Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att starta PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-27 01:01

Efter flytt av en PowerMac G4 lyckas jag inte starta den längre. När jag kopplat in strömmen och trycker på "strömbrytaren" på framsidan av datorn lyser själva brytaren upp, men toner direkt ner igen. Så länge jag håller inne knappen lyser den.

Stoppade in bildskärm och tangentbord och försökte starta med tangentbordet, men då händer ingenting.

Fick tips på annan webbplats om att ta ut batteriet så det testade jag. Tog ut alla sladdar och batteriet en stund, men med samma resultat som innan.

Är det någon som vet vad som är fel och hur jag kan avhjälpa det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 01:23

Det finns just nu ett flertal trådar i detta ämne i den här avdelningen av forumet. Läs dem, de innehåller de flesta tips man kan ge. Förmodligen räcker det med en reset av PMU'n vilket finns tydligt förklarat i de övriga diskussionerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av klas
Efter flytt av en PowerMac G4 lyckas jag inte starta den längre. När jag kopplat in strömmen och trycker på "strömbrytaren" på framsidan av datorn lyser själva brytaren upp, men toner direkt ner igen. Så länge jag håller inne knappen lyser den.

Stoppade in bildskärm och tangentbord och försökte starta med tangentbordet, men då händer ingenting.

Fick tips på annan webbplats om att ta ut batteriet så det testade jag. Tog ut alla sladdar och batteriet en stund, men med samma resultat som innan.

Är det någon som vet vad som är fel och hur jag kan avhjälpa det?

1. Dra ur strömsladden från maskinen
2. Öppna G4, så moderkortet är fullt synligt
3. Leta efter cuda-knappen den nollställer moderkortet! (det är den enda knappen du kan trycka ner på moderkortet det borde vara lokaliserad nära minnesbatteriet)
4. tryck ner Cuda knappen OBS! BARA EN GÅNG i ca. 3-5 sekunder.
5. Koppla sladdarna igen till maskinen och det skall fungera!

  • Medlem
  • 2003-12-27 10:49

Det här verkar vara en trend...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 13:29

Absolut, en jultrend kanske.

1
Bevaka tråden