Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig programering på mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle villja lära mig att programera på mac.

Jag kan lite apple script och en del Realbasic
men skulle villja börja med apples program som följer med i Panther, Dev Tools

Men frågan är det C, C++ eller något annat programerings språk dom använder sig av i denna program varan och har ni något bra tips på book för detta.

:rolleyes:

Senast redigerat 2003-12-09 18:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-27 00:12

Jag med faktiskt, kan java typ. Jag antar att det är c++ som gäller för hela slanten, på alla plattformar. That's the shit säger de som vet. Cocoa är typ nåt sånt med några andra bibliotek kan jag tänka mig. En snabb sökning gav mig följande titlar: http://www.internetbokhandeln.se/_113JF9R7VG/list.html?S_ss=t&quick=cocoa&x=9&y=7 , där inte ALLA har med programmering att göra...

C/C++ är som PC med Windows, de flesta använder det, det har vanlighetens fördelar, men det finns alternativ som på många sätt är bättre.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-27 20:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Jag med faktiskt, kan java typ. Jag antar att det är c++ som gäller för hela slanten, på alla plattformar. That's the shit säger de som vet. Cocoa är typ nåt sånt med några andra bibliotek kan jag tänka mig.

Inte riktigt, Cocoa programmeras huvudsakligen genom Objective-C, som har en klass- och objektmodel hämtad mer eller mindre "rakt av" från Smalltalk. Cocoa går även att programmera med Java, men inte C++.

Därmed inte sagt att det inte är en god idé att lära sig knacka C++ med, för den delen.

o11e

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 20:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Garfield
Jag kan lite apple script och en del Realbasic

Börja med AppleScript Studio i Xcode. Eftersom du kan lite AS redan kan du genom att titta på alla fina exempelfiler lära dig mycket och snabbt.

Ja man kan programera AS program med Xcode. Kom på något "lätt" som du vill försöka göra.

1
Bevaka tråden