Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama TV live

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-26 15:05

HEEELP!

Jag vet inte ens om jag skriver i rätt forum

Jag bor på Cypern sen en massa herrans år. 1999 fick vi tillgång till SVT Europa vilket var en stor händelse. Sen när TV4 började sända digitalt på Thor 3 så kunde vi även med hjälp av en parabol på 1.8m få in det. JIIIPIE (Har man en jätte Parabol på 4m kan man även plocka in TV3 osv. men mitt tak och plånbok är för litet/liten)

MEN nu från den 2 februari 2004 så byter dom till Thor 2 vilket innebär att vi här nere inte längre har en CHANS att ta in signalen.

(se footprints här):
Thor 2 , Thor 3

Nu har jag i min desperation börjat fundera på om man kan finna en väg att från Svedala streama tex TV4 över nätet :eek:

Kan man komprimera signalen innan man streamar den? Vad för bandbredd behöver man för 1 stream? osv. osv.

Alla förslag är varmt välkomna

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-26 19:30

En variant skulle ju kunna vara att ha en mac med Quicktime streaming server och Quicktime broadcaster installerad på. Sen behöver du någon form av A/D-omvandlare. Kanske en från Formac med inbyggd tv-mottagare som du kopplar till datorn. Mjukvaran från Apple är gratis, så det är bara hårdvara och internetuppkoppling som kostar pengar.

Att konfigurera och starta en ström gör du snabbt när du väl lärt dig teorin och tekniken bakom. Ladda ned lite instruktionsböcker och läs igenom innan du börjar.

När det gäller bandbredden så tror jag att du kan klara dig på 1 Mbit, men ju mer dess bättre. Kliver man ner till en halv (ADSL hos Telia) så blir det lite knackig kvalitet.

Testa lite strömmar hos Apple för att få ett hum om kvaliteten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-26 20:21

Om du skaffar streaming, så bör det vara en hemlighet.
Eftersom om flera hittar din streaming, så blir det segt för dej som vill titta på.
Det är intressant lösning på problem för utomlandssvenskar !
Tänkt en svensk i USA kan titta på TV4:an

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-26 21:28

Tack för svaren grabbar

Jo det verkar som en bra idé men vad säger ISP i Sverige om att man utnyttjar SÅ mycket bandbredd HELA tiden

Sen borde det väl räcka med att datan har S-Video och kanske om Decodern har en Seriell port så man kanske kan styra dekodern via datan?? Hur kraftig dator torde man behöva för att komprimera och streama utan att det tar allt för lång tid? Vilket format är bäst/snabbast att komprimera i?

Slälvklart så måste det vara mycket hemligt för annars skulle man ju få tv-bolagen på halsen med

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 22:09

Kan detta va nåt?

CyTV

Använder detta i nätverket hemma för att streama live-tv till kompisens pc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-26 22:10

En annan idé kanske kan vara att man använder någon av dom nätverks tv operatörer som finns. Tex XNS finns det väl ett som heter tror jag?

Sen patchar man en X-box och tar emot det genom den

Eller vad tycks?

1
Bevaka tråden