Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrämma liv i gammal G4

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 01:24

Maskinen ifråga är en Power Macintosh G4 400MHz AGP-graphics.

Symptomen är följande:

• Fläktarna snurrar igång
• Hårddisken spinner upp och knattrar en någon sekund, men blir sedan tyst.
• CD-ROM enheten spinner upp kort med skiva i.
• Dioden på logikkortet lyser
• Jag får ingen startton
• Skärmen är bäcksvart
• Utan minne får jag ett pip, och med felaktigt minne 3 pip etc.

1. Jag har monterat ett grafikkort som är ok (fungerar i likadan maskin).
2. Jag har återställt PMU'n enligt konstens alla regler.
3. Jag har mätt upp PSU'n och den är helt ok.
4. Jag har tagit ur all 3:e parts hårdvara osv.
5. Jag har även testat att starta maskinen utan hårddisk, utan CD-rom, utan ZIP-drive, utan grafikkort mm.

Mina frågor är:

1. Går det att mäta upp logikkortet för att se om det är ok. Det verkar vara ok enligt beskrivningarna i Apples Service Manual. Men jag vill gärna vara 100% säker.

2. Går det att på något vis avgöra ifall CPU'n är trasig? Flytta över till likadan maskin i så fall eller? Är det bäst att flytta över min (eventuellt) trasiga CPU till en fungerande maskin, eller är det bättre att ta den fungerande CPUn från den maskinen och sätta i min? Kan en trasig CPU vålla någon skada på övrig utrustning, och kan ett trasigt logikkort vålla skada på CPUn?

Andra tips mottages tacksamt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:28

Återställt firmwaren?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 01:33

Jag har testat att hålla inne programmeringsknappen vid fronten tills en ton hörs. Är det så man återställer firmwaren? Man gör ju så när den skall uppdateras.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:39

Är det inte "äpple+alt+f+o" åsså hamnar man i en äcklig "editor" där man skriver något som liknar:
reset-nvram (vagnretur )
reset-all (vagnretur )
och sedan startar burken om och går förhoppningsvis längre i bootning…

[Har bara gjort det en gång eller två så jag minns inte bra :-)]

[edit: http://www.omnigroup.com/mailman/archive/macosx-talk/2003-July/014735.html ]

Senast redigerat 2003-12-23 01:53
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 02:02

Jo, visst gör man så för att återställa NVRAM och PRAM. Detta fungerar dock inte då skärmen förblir svart. Det går ej att boota den i OpenFirmware-läge alls. Det går heller inte att återställa PRAM (command-option-p-r) osv. då den ej hinner så långt innan saker och ting stannar av.

Jag misstänker CPU'n eller logikkortet men vill, liksom mina frågor i första inlägget löd, gärna veta om det går att mäta på logikkortet för att se om det är fungerande eller ej. Samt hur man bör gå till väga vid CPU byte. Jag kan få tag i en CPU imorgon nämligen.

Vad bör man betala för en begagnad CPU i fungerande skick?
(400, 450 eller 500MHz)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 02:09

Man kan väl justera spänningen till processorn...
En spänningskälla låter ju som något som kan tröttna med tiden...
Tror det står lite om det på xlr8…

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 03:04

Spänningen till processorn har jag mätt. Den är rätt. Den har sin triggersignal osv.

Det blir nog CPU byte.

Men tips mottages som sagt gärna angående logikkort & CPU.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 05:40

Provat att byta batteriet på moderkortet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-23 10:01

Kompisens G4 Digital Audio hängde sig kraftigt när kattungen bet i mussladden och orsakade kortis, när datorn var i gång. För att stänga av datorn drog han ur nätsladden.

När han sedan bytte mus gick inte datorn att starta. Kommer inte ihåg "hur långt den kom" vid uppstart, men den gick inte igång. Efter att vi botaniserat på moderkortet upptäckte vi en reset-knapp som vi tryckte på och vips så var datorn igång igen.

På min G4/400 sitter reset-knappen intill batteriet nere vi PCI-kortplatserna. På hans dator satt knappen på ett annat ställe.

