Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mer RAM i iMac!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 11:33

sitter på en iMac DV med 500 mHz och 256 i RAM och det känns ju lite klent så här i G5 tider. tänkte klämma in mer ram, men undrar hur mycket den pallar. som jag förstått sitter det två 128 kort i den här, kan man klämma i två 256 eller ännu bättre två 512??

/c

  • Avstängd
  • 2003-12-23 12:59

ehm, två 512:or har jag för mig att det går faktiskt. jag hade 1x 512 och 1x128 i min gamla DV:a.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-12-23 13:18

Två 512 går fint.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 14:39

tack!

när jag satte in en ny hårddisk hade jag en bra sida som hjälp. iMacen är ju lite knepig att plocka isär. nån som vet en sån fär att sätta in RAM?

  • Avstängd
  • 2003-12-24 22:22

Knepig att plocka isär? Mot slutet fick jag isär den på 2 minuter blankt... alltså all plast då

Men asså, sätta i RAM är pisslätt. Bara öppna lilla luckan på undersidan så ser man RAM-slottarna Inga skruvar ingenting ju...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 21:52

Ny Ram-relaterad Fråga!

Mer ram vill min brorsa också ha i sin iMac.

Han har en globe G4 på 1 Ghz där det enligt hans "About this mac" osv sitter ett 256 Mb DDR SDRAM (PC2100U) med busshastighet 133 Mhz.

Det verkar lite skumt, eftersom det på Macoteket (där man ju klickar sig fram till rätt minne via datormodell) under iMac 1 Ghz bara finns SO-DIMM-minnen (med busshastighet 333/266).

Ett sådant sitter det tydligen i farsans lite äldre globe. Bytte Apple från SO-DIMM till SDRAM någonstans mellan de modellerna tro? Eller visar brosans dator fel info?!

Datorbutiken finns ett SDRAM PC2100. Men där är busshastigheten 266 Mhz.

Lite förvirrande. För mig. För Er?

Ursprungligen av jonny R:

Ett sådant sitter det tydligen i farsans lite äldre globe. Bytte Apple från SO-DIMM till SDRAM någonstans mellan de modellerna tro? Eller visar brosans dator fel info?!

Jag vet inte vad det ska vara för minne i en iMac G4, däremot kan jag ju se att i "Om den här datorn..." visar min dator (en PB 12") "DDR SDRAM PC2700U-30330" trots att det är SO-DIMM som sitter i. Storleken på minne (SO eller inte) verkar alltså inte framgå där.

/Erik

Ursprungligen av jonny R:

Mer ram vill min brorsa också ha i sin iMac.

Han har en globe G4 på 1 Ghz där det enligt hans "About this mac" osv sitter ett 256 Mb DDR SDRAM (PC2100U) med busshastighet 133 Mhz.

Det verkar lite skumt, eftersom det på Macoteket (där man ju klickar sig fram till rätt minne via datormodell) under iMac 1 Ghz bara finns SO-DIMM-minnen (med busshastighet 333/266).

Ett sådant sitter det tydligen i farsans lite äldre globe. Bytte Apple från SO-DIMM till SDRAM någonstans mellan de modellerna tro? Eller visar brosans dator fel info?!

Datorbutiken finns ett SDRAM PC2100. Men där är busshastigheten 266 Mhz.

Lite förvirrande. För mig. För Er?

Hej, i denna iMac-modell sitter ett fabriksmonterat SDRAM, men det är inte utbytbart för vanliga dödliga (kan dock bytas av tekniker genom att plocka isär en massa prylar samt användning av kylpasta).

Däremot finns en tom extra minnesplats för SO-DIMM minne. Den kan enkelt kommas åt för installation.

Mvh,
Markus/Macoteket

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 19:38

Tack Markus!
Och i den minnesplatsen passar alltså de SO-DIMM-minnen man klickar fram på Macoteket? Med busshastighet 333/266.. Ända upp till 1 Gb?

Den här informationen finns väl i någon manual, brorsan får bläddra bättre. Men en lite annorlunda lösning av Apple är det..

1
Bevaka tråden