Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progrtamuppdatering och iDisk vill inte funka ihop med min Internetlevreantör

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har skrivit i några andra forum, och försöker även hos er här, någon kanske har en bra förklaring:)

Har fått ett Jätteproblem och vänder mig till alla
kloka huvuden på detta forum.

Så här ligger det till:
Märkte häromdagen att jag plötsligt fått problem med att ta ner min iDisk på skrivbordet.
det tog 4-5 min att få ner den, väldigt segt alltså.
Men jag gjorde inte så stort väsen av det, kunde komma åt min iDisk via Goliath..

Men så märkte jag det verkligt stora problemet igår. Programuppdatering fungerar inte.
Trodde häromdagen att Apples Server var lite överbelastat eller något.
Det kom ju en uppdatering för Apple Remote. Båda mina datorer visade att det kommit en uppdatering
och jag trycker Installera, fyller i mitt lösenord.
Sen händer det inget, står där och tuggar, sen kommer det upp en ruta som jag inte exakt kan återge
texten i nu, men det står något om Nätverksfel (-1000) . Så jag får avbryta.

Nu kom ju fler uppdateringar igår och jag provar igen, samma fel.

Då provar jag i morse att koppla min bärbara direkt till ADSL-modemet utifall det är fel på Routern.
Hjälpte inte, samma fel.
Då tar jag nästa prov, ansluter mitt interna modem till telefonjacket, struntar alltså i ADSL, och ändrar i Nätverksinställningar till PPP.
Då gick det hur enkelt som helst att ladda ner Batteriuppladdningen som kom igår, ville inte ta de andra stora bitarna just då, hade tagit lite tid.

Alltså förstod jag att det är något fel hos min Internetleverantör och hans Server.

Kommer till jobbet idag, kopplar in min iBook till bredbandet, ändrar till DHCP och Ethernet igen, och kör Programuppdatering.
Inga problem, laddar ner 10.3.2 och Apple Remote i ett kick.
Så jag fick bekräftat att det inte är något fel på mina burkar, felet är hos min leverantör.

I övrigt är det inga problem att ladda ner hemma från VersionTrackor osv.
Bara från Apple, och då iDisk samt Programuppdatering.

Så hur ska jag förklara det för en Internetleverantör, som bara betjänar PC-användare.
Jag är ende Macanvändaren i hela området hemma, så de får ju inga fler klagomål än från mig

Den 6:e december gjorde jag den senaste nerladdningen från Programuppdatering, och det var Säkerhetsuppdateringen som kom då, och då fungerade det att ladda ner.
Jag har skrivet detta till min leverantör nu också, att något måste ha hänt senaste veckorna.

Vad tror ni att de har kunnat gjort?? Stänger de någon port eller vad i sin server.
Kommer inte Apples grejer via nån satellit eller så, vad heter den i så fall..

Väldigt bekymrad nu vill jag påstå..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 12:06

Tror nog det är så att din leverantör stängt den porten som efterfrågas...
Vilken port (och protokoll) det vet jag inte, men kolla på öppna portar (netinfo?) mot 127.0.0.1 så ser du där, och sedan mot någon IP hos din leverantör... (10.0.0.1?)

(edit: leta på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106695 )

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-18 12:19

Både programuppdateraren och iDisk använder väl port 80? Samma som vanlig webb alltså. Har jag för mig...

Dålig hjälp, jag vet. :rolleyes:

Kom ett svar från min Internetsupport, som inte gör mig klokare:confused:

Hej!

Ska försöka ta reda på vilken server Apple använder.

Jag har läst båda dina mail nu och något verkar vara galet. Om det ligger på portnivå eller inte är svårt att säga. Om du får fram en adress till en fil som inte går att ladda ner så underlättar det
felsökningen.

Med vänlig hälsning, Robert Olsson

Faan.... det funkade ju för två veckor sedan, ja den 6:e Dec i vart fall, sen har det inte varit aktuellt att använda vare sig iDisk eller programuppdatering.
Provade ju iDisk under helgen men det tog 5 minuter innan den landade på skrivbordet, och jag kopplade inte sammanhanget med Programuppdatering

Svarade supporten med Pärs inlägg nyss, ska bli kul att se om de blir lite klokare...

