Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Playboy utser Macintosh till världens mest revolutionerande produkt

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ehh... Kommentarer överflödiga...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-25 18:37

Nåkkia har ju två likn modeller!

http://www.nokia.se/digitaltv/

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 18:56

ja, åter till playboy, så säger prylarna på deras lista en hel del om värdelösa värderingar osv. Silikon hade inte varit i närmelsevis så stort som det är nu, utan Playboys hjälp. Exkluderat Apples produkter förståss! God fortsatt helg!

  • Medlem
  • 2003-12-25 18:57

Silicon Valley )

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om du ska ha en AK-47:a på din nyårsfest är det nog inte så många som har lust att komma och festa hos dig.:confused:

Haha, du låter som Ned Flanders!

Tivo verkar vara en läcker pryl som jag är mycket intresserad av och kommer nog att köpa när den kommer till Sverige. Har för mig att tv bolagen i USA gillar verkligen inte Tivo.

Inget fel att vara med på playboy listan och sen så ska man inte ta allt på sånt allvar.

Sony Betamax? Är det en ny DV-grej eller?

Jag skulle vilja lägga till tre uppfinningar: kondomen, p-pillret och pocketboken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Sony Betamax? Är det en ny DV-grej eller?

Jag skulle vilja lägga till tre uppfinningar: kondomen, p-pillret och pocketboken.

Du läste inte så nog va?:D

Citat:

1. Apple Macintosh (1984)
2. P-pillret (1960)

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-26 20:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Sony Betamax? Är det en ny DV-grej eller?

Jag skulle vilja lägga till tre uppfinningar: kondomen, p-pillret och pocketboken.

Betamax är ett videoformat som konkurrerade med VHS!

Överlägsen kvalitet men VHS vann kriget. Betamax användes, och används, mestadels av halv- och helproffesionella filmare.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 21:53

VHS vann kriget faktiskt på grund av att alla porr-bolagen släppte sina filmer på VHS. Porr gjorde att ett sämre format blev en standard pga spridningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
VHS vann kriget faktiskt på grund av att alla porr-bolagen släppte sina filmer på VHS. Porr gjorde att ett sämre format blev en standard pga spridningen.

Å andra sidan så sägs det vara porrbranschen som driver på utvecklingen av div. internetteknologier, streaming video, betalning över nätet osv. Så helt förkastligt är det väl inte...?;)

Jag skulle verkligen vilja tacka Playboy, för att på ett sakligt och relevant sätt ha satt samman den här listan och därigenom ha hjälp oss alla att förstå vad som är viktigt här livet.

Now, where did I put that AK-47?

  • Medlem
  • 2003-12-27 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Betamax är ett videoformat som konkurrerade med VHS!

Överlägsen kvalitet men VHS vann kriget. Betamax användes, och används, mestadels av halv- och helproffesionella filmare.

Det där är inte riktigt sant...

Betamax är ett lågkvalitetsformat för konsumenter, det som används (användes) professionellt går under namnet Beta. Betamax hade en rad irriterande saker som gjorde att det inte lämpade sig för hemanvändare. Två sidor var en. Man var tvungen att vända på bandet för att se en hel fim. Upplösningen tror jag var något högre än VHS, men kvaliten var inte bättre i övrigt. Färgerna blödde ganska mycket t ex.

VHS vann för att det var en öppen standard (som vi alla vurmar för), och också pga sina specifikationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-27 14:57

Skulle personligen vilja peta upp stratocastern i rankingen en del (e.g telecastern)

  • Medlem
  • 2003-12-27 15:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Skulle personligen vilja peta upp stratocastern i rankingen en del (e.g telecastern)

Äh!

Gibson!

Les paul - KISS, plus de flesta 70-talsband (Bowie, Deep Purple och alla glammare, som T-rex m fl)

SG - AC/DC, och alla som vill vara lika tuffa, plus ett par mesar som t ex Eagles.

Flying V - Alla som vill vara kool.

