Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enade vi stå i Macfrågor?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-12-23 12:50

Sorgligt att även AMF inte stöder MAC

Citat:

"För att kunna kunna behålla våra låga kostnader, försöker vi utveckla enkla produkter. På grund av kostnadsskäl beslöt vi oss för att endast utveckla och testa Internetetjänsten för PC-användare."

Sedan har vi ju Handelsbanken som under mer än ett år ej kommit till skott. Men det kommer säger de. hmmmm.
Det finns en hel del forum på 99mac om ej fungerande webbsidor m.m.
Visst kan var och en skicka klagomål. Men det som många saknar är ju ordentliga sakargument och fakta som är trovärdiga. Ingen ide att spamma alt skicka med oriktiga argument eller annat bläfs.

För att börja bearbeta och motverka att fler slutar att stödja macen måste vi komma på ett sätt att komma med bra argument och övertalning.

Vi kanske skulle ha ett forum för detta ändamål. Där vi gemensamt författar dokument. Sedan kan de som har insyn och kunskap faktagranska dessa. Skickas sedan, alt som usergoup, som namnlista eller som enskild.
Sedan kan man följa upp diskussionerna när den anre parten kommer med mer invändningar.

Det är mycket viktigt att detta gör på ett seriöst sett och när man märker att man inte når fram får man vila på hanen.

Martin Belak har tagit fram just denna lösning - jag har faktiskt sett en betasida häromdagen.

Japp, har ett hobbyprojekt på G. Ett koncept som bygger på gamla MacPowers "Slå tillbaka"-kampanj, med svartlista, argument osv...

Syftet är att motverka spridningen av onödiga OS-standardiseringar och främja individens rätt att välja det arbetsredskap som är lämpligast för den personen. Syftet är också att stärka medvetenheten om att Mac OS är ett operativsystem som människor använder, precis som Windows, när det gäller tjänster öppna för allmänheten.

Vad vill ni se på denna sida? Vilka funktioner behöver vi? Man tänker nog i rätt låsta banor när man jobbar själv med projektet. Skulle vara kul med lite idéer.

/M

  • Medlem
  • 2003-12-23 16:17

Jag tycker det saknas en lobbygrupp *mot* MS-monopolet, snarare än *för* macanpassning. För att bli tagen på allvar är det principerna som måste försvaras, annars är riskern att man uppfattas som en exentrisk minoritet.

edit: skrivfel

Senast redigerat 2003-12-23 16:35
  • Medlem
  • 2003-12-23 16:19

Det här var banne mig det bästa jag hört på länge
Underbart initiativ...och behövligt.
Jag hoppas verkligen att vi tillsammans som grupp kan göra nån skillnad.

99Mac Union

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-23 17:11

Jag tycker man ska se till att det inte bara riktar in sig på Mac, utan alla system som inte är Windows.
Linux-användarna är ju en ständigt växande skara tex.

  • Medlem
  • 2003-12-23 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag tycker man ska se till att det inte bara riktar in sig på Mac, utan alla system som inte är Windows.
Linux-användarna är ju en ständigt växande skara tex.

Helt rätt nillon !
Bra förslag.

Förut fanns det en webbsite (engelsk) där man kunde skriva under på att man var intresserad av ett visst spel, program eller tillbehör till Mac. Sökte lite nu men hittar den inte igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag tycker man ska se till att det inte bara riktar in sig på Mac, utan alla system som inte är Windows.
Linux-användarna är ju en ständigt växande skara tex.

Linuxgänget får väl starta en egen sida: Linux Power?

99mac bör ju arbeta för att fler leverantörer, banker och företag väljer att stödja Macplattformen. Huruvida Handelsbanken stödjer Linux engagerar jag mig inte så mycket i tyvärr.

AMF och Handelbanken borde flås levande, bespottas, pryglas och rullas i grovsalt, sedan doppas i kokande tjära eller tjockolja, rullas i flädrar och som en nätt avslutning betrampas av 150 alkoholpåverkade vattenbufflar.

Maken till inkompetens parad med arrogans och stupiditet finns inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Jag tycker det saknas en lobbygrupp *mot* MS-monopolet, snarare än *för* macanpassning. För att bli tagen på allvar är det principerna som måste försvaras, annars är riskern att man uppfattas som en exentrisk minoritet.

edit: skrivfel

Hmmmm, jo, det kanske är bättre att premiera företag som har BRA Mac- och Linux-stöd? Nordea till exempel.

