Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD+R problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-25 13:03

Jag har problem med att läsa några filmer brända på DVD+R (TraxData). De fungerar perfekt i min stationära DVD-spelare, i Pioneer-brännaren & på min bärbara Compaq med en inbyggd LG DVD-ROM (DRN8080B). Dock vill Panther ej mounta skivorna i G4:ans inbyggda Phillips Combodrive & i min PowerBook G3/Pismos DVD-läsare (MATSHITA DVD-ROM SR-8174).

Skivorna är brända med Toast 6.0.3 som UDF DVD-ROM

DVD+RW funkar dock i bägge datorerna

Finns det någon shareware som kan mounta DVD+R i Panther, eller beror det på läsarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-25 15:16

Tyvärr har det ju blivit sådär med DVDformatet att olika brännare och format inte är kompatibla med visa läsare. Eller snarare tvärtom kanske, att läsare har problem med olika media och hur de är brända vilket jag tror det handlar om i ditt fall...

Hoppas att det är "barnsjukdomar" och att alla format blir kompatibla med alla spelare så småningom. Då slipper man lämna med brasklappen; "kolla om du kan läsa den"...

Annars "ska" det ju vara så att DVD+R är mer kompatibelt än DVD-R, men jag upplever att det är godtyckligt från maskin till maskin...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Annars "ska" det ju vara så att DVD+R är mer kompatibelt än DVD-R, men jag upplever att det är godtyckligt från maskin till maskin...

Tvärtom, DVD+R är MINDRE kompatibelt. Det var därför Apple satsade på DVD-R initialt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-25 16:04

Hehe därom tvista de lärde...

Vissa tester säger det ena och andra det andra och resultaten beror på vem som står bakom.

"From our perspective DVD plus has a better marketing machine and is more offensive in putting their format on the market as having more functionality. DVD minus seems to be more defensive and has to battle everything DVD plus is saying. However most technical advances marketed by DVD plus seem to be software based and there is no reason for DVD minus to not implement the features that are currently marketed by DVD plus. According to both spokesmen the current market situation is pretty stable and numbers are 50/50, so none of the formats is currently clearly ahead. However it must be said that DVD plus has entered the market after DVD minus."

Här finns hela artikeln om de olika formaten...

Info: DVD-RAM har utvecklats av Technics och Panasonic och DVD-R och DVD-RW av Pioneer. Sony och Philips har svarat med att ta fram DVD+RW. Inspelningsformaten är konkurrerande och delvis inkompatibla.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-25 16:07

Jobbigt... då kanske man ska satsa på DVD-R i framtiden då (iDVD funkar ju inte heller med DVD+R)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-25 16:27

Utan att ha ta ställning för eller emot formaten skulle jag nog satsa på DVD+R eftersom de verkar utvecklas starkast... (Ja visst är det ett förtret att varken DVD SP eller iDVD stöder +. Hoppas verkligen de tänker in det i kommande uppdateringar. Toast stöder tack och lov båda två.)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 21:15

Jag skulle satsa på DVD+R för framtiden, men DVD-R är bättre just nu (skivorna är billigare och jag har aldrig sett en DVD-spelare som fixar +R men inte -R). Därför köper man en brännare som fixar båda formaten, t.ex. NEC ND-1300A som är skitbillig nu.

Jag köpte en skiva av varje ( DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW ) för att testa, och kan bara konstatera att plus (+) formatet suger!

Min iMac DV läser bara DVD-R t.ex.

Det värsta var väl när jag slängde in en DVD+R skiva i min iBook G4, den höll på att inte spinna upp alls. Inte roligt om det skulle fastna en skiva i slot-in läsaren. Jag fick öppna den en gång på min iMac DV, ingen man vill göra på nya fina iBooken.

Jag tänker använda DVD-R/RW i fortsättningen, känns inte direkt som det kommer att dö ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 17:00

Dvd+r.ew

DVD+R är ett förmat som funkar som ett video band du fulla på lite var gång du spelar in plus att det finns färdiga menyer.Det funkar bra i Phanter 10.3.3DVD-R är rena stenåldern var gång man bränt måsye man avsluta skivan fast den inte är full katastrof.

Ursprungligen av sniper:

Jag köpte en skiva av varje ( DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW ) för att testa, och kan bara konstatera att plus (+) formatet suger!

Min iMac DV läser bara DVD-R t.ex.

Det värsta var väl när jag slängde in en DVD+R skiva i min iBook G4, den höll på att inte spinna upp alls. Inte roligt om det skulle fastna en skiva i slot-in läsaren. Jag fick öppna den en gång på min iMac DV, ingen man vill göra på nya fina iBooken.

Jag tänker använda DVD-R/RW i fortsättningen, känns inte direkt som det kommer att dö ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-26 15:37

Hehe jag stoppade in en DVkassett i min Hi8 kamera men jag kan säga att det funkade skitdåligt. Jag kommer att köra med Hi8kassetter i fortsättningen...

Apple satsade ju på minus som sagt, är inte läsaren/brännaren tillräckligt ny så klarar den oftast bara det format den var gjord för. Sen finns det sätt att tvinga ut en skiva ur slotdrives utan att plocka isär burken, t.ex starta om och hålla ner äpple+E tills den kommer ut.

Som sagt det är ett dilemma med de olika formaten.

Vad är det rent tekniskt som skiljer dem åt?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 17:06

Dvd+R.

DVD+R,RW funkar som ett video band man kan spela in lite i taget utan att avsluta skivan(även data).
Funkar bra i 10.3.3
DVD-R Är stenålder.

1
Bevaka tråden