Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm på AL PB 15"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-31 08:28

Jag har upptäckt att den högra tredjedelen på min PB är lite ljussvagare än den vänstra. Först tyckte jag att det var en svag rödton på den högra sidan, speciellt när man sänkt ljuset på skärmen men kom fram till att den "bara" var lite mörkare.
Är det någon annan som upplevt detta, jag ska jämföra min skärm med en kamrats 15" Ti PB så det inte bara är hjärnspöken, men jag borde lagt märke till detta tidigare om det alltid varit så här.

Är det någon förresten som haft med Apples support att göra, är det svårt att få maskinvara utbytt via Apple Care?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-01 21:00

Efter lite sökande hittade jag en diskussion om just detta på apple.com
http://discusssearch.info.apple.com/[email protected]@.599c3e3f

verkar nästan som det är svårare att få en felfri 15" Al PB än en som är hel...
Jag ska slå en signal till apple's support så får vi se vad de har att säga om saken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-05 17:40

Nu är maskinen felanmäld och Apple sänder mig kartong som maskinen ska skickas till Holland i.
Hoppas att de verkligen fixar felet och att det går hyffsat snabbt.
Bra support hittills, tråkigt bara att man som ny kund råkar få en dålig maskin.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-05 18:27

Min förra pb, en TI, fick fel på cd-spelaren. Det gick föredömligt fort att dels få upp kartongen för att skicka in burken. Sedan var pb:n tillbaka i friskt skick efter mindre än en vecka.

Hoppas att det funkar lika fint för dig.

Jag kör idag en 15Alu, alltså samma maskin som du. Det är nog den bästa burk jag haft.

Jag har precis märkt att min PB har samma problem med skärmen. Hur lång tid tog det att få den fixad?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-07 15:53

har precis fått kartongen som jag ska skicka maskinen till Holland i, återkommer med mer info senare. Förhoppningsvis får jag iväg den imorgon eller på Fredag.
Nu har det dessutom dykt upp en mörkare fläck i nedre mitten av skärmen, den syns även den mest när det inte är full ljusstyrka på skärmen.

Jag kalibrerade skärmen och då försvann det. Kan dock vara tillfälligt så jag är intresserad av att veta hur lång tid det tog i alla fall.
Att stänga av den automatiskta tangentbordsbelysning hjälper också till för att bli av med en del underliga problem med skärmen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-07 19:06

Jag har testat båda sakerna du testat men det hjälpte inte mig, och eftersom supporten tyckte att jag skulle skicka in den på service så gör jag givetvis det
När min skärm varit igång på max ljusstyrka en hel dag så märker man knappt av de problem jag nämnt men jag kr väldigt ofta på svag ljusstyrka pch bakgrundsbelyst tangentbord.
Jag har aldrig varit med om detta på PC laptops och eftersom jag betalat ett antal tusen för maskinen så har man ju rätt att kräva att skärmen ska vara i toppkvalitet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-12 10:03

Jag har inte fått min maskin ännu men här är de inlägg Apple gjort i mitt case så du får en uppfattning om hur lång tid det tar ungefär.
Rapporterar när den dyker upp och hurvida den verkligen är lagad.

01/05/2004 Reparation begärd <-- Datum när jag ringde in, jag skickade den på förmiddagen 01/08/2004

01/09/2004 Enheten mottagen
01/09/2004 Färdig att levereras
01/11/2004 Enheten skickad/klar
01/12/2004 Servicebegäran avslutad

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 10:56

Jag upptäckte snabbt att min PB 15" hade samma problem som många andra, tre ljusare områden kring mitten av skärmen. Detta var i slutet av november. Läste också att det var lång väntetid på reperation så jag beslöt mig att vänta tills januari.
När jag sedan ringer Apple säger de att det inte är säkert att jag får samma maskin tillbaka så; "Du skall nog köra backup på din hårddisk". Också att det skulle ta två till tre dagar tills de hämtade den, sedan 5 till 7 dagar för själva reperationen.
OK. Nu har jag ca 60GB data så det tar en stund att köra en backup. Jag använde "Carbon Copy Cloner" för att kunna flytta till en annan maskin. Fungerade perfekt.

5 januari - backup
6 januari - skickade maskinen till Holland UPS (sen eftermiddag)
7 januari - spänderade hela ***** dagen med att få min gamla G3 blue and white att fungera som reservmaskin
8 januari - min maskin kommer tillbaka från Holland med ny skärm.

Så nu är jag glad. Skulle dock bara stannat hemma den 7 januari.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-12 15:02

Yay! UPS var precis här och lämnade min dator, de har bytt skärm och något mer och nu fungerar den precis som den gjorde från början, jämnt och fint ljus och inga rödtoner någonstans.
Allt detta gick på 2 dagar om man räknar bort helgen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-14 21:17

Sitter med min PB i knäet, helt otroligt att de inte kan göra en skärm med jämn ljusstyrka.
Nu är vänstra sidan av skärmen mörkare än den högra, det syns ganska väl när man inte har full ljusstyrka på skärmen vilket jag ofta inte har.
Det syns tydligast när man läser pdf'er eller liknande där det är vit bakgrund. Måste ringa Apple igen och höra om det är normalt, jag känner ju ingen med Aluminium PB's som man kan jämföra med.

Jag märkte idag att när datorn varit i vila så är den mörkare i högra tredjedelen, men det rättar till sig efter en stund. Man kan ställa det rätt genom att t ex ändra färgdjupet i Systeminställningarna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-15 10:28

På min maskin hjälper inte det. Jobbade med datorn i 6 timmar igår och det förblev mörkare på ena sidan.
Michael, kan du testa att efter ha haft igång datorn under minst en halvtimma att sänka ljuset på skärmen till 2 eller 3 "pluppar",ta upp en websida eller textfil med vit bakgrund och jämför ljusstyrkan över hela skärmen och rapportera om den är lika ljus över hela.
Jag tycker det vore konstigt om jag fick en ny skärm som också var defekt.

Maskinen har varit igång (ur vila) i tre timmar, minskade ljusstyrkan till två ploppar och tog fram en tom websida över hela skärmen. Den är då lika ljusstark över hela ytan.

Jag ger mig tusan på att det har något med de nya systemet för att justera ljusstyrka och tangentbordsbelysning automatiskt att göra. (Har stängt av båda nu). Jag har också märkt att om jag sitter i mörkt rum med skrivbordslampan till höger så blir skärmen lite mörkare där. Det försvinner efter en stund om jag tar bort lampan. Jag trodde att skärmen bara kunde anpassa sin ljusstyrka över hela skärmytan samtidigt, men nu börjar jag undra...
Eller är det bara synvillor?:confused:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-16 20:08

jag har tagit en bild på skärmen där man ungefär kan se vad jag menar. bilden är tyvärr inte så bra tagen och jag har en gammal kamera, ljuset är nedställt till hälften på skärmen och ljusstyrkan skiftar mer mellan vänster och höger sida ju mer man sänker ljuset.
i verkligheten så är skillnaderna ännu påtagligare.

http://debbie.homeunix.org/pix/powerbook/000_0098.JPG

det borde ge en känsla av vad jag menar.

1
Bevaka tråden