Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dlink DI-624+

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en DI-624+ häromdagen för att kunna köra trådlöst hemma med min Powerbook. 624:an kör med 811.22g, dvs den standard som Apple kallar Airport Extreme. Mina erfarenheter följer här:

Sedan tidigare hade jag en DI-704, så den och modemet från Telia (Alcatel Speedtouch) kopplades ur och lämnades en timme. Jag kopplade in 624:an (vilken levereras med en (1) antenn, vill minnas att någon här på forumet frågat om det) och startade upp web-sidorna för admin-gränssnittet. Inte nog med att gränssnittet är rysligt fult, det är dessutom ganska rörigt och ologiskt uppbyggt. En wizard finns som ska hjälpa en med de grundläggande inställningarna så den körde jag igenom. Inte mycket att orda om där, men inte fick jag någon IP-adress från Telia...:rolleyes:

Efter att ha röjt runt lite bland inställningarna tvingas jag inse att något IP blir det inte. Jag hinner i alla fall konstatera att LAN:et (mitt nätverk bakom routern alltså) funkar fint. WiFi-funktionaliteten likaså. Jag har inget att jämföra med eftersom jag aldrig kört Airport förut, men med routern på ovanvåningen och jag på nedanvåningen (stenhus och Powerbook 15" alu som ju inte är känd för optimal mottagning) fick jag tre pinnar av fyra i statusvisaren i menyraden. Att kopiera filer var påtagligt långsammare än med kabel förstås, men fullt uthärdligt (status sjönk till en pinne medan kopieringen pågick). Jag körde både krypterat och okrypterat, och kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad.

Att vara utan tillgång till nätet utanför huset var dock mindre kul, så jag kopplade in den gamla routern för att testa så att det inte var något hos Telia som gett sig. Fick IP direkt... Kopplar ur allt och väntar en timme igen...

Nytt försök: 624:an har tre olika MAC-adresser (nätverkskortets ID), en till Airport, en till LAN och en till WAN, så jag stängde av Wireless-kortet för att utesluta att det var det som spökade när jag skulle hämta IP från Telias server. Ingen framgång.
För att hålla humöret uppe petade jag lite med de andra inställningarna i burken. Bland annat testade jag att konfigurera DHCP-servern så att vissa burkar får fast IP-adress, medan resten får dynamiska adress tilldelad. Det funkade, men var lite vingligt. Ibland syntes de fasta adresserna i listan, ibland inte. En annan underlighet jag la märke till var att datumet i routern (används till loggarna bland annat) återställdes till default varje gång routern startade om (och det blir ofta när man ändrar inställningar). Till slut drog jag slutsatsen att det var något seriöst fel på den här routern och kopplade in den gamla igen.

Idag kontaktade jag Dlinks support, och fick då beskedet att det är ett känt problem (för dem i alla fall ) att det inte funkar något vidare med 624:an och Alcatel-modem. Dlink har tagit fram en egen kabel att koppla mellan modemet och routern som ska avhjälpa det hela. Den kan jag se fram emot att få med Posten någon gång efter helgerna...
Med tanke på hur många Telia-kunder med Alcatel-modem det finns kan man tycka att det här borde inträffa tillräckligt ofta för att motivera dem att skicka med en funkade kabel med en gång. Killen på supporten sa att "Alcatel inte brydde sig om det här problemet" så de fick fixade det själv. Inte så konstigt, tycker jag, eftersom alla andra Dlink-routers funkar så är det uppenbarligen inte Alcatels fel... Han kunde inte heller förklara hur deras "specialkabel" var kopplad. Hade han kunnat det hade jag kunnat sätta ihop en själv och kanske ha det hela igång nu. Eller kanske inte, eftersom min router verkar underlig (Dlink skulle skicka en ny router till mig också), men i alla fall...:cool:

Hur som helst, funderar du på att köpa en 624:an kan det vara värt att veta i förväg att det kan bli strul. Slipper du kabelproblemet finns det alla förutsättningar för att 624:an ska bli en trevlig erfarenhet (när du gjort alla inställningar och slipper se web-gränssnittet mer ). Prestanda verkar bra, och det finns tillräckligt med inställningsmöjligheter för att täcka de flesta användares behov.

Om det är någon som har fått en kabel från Dlink så skriv gärna och berätta hur den är kopplad.