Apple quicktake digital camera!
Har apple tillverkat digitalkameror? är det någon som har en?
mvh Jonas

Jo, vi har en Quicktake 150 på jobbet.
Kassa bilder, men ändå värd att spara.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 21:36

Blir väl lite OT nu men:

Det har funnits 3 olika digitalkameror i Apples sortiment. De två första, Quicktake 100 och 150 bestod av samma chassi med enda skillnaden att QuickTake 150 hade mer minne och kunde lagra 16st bilder i högsta upplösningen istället för 8st som QuickTake 100 klarade. Dessa kameror var tämligen enkla, utan display för förhandsvisning av bilder osv. Anslöts med seriell kabel till macen.

QuickTake 200 producerades av Fujifilm och var i princip samma kamera som Fujifilm DS-7 och Kenox SSC-350N. Quicktake kameran hade en ful "snap-on" blixt som man klämde fast på kameran mha. ett plastklips minns jag.

Apple QuickTake 100

Apple QuickTake 150, Produktblad, lanserades 1994?
Den här bilden är tagen med en QuickTake 150 i högsta möjliga kvalité

Apple QuickTake 200, lanserades 1996/1997?

Fujifilm DS-7

Senast redigerat 2003-12-27 22:01

Jag lir lite förvånad över alla människor som känner sig manade att så fort man säger vissa ord (tex Playboy) fyra av hela batteriet av politiskt korrekta åsikter som någon sorts defekt brandlarm. Helt utan tankeverksamhet dessutom. Trist.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-27 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det där är inte riktigt sant...

Betamax är ett lågkvalitetsformat för konsumenter, det som används (användes) professionellt går under namnet Beta. Betamax hade en rad irriterande saker som gjorde att det inte lämpade sig för hemanvändare. Två sidor var en. Man var tvungen att vända på bandet för att se en hel fim. Upplösningen tror jag var något högre än VHS, men kvaliten var inte bättre i övrigt. Färgerna blödde ganska mycket t ex.

VHS vann för att det var en öppen standard (som vi alla vurmar för), och också pga sina specifikationer.

Det där med å vända banden kommer jag inte ihåg mer än från Video 2000!

Får väl läsa på lite om Beta, Max(!) och VHS innan jag kommenterar ytterligare.

  • Medlem
  • 2003-12-28 02:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Det där med å vända banden kommer jag inte ihåg mer än från Video 2000!

Får väl läsa på lite om Beta, Max(!) och VHS innan jag kommenterar ytterligare.

Jag har bara en minnesbild av en vän som hade en Betamax-videokamera. Jag kan ha fel. Däremot tror jag att banden var korta till en börja, men det var nog inte anledningen till att de förlorade.

Det är märkvärdigt svårt att hitta bra information om Betamax.

Att de kameror som går under namnet betacam, inte är Betamax är jag däremot rätt säker på. Det finns ju extremt avancerade tre-chip-kameror, som med visst överseende med kvalitén går att scanna till film.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 02:14

Det snygga med att Playboy lägger Macen etta är ju deras motivering till det (halvkorrekt citat översatt till svenska):

Apple körde världens första helsides färgannons för en persondator (i Playboy) 1977.

Samt:

Den första Macen var den första användbara persondatorn, vars operativsystem såg ut som datorers OS ser ut nu.

Samt:

Sex år senare släppte Bill Gates sin kopia Windows 3.0.

Jag tyckte att de lyckades (som vanligt för Playboy) att ge en någorlunda sann och samtidigt etablissemangsfientlig (i detta fall MS-fientlig) bild av verkligheten!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-28 05:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag har bara en minnesbild av en vän som hade en Betamax-videokamera. Jag kan ha fel. Däremot tror jag att banden var korta till en börja, men det var nog inte anledningen till att de förlorade.

Det är märkvärdigt svårt att hitta bra information om Betamax.

