutvecklingen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 11:52

Läcker. Men med tanke på att skärmarna är platta nu så borde den vara designad för att placeras t ex på högkant. Kanske är en kub en bättre design då, särskilt om den kan bli mindre än första Cube'n som ju ändå är lite klumpig. En Mac ska ju vara ett under av väldesign, så då borde den göras liten och vrålsnabb. Dual G5 x 3 ghz, ljudlös, Superdrive, 2 x 250 gb hd... ja tack!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-02 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
...borde inte vara svårt att re-lansera Cube eller en ny iBox...det känns som ett av måstena - om Mac OS skall växa...

Tror inte det finns ens den minsta mikroskopiska chans att Apple släpper en cube2 eller motsvarande. Cuben var ju en flopp big time försäljningsmässigt, och jag har svårt att tro att Apple skulle försöka sig på det igen. Även om många snackar om att en sån dator skulle vara bra/kul/nödvändig så är nog inte efterfrågan de facto speciellt stor.

Men visst, dyker det upp en bildskämslös iMac så är inte jag den som klagar. Det skulle ju få priset i konsument- och semiproffsklassen att sjunka en aning. Kanske.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sulan
www.macosx.com/content/article.php?cid=53

Intressant artikel! Ska bli intressant att se om det stämmer.

Idén påminner om det här [Rokulabs.com], fast med HD, stöd för QuickTime och säkerligen fiffig integration med iLife via Rendezvous. Vore trevligt om de kunde matcha priset också ($500).

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
...det känns som ett av måstena - om Mac OS skall växa...

Varför känns det så? Utveckla gärna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 14:54

Skulle vara fint för mig i alla fall.

idag finns det enbart PowerMac att köpa för de personer för behov av en stationär dator där man själv kan välja skärm till. Den billigaste av dessa är PowerMac G4a 1.25 Ghz - för cirka 13 500 kronor (utan skärm). Apple behöver en instegsmodell "headless" för cirka 5 - 7500 kronor för att göra det lättare att "switcha". Det finns många som inte vill ha en e/iMac - utan vill köra med befintlig skärm och köpa till en ny dator - men räds att köpa den för 13 500.

Cube'n hade varit en lysande lösning...finns redan...släng i en 1.25 Ghz, 80 GB HD, 256 MB RAM (max 1 GB - 2 platser), 1 AGP (så man kan byta GPU). FW400/800, USB 2. Säg 7500 kronor för detta?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Varför känns det så? Utveckla gärna.

  • Medlem
  • 2004-01-02 17:18

Dags för en iXserve, designmässigt alltså?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 03:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Cube'n hade varit en lysande lösning...finns redan...släng i en 1.25 Ghz, 80 GB HD, 256 MB RAM (max 1 GB - 2 platser), 1 AGP (så man kan byta GPU). FW400/800, USB 2. Säg 7500 kronor för detta?!

7500 är ju rätt osannorlikt även om det hade varit väldigt trevligt. jag tror tyvärr apple hade satt priset närmare 10 000.. en G4 kostar ju 13 500 nu. och mindre dator brukar inte betyda billigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 03:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Dags för en iXserve, designmässigt alltså?

Något kortare får man hoppas

macosx.com har satt ihop en fantombild på en iBox.

Låter för bra för att vara sant, men det vore grymt med en sådan pryl till tv:n
http://www.macosx.com/content/article.php?cid=55

Edit: Såg även att de nu lovar en iBox till en av deras forumbesökare OM Apple släpper en iBox den 6:e Januari. De verkar tro stenhårt på detta:)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-03 23:21

Det borde inte vara så svårt för Apple att snickra ihop en "iBox"

Titta bara på det här eller den här

När vi önskar en nya billig och utbyggbar burk från Apple tror jag att vi ofta glömmer att inte bara vi kunder måste bli nöjda. Dealen måste också vara bra för Apple. Vi tycker att OS X och all iLifeprogram är jättebra och dessa skall ingå när man köper en nya maskin från Apple. Samtidigt tycker vi att man skall kunna stoppa in ett billigt bra graffakort från PC-butiken på hörnet. Samma sak med med DVD-brännare och skärm. För att spetsa till det hela så tror jag inte att ADC-skärmar, inbyggda superdrives och dyra grafikkort är Apples problem i dagsläget -- jag tror att det är en ekonomisk nödvändighet för att vi skall få dom andra sakerna "gratis".

Överprissatta grafikkort från Apple är i någon bemärkelse en förutsättning för att vi skall få massa mysiga program från Apple gratis.

Jag tror att Apple kommer att vara ett "dyrt" varumärke. Förhoppningsvis bättre, enklare och snyggare än PC-sidan. Men för evigt dyrare om man jämför hårdvara mot hårdvara. Jag ser det lika omöjligt att Apple skulle få ekonomi i att konkurrera med Shuttle-PC som att SAS skulle kunna producera billigare flygresor än Ryan Air.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-04 01:05

Jag hoppas på något i stil med en LC utseendemässigt, fast med samma kritvita skal som iBook.
Och självklart då en slot-in combodrive/superdrive istället för diskettstation på framsidan.
Mmm...

1
Bevaka tråden