  • Medlem
  • 2003-12-29 16:04

Jag var hemma hos en kompis idag som hade samma problem som du. Efter en timme i telefonkö till supporten fick vi samma svar som du, Alcatel och D-link 624+ fungerar inte tillsammans pga kabelproblem. Den förklaring till problemet vi fick var att det behövdes en specialtillverkad kabel som klarade "vissa" frekvenser. De skulle skicka en sådan specialare.
Men vi fick också tipset att koppla en hub mellan Alcatel ADSL-modemet och 624:an.
Min kompis hade en hub liggande, vi kopplade in den och allt fungerade perfekt!

Christer

Hmm, jag har en gammal hub liggande någonstans. Ska testa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 16:13

Det är möjligen inte så att 624+:en har en WAN-port som skall vara självkonfigurerande vad gäller korsad/rak nätverkskabel, men att mjukvaran i densamma har problem...

"Specialkabeln" är då kanske inget annat än just en korsad kabel...

-Torkel

  • Medlem
  • 2003-12-29 16:26

Jag var inne på samma idé med en korsad kabel men hade tyvärr ingen att testa med.
Men om det är en korsad kabel som behövs, varför kan inte D-link tala om det, så slipper de lägga ut pengar på att skicka kablar till folk... ?
På FAQ-sidan på D-links svenska web finns ingen info om detta problem, varför???
De skulle slippa en massa telefonsupport om de la ut denna info.
Men de har väl inte tid med det pga all telefonsupport.....

/Christer

Jodå, efter lite meckande funkade det att koppla en hub mellan modemet och routern.
Jag undrar, som sagt, också vad det är som är speciellt med kabeln D-link ska skicka ut. Killen jag pratade med på supporten kunde inte svara på det. Det kan vara att det behövs en korsad kabel (har inte testat). Supporten antydde att det var en ny firmware på G...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 18:03

Cannot get connection with modem!?

If you are having problems getting a solid link to your cable/DSL modem, it may be a negotiation problem. The WAN port on the router is a 10/100 auto-sensing port. Connecting to certain modems may not connect properly.
To fix this, download and upgrade firmware to version 2.25cm. This will lock the WAN port to 10 Mbps.

Detta kan vara en orsak till problemet, nämligen att routern och modemet inte kan komma överens om hastigheten på WAN-länken.

Vad som talar emot att det är en hastighetsfråga/problem är att det skulle lösas med en kabel....

Observera att versonsnummret på firmwaren avser Amerikansk DI-624, revC och alltså nödvändigtvis är samma som de enheter som säljs i Europa/Sverige.

Misstänker således fortfarande att det handlar om korsad/rak kabel...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 18:12

Ofta är WAN-porten på routern på 10 Mbps, medan bredbandsuttaget (vi har fiberkonverter) är på 100 Mbps. I sådana fall behövs en swtich eller hubb emellan med 10/100-portar. Kan det vara fallet även med Alcatel-modemet, att porten ut är på 100 Mbps?

Mycket möjligt, men hur skulle det kunna lösas med en kabel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 22:56

Fann just denna "tråd" på nätet:

http://www.dslreports.com/forum/remark,8295552~mode=flat

..där det i ett inlägg står...:

"Great News !!! The DI-624 is working with My Alcatel Modem .. since a crossover cable didnt work .. I made up a reversed polaraity patch cable.. reverse wires 1/2 and 3/6 .. now I am good to go and did not need the hub:) "

Kan någon förklara vad en "reversed polaraity patch cable" är och vad den gör å varför...

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 23:02

Problemet lär också dyka upp med vissa Netgear-produkter också....vilket kan förklaras av att D-Link & Netgear har produkter som härstammar från samma leverantör...

Jag kan klara mig utan att veta vad "reversed polarity patch cable" innebär. Det intressanta är att veta vilka trådar som flyttades vart. Det fanns dock längre ner i tråden du länkade till. Ena änden av kabeln ska ha standardkoppling och i den andra änden ska det se ut så här:

Pin 1 ==> Orange
Pin 2 ==> Orange / White
Pin 3 ==> Green
Pin 4 ==> Blue / White
Pin 5 ==> Blue
Pin 6 ==> Green / White
Pin 7 ==> Brown
Pin 8 ==> Brown / White

1 och 2 har alltså bytat plats med varandra och 3 och 6 likaså. Om jag får tid ska jag testa imorgon och se om det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 00:17

...jo, som du sa så stod kopplingsschemat skrivet längre ner i tråden, men jag tänkte att hela tråden kunde vara av intresse.

