Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är "zlib" nått att ha?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 00:03

Wow!
I dag är man på G här på forumet,, hehe

Jag skulle vilja ha lite input om zlib. Att det komprimerar bra vet jag, men vad är nackdelarna? Sliter det på Serverns CPU eller Användarens?

Alltså vad är bra och dåligt med zlib?

Jag funderar på att använda det på min sajt ayianapa.nu

Borde det inte vara förbjudet att göra reklam för sig själv här på 99mac? Dålig stil. Det vore skönt att slippa sånt. Kan någon av moderatorerna vara vänlig att ta bort den här tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 00:30

Löjligt Kumimoj!
Jag gör verkligen inte reklam för min Cypern relaterade sajt som inte har ett dugg med detta forum att göra. Varför jag satte dit min länk är för att hjälpsamma människor ska kunna titta på den och säga om zlib är ett bra alernativ eller ens nödvändigt för just den sajten.

Men vill Admin inte ha länkar här så tar jag naturligtvis bort den.

Punkt slut!

...och vad är en zlib?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 02:08

zlib är något som ska kunna krympa kb storleken på en html och php sida kraftig.

Mer infp för dom som förstår sig på tech-talk är: [url]http://www.gzip.org/zlib/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Borde det inte vara förbjudet att göra reklam för sig själv här på 99mac? Dålig stil. Det vore skönt att slippa sånt. Kan någon av moderatorerna vara vänlig att ta bort den här tråden.

Personligen tycker jag att censurkramare är väldigt tröttsamma, men jag tycker att ni ska få hållas ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 12:27

Hur fungerar zlib på en site? Skickar den komprimerade sidor till klientens browser? I så fall vilka browsers stödjer detta? Eller (troligast) gör den bara att siten inte tar så stor plats på servern? I sådana fall så kommer ju zlib bara att söla ner det hela.

Siten gick hur snabbt som helst att ladda med Safari...

http://www.gzip.org/zlib/

Fast jag förstår inte riktigt meningen att ha det påslaget... För du kommer inte vinna något speciellt på det hela...

--
OT sen är det väl klart att man får skicka med en länk till sajten det hela gäller. Klicka inte på den om du inte vill se den Kumimoji.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-27 14:34

Läste om Zlib men fattade nada vad tusan det skulel vara bra för (mer än det skulle vara liet och unintrucive)…
Hoppas garanterat över det för egen del…

OT:
Fast vill man ha sin site länkad så kan man ju skriva in den på "inställningssidan" och sedan så finns den på "http://"-knappen…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 15:01

Hmm!
Ja iof men det låter ju väldigt bra att kunna ha sidorna komprimerade så pass mycket. Och min sajt blir ganska slö på ett 56kb/s modem.

OS X stöder redan zlib och tydligen nya IE med. Och skulle zlib inte stödjas hos användaren så ska tydligen zlib känna av det och hoppas över komprimeringen.

Det är därför jag tyckte det verkade värt att försöka ta reda på mer info om denna gismo

Men som sagt så fattar man inte mycket på deras sajt!?!

zlib är en helt hyfsad komprimeringslibrary. Inte den snabbaste eller den som komprimerar mest men den duger gott och väl till det mesta. Licensen är också mycket enkel ( http://www.gzip.org/zlib/zlib_license.html ) och har gjort att zlib har blivit mycket utbrett.

Det hela fungerar så att webbläsaren skickar en förfrågan till servern om en sida och skickar samtidigt med information om sig själv och vad den är kapabel att hantera.

GET / HTTP/1.1
Host: www.99mac.se
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.5) Gecko/20031007
Accept: text/xml,application/xml,application/xhtml+xml,text/html;q=0.9,
text/plain;q=0.8,image/png,image/jpeg,image/gif;q=0.2,*/*;q=0.1
Accept-Language: en-us,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip,deflate
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
...

När servern ser att mottagaren kan hantera material i gzip kodning, komprimerar den sidorna som skickas. Om inte läsaren meddelar något om kodning skickas texten okomprimerat.

Komprimering sker alltså på servern och dekomprimering sker hos webbläsaren.

De sajter som har mycket trafik och som vill minska på bandbreddskostnaderna bör använda zlib. 99mac har jag för mig komprimerar sidorna (hoppas det iaf ) . Stora sajter som slashdot.org, Lunarstorm, cnn.com osv komprimerar garanterat allt de kan.

En liten sajt som bara har ett par hundra sidvisningar per månad har knappast så mycket nytta av komprimering, men det skadar inte heller att ha den på.

Ligger din sajt på en webbhotell kommer du inte att ha någon större nytta av denna information då konfiguration av komprimeringen styrs av serveradmin, men har du en egen maskin så bör du överväga att använda komprimering.

Kom ihåg bara att komprimering fungerar bäst på ren text. Bilder och annat komprimeras bara lite eller inte alls. (Kommer inte ihåg exakt). Har du mycket bilder kommer det att gå lika slött som förut. Fundera på att göra om bilderna i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 19:39

Tack för förklaringen Hecubus!

Skall testa om webläsaren i Palm T3 stödjer gzip - i sådanafall kommer jag att köra det på en del av mina servrar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 22:09

Precis en sån enkel och bra förklaring som jag hade hoppats på. Tack Hecubus

Men det går alltså inte snabbare att ladda sidorna hos användaren menar du? Det trodde jag.

Min sajt drar nästan 24Gb per månad så där kan den verkligen behövas för och spara bandbredd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 00:37

Testat mod_gzip på en av mina servrar som kör helpdesk/tidrapportering
(php/mysql - ren text):
sparar mellan 60-93% av output! Går mycket snabbare när man surfar med Macen - Palm T3 tar lite tid på sig att rendera (dvs packa upp och visa stora tabeller) men eftersom man bara behöver ladda ner en bråkdel data mot tidigare så går det ändå mycket snabbare (kör palmen över gprs)!

Tyvärr så var det inte helt lätt att få det hela att fungera tillsammans med SSL men det gick: mod_gzip with SSL mini howto

Finns även två andra apache moduler som gör samma sak. Båda heter mod_deflate, den ena har en rysk kille gjort http://sysoev.ru/en/ och den andra, som oxå heter mod_deflate följer med apache ver. 2
Båda dessa skall fungera med ssl utan problem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-28 23:25

Nu är "zlib" inmeckat i sajten och den går MYCKET snabbare att ladda

Great stuff!

1
Bevaka tråden