- Pocahontas
- Medlem ●
- Kungsbacka
- 2003-12-18 12:02
har skrivit i några andra forum, och försöker även hos er här, någon kanske har en bra förklaring:)
Har fått ett Jätteproblem och vänder mig till alla
kloka huvuden på detta forum.
Så här ligger det till:
Märkte häromdagen att jag plötsligt fått problem med att ta ner min iDisk på skrivbordet.
det tog 4-5 min att få ner den, väldigt segt alltså.
Men jag gjorde inte så stort väsen av det, kunde komma åt min iDisk via Goliath..
Men så märkte jag det verkligt stora problemet igår. Programuppdatering fungerar inte.
Trodde häromdagen att Apples Server var lite överbelastat eller något.
Det kom ju en uppdatering för Apple Remote. Båda mina datorer visade att det kommit en uppdatering
och jag trycker Installera, fyller i mitt lösenord.
Sen händer det inget, står där och tuggar, sen kommer det upp en ruta som jag inte exakt kan återge
texten i nu, men det står något om Nätverksfel (-1000) . Så jag får avbryta.
Nu kom ju fler uppdateringar igår och jag provar igen, samma fel.
Då provar jag i morse att koppla min bärbara direkt till ADSL-modemet utifall det är fel på Routern.
Hjälpte inte, samma fel.
Då tar jag nästa prov, ansluter mitt interna modem till telefonjacket, struntar alltså i ADSL, och ändrar i Nätverksinställningar till PPP.
Då gick det hur enkelt som helst att ladda ner Batteriuppladdningen som kom igår, ville inte ta de andra stora bitarna just då, hade tagit lite tid.
Alltså förstod jag att det är något fel hos min Internetleverantör och hans Server.
Kommer till jobbet idag, kopplar in min iBook till bredbandet, ändrar till DHCP och Ethernet igen, och kör Programuppdatering.
Inga problem, laddar ner 10.3.2 och Apple Remote i ett kick.
Så jag fick bekräftat att det inte är något fel på mina burkar, felet är hos min leverantör.
I övrigt är det inga problem att ladda ner hemma från VersionTrackor osv.
Bara från Apple, och då iDisk samt Programuppdatering.
Så hur ska jag förklara det för en Internetleverantör, som bara betjänar PC-användare.
Jag är ende Macanvändaren i hela området hemma, så de får ju inga fler klagomål än från mig
Den 6:e december gjorde jag den senaste nerladdningen från Programuppdatering, och det var Säkerhetsuppdateringen som kom då, och då fungerade det att ladda ner.
Jag har skrivet detta till min leverantör nu också, att något måste ha hänt senaste veckorna.
Vad tror ni att de har kunnat gjort?? Stänger de någon port eller vad i sin server.
Kommer inte Apples grejer via nån satellit eller så, vad heter den i så fall..
Väldigt bekymrad nu vill jag påstå..