  • Medlem
  • 2003-12-23 19:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag tycker man ska se till att det inte bara riktar in sig på Mac, utan alla system som inte är Windows.

det var ungefär det jag menade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-23 19:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Linuxgänget får väl starta en egen sida: Linux Power?

99mac bör ju arbeta för att fler leverantörer, banker och företag väljer att stödja Macplattformen. Huruvida Handelsbanken stödjer Linux engagerar jag mig inte så mycket i tyvärr.

Det bästa vore väl att hitta enkla lösningar som fungerar för all plattformar? Jag tror definitivt vi mac-användare tjänar på att slå oss samman med t.ex linux-användarna i denna fråga.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-23 19:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Linuxgänget får väl starta en egen sida: Linux Power?

99mac bör ju arbeta för att fler leverantörer, banker och företag väljer att stödja Macplattformen. Huruvida Handelsbanken stödjer Linux engagerar jag mig inte så mycket i tyvärr.

Jag tänkte väl mest att tillsammans med Linux-folket så är vi många fler, alltså större chans att bli tagna på allvar.

  • Medlem
  • 2003-12-23 19:52

ja, jag tror som sagt att man riskerar att bli betraktad som förespråkare för ett enda udda märke - "pc är inget märke, det finns massor av pc-märken" - om man inte riktar in sig på det odemokratiska i att särskilt och ensidigt gynna världens (i särklass?) största mjukvarutillverkare. Det ringer bättre i många öron om man påstår sig vara "användare av något alternativt, bättre system", än att vara "macanvändare".

Så vi ska starta en sida som kräver att alla företag ska utveckla för alla plattformar? "Vi kräver att ni utvecklar er internetbank för Amiga!!" Eller är det bara Mac & alla Linux distributioner? Eller ska vi ta med Unixversioner också?

Jag tycker ni pratar om en annan typ av sida.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Så vi ska starta en sida som kräver att alla företag ska utveckla för alla plattformar?

Nej, det handlar väl mer om att företag borde lära sig veta bättre än att utveckla för enbart en småkriminell plattform. Ni vet vilken.

  • Medlem
  • 2003-12-23 21:17

jag skriver bara om vad jag tror har störst effekt på dem som producerar tjänster/produkter där plattformsvalet har betydelse. Det är klart att man får dra gränsen nånstans om man måste ta upp plattformarna öht. Vad jag tycker är viktigt är att man ska understryka vikten av att släppa in andra än microsoftanvändarna. Vilka de är, är inte lika intressant ur ett principiellt perspektiv.
Ur ett rent praktiskt perspektiv är jag förstås intresserad av att allt ska fungera med macar medan jag högaktningsfullt skiter i Linuxanvändarna.

Men jag kanske missförstod vad det var fråga om från början.

edit: pegges hann först

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 21:49

Äh... skapa ett litet team och lägg ut konsulttjänsten att verifiera på OSX, bsd och Linux på din "webhandelssida"
Eller någon annan som är manad att hålla i det hela…

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-12-23 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Så vi ska starta en sida som kräver att alla företag ska utveckla för alla plattformar? "Vi kräver att ni utvecklar er internetbank för Amiga!!" Eller är det bara Mac & alla Linux distributioner? Eller ska vi ta med Unixversioner också?

Jag tycker ni pratar om en annan typ av sida.

Grejen är väl egentligen att vi ska kräva plattformsoberoende lösningar som följer standarder, det ska inte spela någon roll om jag surfar in med mitt XP, OSX eller med min SonyEricsson P900...

Att "MacbankenAB" bara stödjer OSX är egentligen lika illa som att Handelsbanken bara stödjer XP.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 23:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Grejen är väl egentligen att vi ska kräva plattformsoberoende lösningar som följer standarder, det ska inte spela någon roll om jag surfar in med mitt XP, OSX eller med min SonyEricsson P900...

Att "MacbankenAB" bara stödjer OSX är egentligen lika illa som att Handelsbanken bara stödjer XP.

Exakt! Och så svårt är det ju inte att följa dom standarder som finns!

Sidan måste handla om öppna standarder för att lyckas mer än att bara bli en skamvrå för några företag. Vill vi ändra på något är det öppna standarder och faran av att utveckla saker för en sluten plattform som ska lyftas fram, är jag nästan säker på.

BTW, ni har väl läst Web Page Development/ Best Practices-dokumentet från Apple?

1
Bevaka tråden