Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iApps, kanske redan till MacWorld Expo

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacRumors skriver att de har trovärdiga källor som säger att nya iApps är pågång.

Reliable sources report that Mac users will be seeing iApp updates in the near future, possibly as early as MacWorld Expo in January 2004.

As rumored, iMovie 3.5 is in the works, but will not bring major new features to the consumer DV application. Minor improvements and interface tweaks are instead expected.

Apple last updated iTunes to version 4.1 alongside the introduction of the Windows version of the jukebox. According to reports, we will soon see another iTunes 4 update with improvements related to Purchased Music, iPods and Music Store Availability.

iPhoto will also be finally seeing some improvements... with Apple adding support for Photo Albums and Photo Print services to "some" countries outside the United States.

Also near release is a completely new Application... no details yet available, but could also be introduced as early as the January MacWorld Expo.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att Apple jobbar på prestandan i iPhoto...

Det skulle vara trevligt med en variant av "Smart Playlists" för iPhoto där bilder autmatiskt sorteras in i album t.ex. beroende på hur gamla de är.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 00:35

Jag vill absolut ha ett iWrite. En bra ordbehandlare. Hälften av Words funktioner i ett logiskt upplägg vore en gåva till mänskligheten.

Sen får iChat gärna funka med ICQ. Just nu funkar det ibland (på PC-vis), jag vill ha det klockrent (på Mac-vis).

Yeah… printservice för iPhoto. Var ett tag sedan det var på tapeten…

Apple borde öppna upp så lokala fotolabb som t.ex. ProPrint här i Umeå kan göra en egen plugin till iPhoto, det vore fräckt.

- iPhoto utan Sirap tack !
- iMovie som inte krashar med stora projekt ( och utan sirap ).
- iMovie med två eller fler videospår.....

iTunes - den enda helylle applikationen av dem alla som funkar klanderfritt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Sen får iChat gärna funka med ICQ. Just nu funkar det ibland (på PC-vis), jag vill ha det klockrent (på Mac-vis).

Fast det är inte Apple's "fel". AOL som måste fixa det, och det håller de på att göra. Det största "problemet" just nu är att den största ICQ-klienten på PC är väldigt gammal och inte har stöd för AIM. Nyare ICQ-klienter, som t.ex. ICQ Lite och ICQ2Go (?) innehåller redan stöd för AIM.

Däremot vore det GULD om iChat skulle fungera med AIM's "Talk" funktion så man enkelt kan voice chatta även med PC-användare. Här kan man be Apple implementera den funktionen.

Ciryon

För två dagar sedan höll MacPolls en omröstning om vilken iApp som var i störst behov av en uppdatering. Gissa vilken som vann?

Dom kan gärna fixa så att iPod fungerar smidigt ihop med iTunes 4.1 under Panther. Vet inte om det är några utbredda buggar och andra har upplevt det, men min Pod monteras inte alla gånger som den skall. Om man sätter i den i sin lilla vagga samtidigt som datorn sover och man är utlogga så får man "do not disconnect-symbolen", men ingen iPod finns att hitta i vare sig Finder eller iTunes. Finns några andra buggar också.

sen är det "svårt" att dra några längre slutsatser...det är antagligen ett mindre antal användare som använder iDVD än iPhoto och det vägs inte in i undersökningen...det blir alltså ett snedvridet resultat!

fast - jag kan hålla med - jag använder inte iPhoto alls...tycker det är segt (dual 2 ghz G5 till trots ) och jag tycker filhanteringen är underlig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
För två dagar sedan höll MacPolls en omröstning om vilken iApp som var i störst behov av en uppdatering. Gissa vilken som vann?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 16:43

Mitt iPhoto är helt hopplöst just nu. Har ca 2000 bilder och det går så segt, så segt.
Så fort jag stänger ner det så snurrar badbollen i några minuter och eventuellt så avslutas det, eventuellt så krashar det.

Njae, några längre slutsatser kanske inte går att dra, men det behöver man inte heller. Siffrorna säger ju i alla fall att det finns ett stort sug efter en bättre version av iPhoto.

iPhoto är väl ett av de program som det har gått längst tid utan uppdateringar också.

  • Medlem
  • 2003-12-17 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det skulle vara trevligt med en variant av "Smart Playlists" för iPhoto där bilder autmatiskt sorteras in i album t.ex. beroende på hur gamla de är.

Ciryon

Instämmer å det grövsta. Ett iTunes för bildvisning, helt enkelt. (Bildhantering gör jag helst i Photoshop, så...) Men en massa smartalistor-funktioner som kan triggas av kommentarfält etc.

"Alla bilder som innehåller djur", "som är tagna med min kamera", "som föreställer Eva", "som är tagna innan 1998" etc etc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Also near release is a completely new Application... no details yet available, but could also be introduced as early as the January MacWorld Expo.