Senast redigerat 2003-12-18 12:58

Webdav använder port 80, och som sagt - det är nog mycket tveksamt om de spärrat det hehe

Internetbolaget jag använder mig av heter Arete...

http://www.arete.se/
och supporten är
www.internetservice.se

Det kan ju inte vara möjligt att iDisk och Programuppdatering använder sig av port 80, måste vara något annat som stoppar iDisk och de program som Programuppdateringen skickar till Aretes servrar.

Om jag använder mig av Goliath kommer jag ju åt min iDisk på ett kick.
Det är ju heller inga svårigheter att ladda ner något via VersionTracker eller annanstans.
Ska prova en av Apples sidor i kväll, tror inte att det heller ska innebära svårigheter.

Jätteskumt alltså

Arete påstår att de inte ändrad några portar senaste tiden....

Blir helknäpp på detta problem.
Det går inte att ta ned något från Apple alls.
Gick till deras nedladdningssida och tänkte att det här ska väl gå bra.
Det började ladda ner så fint, men när det återstår någon procent så stannnar det man ser hur hastigheten minskar på bredbandet och sen står det där och tuggar.
Sen avbryts det för att tiden gått ut...

Går alldeles utmärkt att ta ner program typ CandyBar från andra ställen, som på VersionTracker ex.vis

Mitt problem med att inte nå iDisk via Gå inom rimlig tid kvarstår, än värre är ju att det inte går att ta ned något från Programuppdatering, står och tuggar och avslutas med meddelandet att tiden gått ut och felkod -1001.

Likaså om jag skall hämta från Apples sida så börjar nedladdningen, men stannar när det nått 99.94% av nedladningen, och sen händer inget mer.
Helt fastlåst.
Detta är när jag kör Safari eller använder mig av Speed Download...
Någon gång har jag lyckats när jag använt mig av Internet Explorer nerdladdare. Men då har jag gjort om det 7-8 ggr och till sist lyckats, så så det gör det ännu mer oförklarligt

Samma problem på båda datorerna.
Min Internetsupport vet om felet och medger att det ligger hos dem men de vet inte var de ska söka.
Det är ju så när man sitter med Mac i en PC-värld:confused:

Jag kan inget om detta med hur "paketen" skickas över internet, mer än det jag sett på TV och att det skickas i ettor och noller och att det skickas i små paket:)
Är Apples protokoll eler vad det kallas, annorlunda än andras, har hört att det finns något som kallas WebDAV, är det ett av dem????

Min support har grunnat över helgen och han skrev till mig idag, och jag testade det han skickade, och jag kunde ladda ner det första, men det andra ville inte starta.

Kunde vara roligt om det fanns någon här som är "urstyv" på detta med transporter av filer över nätet, och som kan ge mig tips om hur jag ska bistå min Internetleverantör med tips om vad som är fel i hans servrar eller vad det är han har som tar emot och vidarebefordrar det till mitt ADSL-modem.

När jag tar med mig min iBook till jobbet och sätter in det i vår bredbandslina där så är det inga helst problem att tanka ner från Apple.

Här hemma är det heller inga problem med andra sajter att tanka ner något.

Så här skrev min support idag:

Hej Sven!

Jag har knåpat lite med problemet under julen och har nog funnit varför
vissa filer inte laddas ner. Eller snarare vilka typer av filer som
felar.

Det visar sig att om en fil innehåller fler än 600 noll-tecken i rad så
stoppas filen. Ingen aning om varför men så skall det givetvis inte
vara. Speciellt programfiler innehåller många noll-tecken i rad vilket
förklarar varför vanlig surfning inte påverkas.

För att verifiera min teori behöver jag lite hjälp om du har tid. Här är
länkar till två filer. Testa att ladda ner båda (de skall ej gå att
använda eller packa upp) och rapportera sedan vilken/vilka av dom som
gick och inte gick att ladda ner.

http://www.internetservice.se/tmp/a.zip
http://www.internetservice.se/tmp/b.zip

Med vänlig hälsning, Robert Olsson.

Så för att hjälpa Robert med mer ideér om vad det är han behöver vidtaga mottager jag tacksamt tips

1
Bevaka tråden