Knappen är gjord i blank tunn plåt ca 5x5 mm. Mitt i knappen sitter en rund svart prick. Använd gärna en penna för att trycka på knappen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 11:51

Ja, en återställning av PMUn (Power Management Unit) brukar ju hjälpa i många fall. PMUn är en liten enhet som är som en dator i datorn. Den har en egen firmware, minne osv. och styr när datorn skall sättas på, stängas av, sättas i vila mm. När PMUn kraschat startar i regel inte datorn, vilket löses med en återställning mha. resetknappen intill batteriet.

Och det är gjort. Ett antal gånger. Tack ändå.

Angående batteriet på moderkortet är det utbytt. Datorn skall dock starta även om det inte sitter något batteri där alls. Men jag har monterat ett fräscht batteri.

  • Avstängd
  • 2003-12-23 12:57

Säker på att inget kortar moderkortet? Jag har vart med om liknande på PC's när nåt är för hårt skruvat eller så, testat att ta ut all hårdvara och starta den utanför chassit?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 13:00

Nej, jag har ej testat att ta ut all hårdvara och starta den utanför chassit. Däremot har jag testat att starta den utan några som helst kort anslutna till moderkortet, ingen IDE enhet eller så. Endast minne och grafikkort. Detta skall enligt Service Manualen ge bild, men jag får ingen bild då heller.

Misstänker skarpt att det är CPU'n eller logikkortet som spökar men skulle gärna vilja höra ifrån någon som felsökt dessa maskiner, om det går att mäta upp logikkortet tex. CPUn kan jag byta enkelt, men logikkortet är lite knöligare att få tag på framför allt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Säker på att inget kortar moderkortet? Jag har vart med om liknande på PC's när nåt är för hårt skruvat eller så, testat att ta ut all hårdvara och starta den utanför chassit?

Det skulle jag med provat, även om jag aldrig hört detta problem med en Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 14:06

Ja, men moderkortet sitter ju helt fritt med distanser från plastchassit. Utan någonting anslutet till kortet borde knappast något kunna kortsluta kortet då luftrummet kring kortet är fritt. Ellerhur?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 15:50

Jo men kortslutningen sker inte i luftrummet utan i någon skruv eller distans som har hamnat fel. Detta är ett vanligt fel vid PC byggen. Din dator har kanske fått sitt logikkort utbytt någon gång av en "certifierad klåpare", vem vet? Värt att prova i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 17:34

Ingen kortis i logikkortet här inte. Och ingen klåpare som bytt logikkort heller. Jag köpte datorn ny 1999 när G4:orna introducerades.

En intressant sak är att det finns mätpunkter på logikkortet, men inga officiella värden för vad som är "ok" från apples sida. Det är det bara tillverkaren av logikkortet som känner till, och kanske nån servicefirma som har mätt på många kort.

Datorn startade till sist med brorsans CPU så problemet är mer eller mindre löst. Nu gäller det bara att hitta en prisvärd CPU på 500MHz.

God Jul!

AGP, då kan du klämma in en riktig processor, Sonnet har från 800 mhz och uppåt från 3000 kr

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 23:14

Ja, men det känns meningslöst att lägga 3.000kr på en maskin som är i sig är värd ca. 3.500kr utan extra utrustning.

Jag har maskinen som server och behöver ingen extra prestanda. Tack ändå för tipset.

God Jul!

  • Avstängd
  • 2003-12-24 22:24

Den är värd 3000 max i standardutförande.

Egentligen inte mycket mer med mer minne och/eller hårddisk heller för den delen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-25 00:03

Ja, precis. Folk begär ju dock 5.000kr eller mer för dessa gamla powermacar. Helt sjukt egentligen.

Att en dator är användbar och betyder en del för en själv är ju inte det samma som att någon annan är villig att betala hutlösa summor för den. Men så är tydligen fallet då dessa maskiner säljs till dessa priser.

  • Avstängd
  • 2003-12-26 14:14

Jo precis, folk verkar ju tro att bara för att det är en Mac så kan man ta överpriser. Kolla vad en PC med "likvärdig" prestanda kostar lixom... jisses...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 19:25

Jag kan iofs. tycka att macen bör ligga högre i pris än motsvarande PC med tanke på att det senaste operativsystemet från Apple (10.3) fungerar utmärkt på den. Datorn är ju fullt användbar för enklare sysslor (surfa, mail, skriva, osv). Installera Windows XP på en PC från 1999 och se hur den går.

Därmed inte sagt att den är värd över 5.000kr.

1
Bevaka tråden