Nu har det kommit fram att Apple har registrerat "iWrite" som varumärke. Om detta har nåt att göra med ryktena om helt ny iApp vet man inte, Apples registrerade varumärken har inte alltid lett till produkter. Men å andra sidan har det det ibland...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-17 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Apple borde öppna upp så lokala fotolabb som t.ex. ProPrint här i Umeå kan göra en egen plugin till iPhoto, det vore fräckt.

Håller med, det vore fräckt. Jag har beställt kort från både Proprint och från Önskefoto. Bilderna har haft bra kvalité men själva beställningssättet har varit "omacigt"

Jag är less på att iPhoto sorterar bilderna själv! Jag vill kunna göra som i iTunes - att jag manuellt döper och sorterar bilderna/låtarna, och sedan ordnar dem i album i iPhoto. Det är ju omöjligt att leta upp bilder i finder annars - om man tex vill kopiera några stycken (med rätt namn osv).
Förresten, går det att göra så nu? Har inte fått till det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Itunes 5?

Mycket intressant skärmdump! Kan ju förstås vara fejk...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Polonius
Jag är less på att iPhoto sorterar bilderna själv! Jag vill kunna göra som i iTunes - att jag manuellt döper och sorterar bilderna/låtarna, och sedan ordnar dem i album i iPhoto. Det är ju omöjligt att leta upp bilder i finder annars - om man tex vill kopiera några stycken (med rätt namn osv).
Förresten, går det att göra så nu? Har inte fått till det...

Jag tycker iPhotos uppdelning är helt ok, det enda kompletta sättet att sortera ens bilder på är i mina ögon datumordning, alla andra sätt blir mer komplicerade och täcker inte in alla fall. Men jag har förstått att många andra inte håller med.

Jag brukar göra så när jag ska kopiera bilder att jag markerar dom i iPhoto och exporterar dom. Om bara Apple kunde fixa hastigheten i iPhoto så skulle jag bli väldigt nöjd.

precis vad jag vill ha! en enkel mixfunktion - som i traktor...typ...och så skulle jag vilja ha möjlighet att koppla till en mic - så man kan snacka mellan låtarna perfekta julgåvor till kompisar etc...potentiella flickvänner som man vill "smörja"

"love me tender...love me..."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mycket intressant skärmdump! Kan ju förstås vara fejk...

Det står BPS vilket borde vara Beats Per Second. Det känns väl inte rätt? BPM dvs Beats Per Minute borde det väl bara. Tror inte Apple gör ett sånt misstag även i en beta. I övrigt se det dock äkta ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-25 18:20

el gringo: Det går alldeles utmärkt att koppla en mikrofon till datorn och kryssa för Medhörning i /Program/Verktygsprogram/Ljud-MIDI-inställningar och så kan man snacka i datorns högtalare.
-----
Jag förstår inte varför så många vill ha ett iWrite. det finns ju redan: Textredigerare! Det programmet kan göra allt som behövs för oredbehandling och lite bilder och andra objekt. I Panther kan Textredigerare även öppna och spara .doc (förutom .rtf och .txt) och det finns en hel del texteffekter.
-----
Jag har testat iPhoto någon gång och det var inte bra.
Jag kunde till att börja med inte använda det alls eftersom man måste ha alla bilder i hemmappen, något som jag vägrar och inte kan eftersom jag måste ha allt på en extern HD.
Sen hittade jag ett program så att man kunde välja en annan mapp som biblioteksmapp. Då använde jag det lite och upptäckte att det inte gick ett söka bland bilderna i iPhoto, något som jag trodde var en självklar funktion i alla program, speciellt ett program vars funktion är att arkivera många objekt. Jag tycker nog att en av huvudanledningarna till att lagra saker i datorn ist för på papper är att man enkelt kan söka igenom allt.
Sen stökade iPhoto till mina mappar fruktansvärt mycket, vilket avskräckte mig från att använda det igen.
Jag vill ha ett iPhoto där man kan stänga av sortering av bilder, där man kan välja vilken mapp som helst som biblioteksmapp, där man kan stänga av funktionen (buggen enligt mig) som gör att allt måste flyttas till biblioteksmappen och där man kan söka genom bilderna. Alla dessa funktioner finns och fungerar jättebra i iTunes, så jag fattar inte varför iPhoto är så dåligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-25 18:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det står BPS vilket borde vara Beats Per Second. Det känns väl inte rätt? BPM dvs Beats Per Minute borde det väl bara. Tror inte Apple gör ett sånt misstag även i en beta. I övrigt se det dock äkta ut.