Lycka till å hör gärna av dig med resultatet.

-Torkel

Jag fick kabeln från D-link idag, och det är mycket riktigt en kabel med omvänd polaritet enligt ovan. Funkar bra.

Två små tillägg till min "recension" överst i den här tråden:
Efter att jag fått rätt på kabelproblemet verkar routern funkar som den ska i övrigt också. DHCP-problem och inställningar som försvinner vid omstart försvann när routern fick IP utifrån.

Om man funderar på köp av en DI-624+ kan det vara bra att känna till att AppleTalk-skrivare som är kopplade till routern med en Ethernet-kabel inte hittas från Airport-anslutna datorer. AppleTalk lirar alltså inte med den här routern. Detsamma gäller dock även andra routers. Det ska dock fungera om man har en basstation från Apple eller (har jag hört) Netgear. Har du en dator ansluten till routern med kabel kan du använda denna till att dela ut skrivaren via Rendesvouz. Då kommer även de AirPort-anslutna datorerna åt den.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 08:48

Låter ju pilligt, någon som vet hur det funkar med Bostreams Orckit-modem? Väntar själv på en 624+ nämligen...

/Jonas

Enligt folket på D-Link gällde problemet bara Alcatel SpeedTouch modem...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-02-17 09:13

bostreams orckit och 624 fungerar inte allt för väl, tyvärr. supporten kunde inte svara på vad som var fel utan gissade att hela routern var kass (vilket den inte var).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 19:14

har läst denna tråd nu och kan bara säga 'åhå'. Fick nyligen Bostream/BBB:s uppgraderade 'XStream+' och i samband med detta ett nytt modem av märke Alcatel Speedtouch. Kopplade in min 624+ som vanligt och fick finfin trådlös styrka. Men... kan inte surfa nånstans. Ej heller komma åt admin på routern via 192.168.0.1. Är det kabeln mellan modem & routrer som jag alltså måste byta ut? Får man en sån om man ringer till D-Link & tjuter?

En annan skum sak: provade att resetta 624:an med ett gem, men jag ser fortfarande det gamla namnet på det trådlösa nätverket jag gav innan bytet av modem. Borde inte 624:an resetta sig till fabriksinställningarna? Och alltså därigenom skrika ut ngt i stil med 'Default network' eller så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:24

Plockar upp den här tråden igen. Jag fick nyss en ny kabel levererad av D-Link som jag glatt pluggade in mellan modem & router. Drog igång min powerbooks trådlösa nät och provade att surfa in på 192.168.0.1. Ingen kontakt.

Provade att resetta 624+:en med ett gem. Provade ip-surfet igen. Ingenting.

Hur f-n ska jag få kontakt med min D-Link-dosa? Att surfa via kabel direkt från modemet funkar alldeles finfint, men den trådlösa uppkopplingen verkar vara död. Precis som jag skrev i inlägget ovan så är jag litet förbryllad över den där reset-grejen. Borde jag inte se ngn slags 'Default Network' i Airport-listen, och inte mitt gamla namnade trådlösa nätverk? Kan man resetta klabbet på något annat sätt? Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 22:03

Det vore ytterst märkligt om modemet kväver routern helt och hållet. Får du kontakt med routern på 192.168.0.1 om den inte är ansluten till modemet? Om inte har du hittat felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 22:58
Ursprungligen av henrrrik:

Det vore ytterst märkligt om modemet kväver routern helt och hållet. Får du kontakt med routern på 192.168.0.1 om den inte är ansluten till modemet? Om inte har du hittat felet.

Nope. Kopplade ur sladden till D-Link:en och provade att surfa till 192.168.0.1, men det blir samma resultat (dvs ingenting). Fel på D-Link:en alltså? En reset mha gem verkar alltså inte funka. Kan man göra ngt annat så att den stilar sig?

(bifogar en dump på hur mina AP-settings ser ut)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 23:23

Uppdatering: Gav mig inte med den jäkla resetten. Höll inne gemsatan i 10 sekunder och provade igen, och vips fick jag access till D-Link:en. Verkar funka finfint med surfet nu (inga tcp/ip-kablar i pb:n iallafall

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 15:22

Voila! Trevlig julsurf!

1
Bevaka tråden