Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag? Egen server med php och SQL på Panther.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu installerat och uppdaterat Panther till 10.3.2 och behöver lite hjälp med att intallera/aktivera den inbyggda Apache-servern som finns i systemet. Har också installerat utvecklingsverktygen som följde med.

Det fanns en instruktion i MacWorld, 10 jan 2003 (hur man sätter upp en server) men jag vet inte om kan använda denna för att göra samma sak i Panther.

När nu Apple har gjort det möjligt för oss mac-användare att sätta upp en testserver hemma varför finns det då ingen information tillgänglig som visar hur man gör????? Eller har jag missat något?

Tacksam för tips - gärna steg 1, 2, 3 .....

/Maccan

Senast redigerat 2004-01-26 12:48

1. Starta Apache, under systeminställningar -> fildening -> webbdelning.

2. Ladda ner Complete MySQL. http://www.serverlogistics.com/mysql.php. Installera. Instruktioner finns i PDF format. Installationen är enkel.

3. Ladda ner Complete PHP. http://www.serverlogistics.com/php4.php. Installera. Instruktioner finns i PDF format. Installationen är enkel.

4. Starta om servern och kör!

/M

  • Avstängd
  • 2003-12-29 15:50

Eller gå till:
http://www.entropy.ch/software/macosx/

Tanka, dubbelklicka och njut. Färdigkompilerade och redo att rocka och rulla.

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-30 04:00

Fanns inte MySQL med i Panther? PHP är jag nästan säker funkar direkt i Mac OS X, iaf på min burk. Det räcker med att bortkommentera några rader i en config-fil...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 12:32

Jorå, php ska finnas. MySQL vet jag inte. Men jag rekommenderar liksom Martin ServerLogistics paket. Kör själv Complete Apache 2, Complete MySQL, Complete PHP och Complete Tomcat, och det funkar kanon.

Man får trevliga prefPanes där man kan starta, stoppa och konfigurera tjänsterna, och uppdateringar är hur enkelt som helst.

Har svår att tänka mig att det finns något enklare sätt att få igång det än just ovanstående Complete-serien.

Vad som är grymt coolt är att php är tillgängligt som script-tolk i kommandoraden.

php -r 'echo "yep";'

Apple skeppar med PHP. Men den innehåller inte lika mycket "features" som i ovannämnda paket. MySQL kommer bara med Server versionen av OS X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Vad som är grymt coolt är att php är tillgängligt som script-tolk i kommandoraden.

...bra för självplågare?

Nej men allvarligt... php är verkligen inget trevligt språk för kommandoradsskript. Slött, besvärlig syntax och rent otroligt jobbigt att skapa interaktiva skript. Har faktiskt själv skrivit en hel del kommandoradsskript i php, men det är absolut inget jag kan rekommendera till andra. Bättre då att spendera en knapp halvtimme på att lära sig lite grundläggande Ruby eller Python - man har igen det i längden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
...bra för självplågare?

Nej men allvarligt... php är verkligen inget trevligt språk för kommandoradsskript. Slött, besvärlig syntax och rent otroligt jobbigt att skapa interaktiva skript. Har faktiskt själv skrivit en hel del kommandoradsskript i php, men det är absolut inget jag kan rekommendera till andra. Bättre då att spendera en knapp halvtimme på att lära sig lite grundläggande Ruby eller Python - man har igen det i längden.

Håller jag helt och hållet med om! men det är trevligt ibland om man får hjänsläpp och vill kolla en rad snabbt. Eller varför en syntax checkare i bbedit om man är slarvig

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Håller jag helt och hållet med om! men det är trevligt ibland om man får hjänsläpp och vill kolla en rad snabbt. Eller varför en syntax checkare i bbedit om man är slarvig

Ja det såklart.... det är ju faktiskt bra för att snabbt testa kodsnuttar. Lite synd bara att det saknas en interaktiv terminal à la Rubys "irb" eller Python-terminalen, så att man kan få direkt respons på varje rad kod. Lite besvärligt att behöva starta tolken, skriva/kopiera in kodsnutten och sedan skicka en EOF för att tolken ska exekvera koden och sedan avsluta.

Btw: Hittade ett rätt bra exempel på exakt hur hemska interaktiva skript är att göra i php, jämfört med Ruby (räkna gärna antalet rader kod ):

i php:

#!/usr/bin/env php -q
<?php 
    $stdin_=_fopen('php://stdin',_'r'); 
    echo_"Skriv ditt namn: "; 
    $mystr_=_fgets($stdin,100); 
    echo_"Ditt namn är: \n"; 
    echo $mystr; 
    fclose($stdin); 
?> 

samma sak fast i Ruby:

#!/usr/bin/env ruby
print "Skriv ditt namn: "
namn = gets
puts "Ditt namn är: #{namn}"

Hej och tack för alla tips.

Har nu installerat Apache 2, Complete PHP 4.3.4R2 (som kräver Apache2) och kommer även att installera Complete mySQL från serverlogistics (se länkarna från Martin B. i detta forum).

Nu har jag två frågor:

1) Behöver en intern mailserver för in-/utgående post för testmail. Hur ordnar jag detta?

2) Finns PHPmyAdmin för Mac (eller ingår det i paketet jag installerat)?

Tacksam för tips!

P.S. Av en händelse fick jag se att Apache2 finns under startobjekt. Hade inte tänkt på att den startar upp automatiskt vid varje omstart (till skillnad mot Apache 1.3 som finns med i Panther och som startas/stoppas med personlig webbdelning).
Apache2 har också fått en egen ikon under övrigt i systeminställningar.

PHPMyAdmin finns till mac, sök bara på versiontracker.com Där borde du också kunna hitta en mailserver t.ex. eims.

Tack för tipset!

Laddade hem PHPmyAdmin från versiontracker.

Det finns flera mailservrar att välja bland. Vore bra om tips på vem som fungerar bäst med Panther och Apache2 mm.

Sendmail Enabler
Enable OS X's built-in mail server with just one click

Current Version: 1.1.3

Länk till ovanstående:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20300

Hur fungerar Sendmail Enabler? Någon som vet?

En annan som kom upp när jag sökte på: mailserver i versiontracker.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17953

Förutom Sendmail så ingår ju också Postfix mailserver i Panther, har inte använt dessa.
Info om Postfix hos Apple.com

Postfix Enabler på Versiontracker

Jag har installerat PHP och MySQL innan men det var ett tag sen. Förskte med Complete-varianterna och det verkade gå bra, men nu hittar jag inte httpd.conf filen. Det finns endel andra .conf filer i mappen (/etc), men inte den jag vill ha!

MySQL-installationen verkar fungera. Apache rörde jag inte, det är alltså den som kom med Panther. Det är just PHP som verkar krångla... Vad kan vara fel?

Jag har installerat Apache2 och PHP4.3.4. I installationsanvisningen för just denna version av PHP står: requires Apache2.0.48. Alltså kanske du måste kolla vilka varianter du har. Den Apache-server som kom med systemet är 1.3 och den använder jag inte.

Glömde säga att när du installerat Apache2 dyker den upp i systeminställningar (under övrigt) med en egen symbol. När du klickar på denna finns inställningsfilen för Apache där. Eller var det kanske någon annan inställningsfil du letade efter??

1
Bevaka tråden