Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från aktiebolag till enskild firma

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 15:33

Jag kommer troligtvis under början av nästa år registera enskild firma, från att ha varit en del i ett aktiebolag. Detta på grund av att övrig verksamhet i aktiebolaget har slutat samt att administrationen blir mindre i en firma.

Är det något jag bör tänka på tycker ni?

Jag funderar bland annat på hur jag ska göra med de två datorer jag köpt in till aktiebolaget. Går dessa att flytta över till firman på något smidigt sätt? Och hur är det med inventarier och sådant som redan är avskrivet?

Någon med erfarenhet?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-29 16:59

Du måste köpa ut datorerna och övriga inventarier ur bolaget och då ha ett värderingsintyg från någon handlare för att styrka värdet. Det gäller oavsett om de har ett bokfört värde eller är avskrivna. Detta kan skattemyndigheten kräva att få se i framtiden för att du inte ska misstänkas ha tagit ut grejer som obeskattad lön.

Inköpskostnaden för grejerna får du sedan dra av i din enskilda firma.

Vad händer med ditt aktiebolag? Konkat eller säljs? Om du fortfarande äger ab:t måste du lämna in skattedeklarationer varje månad även om du inte har någon verksamhet rullande.

Lägg några tusenlappar på att snacka med din revisor. Det kan spara mycket bekymmer i framtiden. Och är ab:t friskt kan du sälja det och få tillbaka åtminstone aktiekapitalet.

1
Bevaka tråden