bps är bits per secound, alltså vilken kvalité ljudet har.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag har testat iPhoto någon gång och det var inte bra.
Jag kunde till att börja med inte använda det alls eftersom man måste ha alla bilder i hemmappen, något som jag vägrar och inte kan eftersom jag måste ha allt på en extern HD.
Sen hittade jag ett program så att man kunde välja en annan mapp som biblioteksmapp. Då använde jag det lite och upptäckte att det inte gick ett söka bland bilderna i iPhoto, något som jag trodde var en självklar funktion i alla program, speciellt ett program vars funktion är att arkivera många objekt. Jag tycker nog att en av huvudanledningarna till att lagra saker i datorn ist för på papper är att man enkelt kan söka igenom allt.
Sen stökade iPhoto till mina mappar fruktansvärt mycket, vilket avskräckte mig från att använda det igen.
Jag vill ha ett iPhoto där man kan stänga av sortering av bilder, där man kan välja vilken mapp som helst som biblioteksmapp, där man kan stänga av funktionen (buggen enligt mig) som gör att allt måste flyttas till biblioteksmappen och där man kan söka genom bilderna. Alla dessa funktioner finns och fungerar jättebra i iTunes, så jag fattar inte varför iPhoto är så dåligt.

Ja, detta visar väl hur olika man använder iPhoto. Jag använder det för att dra bilder från digitalkameran och lägga upp album med de bästa bilderna. Albumen exporterar jag sedan när jag vill lägga ut bilderna. Ett plus i kanten är att jag kan på två röda lägga upp lite bilder på mitt .Mac-konto om jag vill få ut bilder snabbt. Att söka bland bilderna ser jag ingen större mening med eftersom alla heter IMG_xxx typ. Att iPhoto lägger bilderna i datumordning är det enda rätta i mina ögon. Så om programmet bara blev snabbt så skulle jag vara rätt nöjd faktiskt (det finns andra saker som kan bli bättre, men hastigheten är det stora problemet).

Vad gäller att ha bilderna på annan skiva så ska det gå utmärkt.

Men jag skulle aldrig fundera på att låta iPhoto organisera andra bilder än dom från digitalkameran.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
bps är bits per secound, alltså vilken kvalité ljudet har.

Eeeeehhhhh- har du ens kollat på bilden?

Ljudkvalitén anges i kbps- alltså Kilo Bit Per Second.

På bilden står det 141 bps till vänster om en slider som heter Tempo. Varför skulle du med en slider där det står Tempo ställa in ljudkvalitén?

Det jag saknar mest i iPhoto, förutom fart, är möjligheten att döpa om flera bilder i ett svep. Funkar fint i exempelvis iView.

tack för tipset! nu saknas bara mixerfunktionen...i iTunes det vill säga

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
el gringo: Det går alldeles utmärkt att koppla en mikrofon till datorn och kryssa för Medhörning i /Program/Verktygsprogram/Ljud-MIDI-inställningar och så kan man snacka i datorns högtalare.
---

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-26 16:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Eeeeehhhhh- har du ens kollat på bilden?

Ljudkvalitén anges i kbps- alltså Kilo Bit Per Second.

På bilden står det 141 bps till vänster om en slider som heter Tempo. Varför skulle du med en slider där det står Tempo ställa in ljudkvalitén?

Jajuste så var det visst...
Jag har kollat på bilden, men inte på det stället där det stod BPS.
141 BPS... det kanske var Goa-trance? Ja det är konstigt att de gjort ett sånt fel. Såna här bilder brukar sällan vara sanna, så jag tror nog inte på det här heller. Men det var välgjort iaf (det var också den första ryktesbilden på Win-iTunes som var fejkad) och jag skulle gärna vilja se den där DJ-funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-26 16:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
1. Att söka bland bilderna ser jag ingen större mening med eftersom alla heter IMG_xxx typ.
...
2. Att iPhoto lägger bilderna i datumordning är det enda rätta i mina ögon.
...
3. Vad gäller att ha bilderna på annan skiva så ska det gå utmärkt.

1. Ja, fast jag har en mapp med kanske 70 bilder som har namn som jag känner igen. Där kan jag lätt hitta en bild genom att trycka på namnets första bokstav. Om sen alla 70 bilderna finns i en enda röra utan namn så är det omöjligt att hitta. Men som du säger, det används ju olika.

2. Kanske det, men sorteringen kunde ju vara inställningsbar. Tex så måste den inte ha en mapp för varje dag som ligger i en månad som ligger i ett år etc. Det kanske räcker med en mapp för varje månad. Eller så kan man ha en mapp för varje "spellista" (vad det nu heter i iPhoto).
Man kunde ju också sortera efter var de är tagna, hur de hör ihop, precis som man gör med vanliga bilder. Man skulle iaf kunna ha möjlighet till att få sortera själv menar jag.

3. Hur? Om jag drar en bild till iPhoto så kopieras den till mappen Bilder i min hemmapp (om jag inte använder special-program för att ändra vilken mapp som är Bilder-mappen, men då kan jag ändå bara använda en mapp som bibliotek, man kan inte ha bilder var man vill på hela datorn)

Så kommer knarkarna igen....

". iDVD 4 will be able to handle more video formats, like importing Divx, and output up to two hours with a new compressor (such as the one with the pro apps)." "

Senast redigerat 2003-12-27 05:30
Bevaka tråden