Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pbook skärmarna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tittar man på andra bärbara märken idag så har de oftast högre upplösning på sina skärmar, är det inte dags för Apple att sätta i bättre skärmar nu.

Eller har jag helt fel gällande detta.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 23:26

Vad skall du med högre upplösning till?

Jag vet inte, undrade mest av nyfikenhet.
Tittar man på vissa dell burkar så har de en upplösning på 1920

Kan kanske vara bra om man vill ha plats med mer på skrivbordet exempelvis

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad skall du med högre upplösning till?

Det är väl rätt självklart? 1024x768 är väldigt trångt för att arbeta med, visst räcker (knappt) att surfa med. Men däremot vill jag nog inte sitta med 1280x1024 på en 12" iBook, lite minimalistiskt..

Min kompis har en PiiCii på 15" med 1280x960, Luftigt , skönt och inte för litet.. Perfekt helt enkelt...

Sen har ju iBooken moped-strypt sin VGA-Ut om jag mins rätt.. till den uplösningen iBook skärmen klarar.. 1024x768, tråkigt.

En vän till mig har en dell med upplösningen 1920 * nått på en 15"

Jag har en pbook med 1280 *

Och jag skulle gärna vilja ha möjligheten att kunna köra högre upplösning på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 11:35

Sedan finns det dom som inte gillar den höga upplösningen och får ont i huvudet av fokusera ögat annorlunda. Minst en kund har avstått från IBMs värstingskärmar i TP/A-serien och valt en som är lättare att läsa av (TP/T). Flera har inte sett den höga upplösningen som en fördel, men har vägt in övrigt prestanda som fördelaktig. Notera att det är personer med normalt seende.

Visst; man kan öka teckengraden så allt blir större, men vad är det då för vits med att ha högre upplösning för mer pengar?

Ögat har en fysiskt begränsning, som i och för sig kan"tränas bort". Tänk dock på att du sällan hittar mindre grad av brödtext än 8 pt i en trycksak du läser på normalt betraktningsavstånd (35-50 cm). En 1600x1200-skärm på en 15"-skärm i en PC-laptop motsvarar 5,5-6pt. Normalinställd, vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 21:34

Dessa PC-laptops med superhög upplösning är ett märkligt fenomen. Vanliga TFT-skärmar (i 4:3-format) för stationära datorer håller ju i princip alltid 1024x768 om de är mindre än 17", och 1280x1024 för 17-19". Först i ännu större storlekar brakar upplösningen iväg.

1
Bevaka tråden