Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 fluktuerande skärmstyrka/tangentbelysning????

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min nya och särdeles efterlängtade PowerBook 1.25 G4 någon vecka innan jul. Glad blev man, den är som en dröm. Inga vita fläckar på skärmen och alla de små pixlarna lever och är glada.

MEN

Lite smolk i bägaren ändå. Skärmen beter sig konstigt, den flukturerar i styrka, går liksom ned och upp i ljusstyrka. Likadant är det med tangentbelysningen, den går också upp och ned och stänger till och med av sig helt ibland. Jag kör med nätadaptern i så det är inte någon strömsparande åtgärd (tror jag). Dessa fenomen uppstår oberoende av belysningen i rummet, dvs det beror inte på att det blir ljusare i rummet och därför dämpas belysning i skärm och på tangentbord.

Har någon annan upplevt detta? Har någon en aning om vad det kan vara? Vad skall jag göra, blir det till att skicka in den? (i så fall; Arrrghhh)

Tacksam för synpunkter, hjälp, råd, tips!

macswede

Verkligen ingen som har någon idé? Konstigt, folk brukar ju vara så inläggsbenägna annars?

Jag har märkt att ljusstyrkan i skärmen inte alltid går tillbaka till normalläge efter att tangentbordsbelysningen varit igång (då skärmen går ner i ljusstyrka). Överlag är den nog lite för känslig med bakgrundsbelysningen. Men om du upplever att den flukturerar hela tiden är det nog bara att låta något serviceställe ta en titt på den.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 20:25

Har precis samma problem. Arbetade I QuarkXpress 6 och när jag skrev så ökade och sänktes ljusstyrkan på skärmen. Väldigt irrriterande. Har oxå märkt att vissa tangenterna (Q, L, kommat och punkt) fastnar när jag skriver ock ploppar upp efter någon sekund. Väldigt irriterande. Skärmen är inte heller belyst fullständigt. Har jag en helt svart bild så är den vänstra nedersta hörnet mörkare än resten av skärmen. Plus 2 pixelfel.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-28 20:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede

Har någon annan upplevt detta? Har någon en aning om vad det kan vara? Vad skall jag göra, blir det till att skicka in den? (i så fall; Arrrghhh)

Tacksam för synpunkter, hjälp, råd, tips!

macswede [/B]

Jodå, har samma problem & funnit att det att göra med den automatiska omgivingsljusavkänningen. Ibland skuggar man censorerna och då ändras belysningen. Det är även struligt att den inte går tillbaka till smamma lägen.

Kanske blir bättre efter ett par uppdateringar....

Jag har en sån jag också.
Det där med tangentbordsbelysningen är mest nys tycker jag.
När det är så mörkt att den behövs så fungerar den inte.
I mellanläget, när det är halvskumt ser man inte tangenterna ordentligt.
Jag tror att sensorerna för skärmens ljusstyrka och tb-belysning sitter under högtalargallrena. Håll handen framför och se vad som händer. Kanske det blir lättare att hitta någon inställning för det hela då. För det ska ju funka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har en sån jag också.
Det där med tangentbordsbelysningen är mest nys tycker jag.
När det är så mörkt att den behövs så fungerar den inte.
I mellanläget, när det är halvskumt ser man inte tangenterna ordentligt.
Jag tror att sensorerna för skärmens ljusstyrka och tb-belysning sitter under högtalargallrena. Håll handen framför och se vad som händer. Kanske det blir lättare att hitta någon inställning för det hela då. För det ska ju funka.

Hoppsan det hade jag inte märkt (att om man håller för högtalarperforeringarna) så försvinner tangetbelysningen helt och hållet. Fast det är förståss helt ologiskt eftersom om man håller för borde väl sensorn uppfatta det som om det blir mörkare i rummet och istället för att stänga tangentbelysningen dra upp den på maxnivå. Eller...?

Älskar annars själva funktionen med tangentbelysning, fast den nåste förståss funka.

Finns det ingen inställning där man kan fixera tangetbelysningen så att den inte blir känslig för omvärldsbelysningen? Ngn som vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
Hoppsan det hade jag inte märkt (att om man håller för högtalarperforeringarna) så försvinner tangetbelysningen helt och hållet. Fast det är förståss helt ologiskt eftersom om man håller för borde väl sensorn uppfatta det som om det blir mörkare i rummet och istället för att stänga tangentbelysningen dra upp den på maxnivå. Eller...?

Älskar annars själva funktionen med tangentbelysning, fast den nåste förståss funka.

Finns det ingen inställning där man kan fixera tangetbelysningen så att den inte blir känslig för omvärldsbelysningen? Ngn som vet?

Jag tror att den där funktionen kolliderar med skärmens ljusstyrka, då påverkas sensorn för t-b-belysningen av ljuset från skärmen och släcker då ner t-b-belysningen. Meningen, om allt är rätt inställt, är väl att skärmen ska dimmas och att tangenterna ska lysa.
Det är en läcker funktion, men tyvärr så fungerar den dåligt i praktiken.
Det spelar ingen roll hur man duttar på knapparna för t-b-belysningen, det går inte att få en vettig funktion på det hela.
Det tycker i alla fall jag.
Jag kanske har gjort fel.

Ang skärmbelysningen som varierar; har du kryssat ur "Automatisk justering av ljusstyrka" i Bildskärmsinställningen (Systeminställningar)?

Det har inte ngn inverkan på tangentbelysningen. Jag skulle vilja kunna låsa den dj-vla tangentbelysningen på maxnivå. Iaf så länge jag inte är på batteriet. Det verkar ju heller inte finnas ngn vettig inställningspanel i syst-inst. för detta. Grrr.

1
Bevaka tråden