Här är en bra artikel, dock inget nämt om porr som orsak;-)

http://www.urbanlegends.com/products/beta_vs_vhs.html

Ett litet klipp om kvalitetsskillnaden (avsaknad av sådan):
Technologically, the two formats were each other's equal. True, except for the recording length, Sony pioneered most of the improvements over the years, but the VHS manufacturers caught up to each improvement, usually in less than a year. So, for instance, within a month of Sony's announcement of Beta Hi-Fi, JVC and Panasonsic announced VHS Hi-Fi formats. Interestingly, the two VHS formats were incompatible with each other. [7]

Comparisons between VCRs with similar features showed no significant differences in performance. In fact, most of the differences could only be seen with sensitive instruments, and likely would never show up on most consumer grade television sets. [5] In particular, the qualitative differences between the two formats were less than the differences between any two samples from the same manufacturer. [8]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det där är inte riktigt sant...

Betamax är ett lågkvalitetsformat för konsumenter, det som används (användes) professionellt går under namnet Beta. Betamax hade en rad irriterande saker som gjorde att det inte lämpade sig för hemanvändare. Två sidor var en. Man var tvungen att vända på bandet för att se en hel fim. Upplösningen tror jag var något högre än VHS, men kvaliten var inte bättre i övrigt. Färgerna blödde ganska mycket t ex.

VHS vann för att det var en öppen standard (som vi alla vurmar för), och också pga sina specifikationer.

VHS vann därför att den i flera utvecklingssteg sänkte kvaliteten men höjde speltiden så att man fick in en hel film på ett band. Detta var avgörande för att hyrfilmsbranschen skulle använda VHS och så småningom ta över. (den som nämnde porr hade en poäng här!) Men hemanvändare hade inga problem med betamax - det dominerade ju i USA under 70-talets slut!

Det ursprungliga VHS och ursprungliga betamax var specifikationsmässigt nästan identiska, och inga band behövde vändas. Betamax var först vilket Playboy har noga iakttagit vad jag förstår:
macen, magnavox odyssey, (första TV-spelet) iPod och betamax var alla de första konsumentprodukterna i sitt slag som fick spridning. Inte alltid de största, men de som tog chansen att förändra. En klapp på axeln till Playboy för detta!

Sen kan man undra vad silikonbröst har gjort för att förändra världen? Att vi numera ser 60-åriga skådespelerskor som ska vara sexiga? Hmm...

Senast redigerat 2003-12-29 02:13

är det nån som har playboy? Jag vill ha hela listan (bilder från andra sidor går oxå bra (mittuppslaget)).

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
är det nån som har playboy? Jag vill ha hela listan (bilder från andra sidor går oxå bra (mittuppslaget)).

Min scanner har gått sönder.
Annars hade jag fixat det...

Jag tar inte en tidning på allvar om de sätter AK-47 och Crack på listan till världens mest revolutionerande produkt. Dels är det ganska osmakligt, men man undrar ju också på vilket sätt Crack och ett automatvapen har revolutionerat någonting?

Den tråkiga men korrekta förstaplatsen borde väl ändå gå till kloaksystemet, som har hindrat sjukdomar och varit en av grundpelarna till industrisamhället? Bilen, explosionsmotorn och flygplanet borde också av ganska uppenbara anledningar hamna på listan.

ingen som kan fixa bilder till southtown

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag tar inte en tidning på allvar om de sätter AK-47 och Crack på listan till världens mest revolutionerande produkt. Dels är det ganska osmakligt, men man undrar ju också på vilket sätt Crack och ett automatvapen har revolutionerat någonting?

Den tråkiga men korrekta förstaplatsen borde väl ändå gå till kloaksystemet, som har hindrat sjukdomar och varit en av grundpelarna till industrisamhället? Bilen, explosionsmotorn och flygplanet borde också av ganska uppenbara anledningar hamna på listan.

Kloaksystemet uppfanns väl redan på romartiden? Och det var "förändrade världen" inte revolutionerade.

En förändring kan vara både bra och dålig.

/Brake6

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Min scanner har gått sönder.
Annars hade jag fixat det...

det va synd, du har ingen kompis eller granne eller nåt?

Bevaka tråden