Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga om PowerBook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge funderat över att bygga en stationär dator med ett PB-G4 moderkort, men jag är lite osäker på vissa saker!
Det första är om det finns inbyggt nätagregat eller om man var tvungen att köpa ett separat.
Sen var ju frågan om man var tvungen att ha en intern LCD-skärm kopplat eller om det bara är att köra med extern.
Och slutligen... HUR ska man starta den!!!

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick lite hjälp!

Citat:

Skrevs ursprungligen av apple4ever
Jag har länge funderat över att bygga en stationär dator med ett PB-G4 moderkort, men jag är lite osäker på vissa saker!
Det första är om det finns inbyggt nätagregat eller om man var tvungen att köpa ett separat.
Sen var ju frågan om man var tvungen att ha en intern LCD-skärm kopplat eller om det bara är att köra med extern.
Och slutligen... HUR ska man starta den!!!

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick lite hjälp!

Det låter som ett vettigt projekt.

Gör som jag har gjort. Jag har byggt ett stälöl så att min PB står på hög kant...och på Pb12" så sitter alla uttag på vänstersida och cdspelaren på högersida så när datorn står på högkant så är uttagen bakåt och cdspelaren framåt. Sen så har jag kopplat in en extern TFT-skärm, trådlös mus och tangentbord. Funkar perfekt...sen om jag behöver en bärbardator så är de bara o koppla ur skärmen, musen och tagnentbordet.

Sen behöver man en extra hårddisk kan man ju alltid koppla till en extern...

Jag tycker jag har löst de bra iaf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 00:13

apple4ever,

Vad har hänt med det nätaggregat som tillhör maskinen??

-T

Så vitt jag vet mår hårddisken inte bra av att sitta vertikalt. Inte i längden iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
Så vitt jag vet mår hårddisken inte bra av att sitta vertikalt. Inte i längden iaf.

Så vitt du vet ja men enligt Apple så skall de inte vara någon fara med det...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 15:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
Så vitt jag vet mår hårddisken inte bra av att sitta vertikalt. Inte i längden iaf.

Det enda som kan vara problemet är om disken tidigare används i ett icke vertikalt läge under en längre tid. Det som då uppstår är att det blir en viss nötning på disken vilket gör att den kan havirera om man byter läge på den senare. Men har man en ny disk ska det inte vara något problem.

Det står väldigt hjälpsamma och vettiga saker här, men ni har nog missförstått det eller så har jag skrivit klantigt.
Så här hade jag tänkt: Först ska jag köpa moderkortet, sen bygga in det i en LC eller 6100 chassi och sen använda den som en stationär dator efter som jag råkar ha ont om plats!
Jo, jag undrar förresten om det är likadent med iBook(vit) moderkort!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-30 23:10

Jesus... :rolleyes:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-30 23:10

Glöm det! Jag monterade isär en PBG4 och försökte, det är struligt som sjutton eftersom att alla andra delar, dvs disk och DVD har så korta sladdar att du i så fall får förlänga de tunna sladdarna själv, vilket inte jag skulle prova.
LC-chassie får den inte plats i, moderkortet är för brett. I en 6100 får det nog plats, men det skulle bli ett helvete att fixa det. Höger högtalare, mikken och startknappen sitter alla i en lite låda ur vilket det kommer ett gäng tunna sladdar. Det måste du i så fall reda ut och sortera ut knappen.
Bildskärmen behövs inte men det är lite struligt att få igång skärmbildsdubbleringen utan att se vad som händer på första skärmen (men det går).
Jag har en PBG4 400 som jag tagit bort skärmen på. Den står som stationär dator hos en polare. Jag försökte bygga in MBt i någon annan låda men jag tyckte det verkade för mycket jobb om man skulle få in disken och DVDn utan mängder av plastpusslande och eget lödande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 23:12

hmm?
Du har ont om plats & vill bygga om en PB till en stationär?? Julölen måste göra mig extra snurrig, tar inte en stationär MER plats än en PB?????

OK, ska det vara så jobbigt som bollman säger så köper jag nog hellre en uppgradering till G3an!!!
Men jag låter denna disskutionen vara kvar efter som det kanske finns andra med samma konstiga ideer som jag, så de får veta hur det är!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 11:58

nej, jag förstår ingenting...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Det enda som kan vara problemet är om disken tidigare används i ett icke vertikalt läge under en längre tid. Det som då uppstår är att det blir en viss nötning på disken vilket gör att den kan havirera om man byter läge på den senare. Men har man en ny disk ska det inte vara något problem.

Intressant ! betyder det att alla iPod-ägare rekommenderas att ligga ned när dom använder sin kära musikmaskin ?;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
Intressant ! betyder det att alla iPod-ägare rekommenderas att ligga ned när dom använder sin kära musikmaskin ?;)

Nejdå. Rekomendationerna är att inte ändra en disk som har legat fast i ett läge(under längre tid, säg flera månader) till ett nytt. En iPod har inte konstant nötning i ett läge utan den har man ju ibland liggande ibland stående i en ficka, ibland(oftast) i något annat läge, alltså i någon vinkel av något slag. Jo jag såg smiliesen, men det kanske är bäst att tydliggöra vad jag vill ha sagt i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 00:11

Jisses. Röker 99mac-folket på numera? :rolleyes:
Blir alldeles vimsig av den här tråden...

  • Medlem
  • 2004-01-10 01:37

Varför det? Om man har en PB med trasig skärm kan man väl bygga in den i en skokartong eller varför inte en kassettradio och få en användbar dator igen?

1
Bevaka tråden