Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av Extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-24 18:17

Hohohoo.. God jul på er allihop !

Jag har en LaCie extern firewire hd 120GB (ntfs formaterad, i windows xp) och en Bara ! HD Case, som är USB 2.0 och jag tänker köpa en Hd till. Kort sagt så vill jag använda ena för pc'n och andra för mac'en. Frågan är vilken av de är bäst eller snarare snabbare, firewire eller USB 2.0 ? den snabba hd'n vill jag använda i mac'en.
Jag tycker LaCie Firewire HD som jag redan har, låter en hel del(har inbyggd fläkt) jämfört med USB 2.0 CASE som inte har fläkt inbyggd.
Vad säger ni, vilken ska jag använda för mac och vilken hd ska jag köpa som är tyst.

Jag funderar på bla. Seagate Barracuda.

I teorin :
FireWIre : 400mbits
USB 2.0 : 480mbits

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-24 18:39

FireWire är snabbare än USB2 i praktiken vad jag har förstått.

Ja. Även om USB 2 (och då menar jag full speed USB 2) verkar vara snabbare så är ändå Firewire på nått sätt snabbare och bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-24 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Ja. Även om USB 2 (och då menar jag full speed USB 2) verkar vara snabbare så är ändå Firewire på nått sätt snabbare och bättre.

Är Inte helt övertygad.

USB2 är inte i närheten av Firewire 400 i hastighet och kräver betydligt mer av processorn. Glemme håller på att testa detta i labbet, hoppas att han blir klar snart. Han jämför även FW800 och SATA i samma test.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-24 23:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
USB2 är inte i närheten av Firewire 400 i hastighet och kräver betydligt mer av processorn. Glemme håller på att testa detta i labbet, hoppas att han blir klar snart. Han jämför även FW800 och SATA i samma test.

Ganska övertygande.;)
Kanske helt övertygande efter testet.

Senast redigerat 2003-12-24 23:24
  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 00:51

Bare Feats illustrerar USB 2.0:s taskiga prestanda med rätt tjusiga diagram i sitt första FW800-test.

Den stora skillnaden mellan FW och USB är som jag förstått det att USB bara kommer upp i 480mbps i korta stötar, medan FW klarar av ett konstant dataflöde i 400mbps.

1
Bevaka tråden