Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga Cocoa GUI mot MySQL?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det svårt att bygga ett Cocoa-baserat GUI som realtidskommunicerar mot en MySQL-databas via internet? Kommer det gå långsamt? Finns det inbyggda kopplingar (ODBC?) i Cocoa?

Jag kan ingenting om detta - lär mig mer! Vi tittar på möjligheten att bygga ett desktop GUI till det shopsystem vi säljer. Jag tror nämligen att många i "backoffice"-arbete föredrar ett vanligt program före ett webbgränssnitt.

svårt och svårt beror väl på hur tillpass avancerat det skall vara och vilka kunskapsnivåer dom inblandade har.

Jag hittade ett par GPL baserade mysql kopplingar som jag hadde liggandes i min förträffligt organiserade (not) ~/dev map, tyvärr är sourceforge nera just nu för mig, men sök på cocoa+mysql så får du nog upp lite exempel.

Tänk på att det blir ganska mycket runt-omkring som man kanske inte tänker på; timeout hantering, kryptering, hantering av ev. errors som mysql returnerar, hur skall rättighets hantering funka.

Vad gäller hastigheten så beror det ju helt på mängden data som skall skickas osv..

Kom på en sak när jag sökte på apple's developer sida efter mysql support i nått framework (tänkte det kanske hadde tillkommit något nånstans) kom jag över en sida om SOAP, soap är väl enkelt/grovt sagt en form av webservice där flera olika applikationer kan dela data emelllan varandra på ett standardiserad sätt...

rätta mig ifall jag har fel, men även ifall man får ihop ett hyffsat gränssnitt som är rt-baserat så kommer man nästan omedelbart stöta på problemet att själva mysql/sql inte är rt kapabelt vilket sätter stop för den iden rakt av. Att den sedan kan svara snabbt är ju inte riktigt samma sak.

CocoaMySQL

Kanske ?

Senast redigerat 2003-12-21 11:55

CocoaMySQL är ett mycket trevligt programs. (länken i inlägget ovan)

Det är Open Source så du kan bara ta det rätt av och anpassa det som du vill ha det. Tänk på GNU-licensen.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 00:13

Kanske det jag valt hade varit att göra en egen server app som php,JSP, etc kan kommunicera med samt göra en egen applikation som kommunicerar med den servern. Hmm fast att det går utmärkt att skapa program i obj.c som kommunicerar med din DBMS så inga problem.

Objective-C är ett superset av C så det är bara att använda libmysqlclient som vanligt.

CocoaMySQL är tyvärr släppt under GPL, vilket gör det helt oanvändbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-23 10:51

Vänder ni er enbart till Mac folk?
Jag skulle nog bygga i Java eller något annat språk som medger snabb portning mellan plattformarna...

Men jag tror på en native app för backoffice folket!

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av morris
CocoaMySQL är tyvärr släppt under GPL, vilket gör det helt oanvändbart.

Varför skulle det göra det "helt oanvändbart" ???

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av morris
CocoaMySQL är tyvärr släppt under GPL, vilket gör det helt oanvändbart.

Förstår inte heller, men jag är inte så hemma på dessa licensavtal.
Men vad jag vet så är det väl helt ok att bygga en egen applikation baserad på en annan så länge ens egen också släpps under GPL.... Eller ?

Projektets websida:
http://cocoamysql.sourceforge.net/

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Förstår inte heller, men jag är inte så hemma på dessa licensavtal.
Men vad jag vet så är det väl helt ok att bygga en egen applikation baserad på en annan så länge ens egen också släpps under GPL.... Eller ?

Projektets websida:
http://cocoamysql.sourceforge.net/

Man borde t.o.m kunna skapa en GPL program som fungerar som en "server" eller "backend" sen så gör man en icke GPLad frontend som kommunicerar med den och fixar skiten. Har för mig att man kan använda plugins utan samma licens enligt GPL tillika kan man inte ta patent på API'er annars hade inte GNUStep funnits

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 23:03

Jag har sett ett par applikationer på X som arbetar i realtid med MySQL över internet. Tekniken bakom dessa var Java 2 Platform, Enterprise Edition (J2EE). Makalöst snabba grejer. Ett exempel är Newspilot från infomaker.

Infomaker: I stället för att bygga på Microsoft-beroende, är J2EE öppet för att köras på alla datorplattformar och med alla leverantörers databaser och system. Det ger inte bara valfrihet utan också lägre kostnader.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Förstår inte heller, men jag är inte så hemma på dessa licensavtal.
Men vad jag vet så är det väl helt ok att bygga en egen applikation baserad på en annan så länge ens egen också släpps under GPL.... Eller ?

Ja, det är just det som är poängen. Genom att släppa ett lib under GPL måste alla program som länkar det också vara GPL. Det är därför GPL ses som ett virus. De kunde väl åtminstone haft vett nog att släppa det under LGPL, som visserligen är skräp det också, men som åtminstone låter en länka mot det och ändå bibehålla sin kod fri. Helt fri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-24 12:13

morris: läs om GPL licensen.
Den kräver INTE att hela ditt program e GPL om du använder GPL:ade saker.
Bara det att om du ändrar nåt GPL-at lib eller liknande då måste ändringarna finnas tillgängliga.

http://opensource.org/licenses/gpl-license.php

Här hittar man lite vanliga FAQs om GPL: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

Myther om GPL som inte stämmer:
http://www.totse.com/en/technology/computer_technology/whiterhino170748.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av b0bben
morris: läs om GPL licensen.
Den kräver INTE att hela ditt program e GPL om du använder GPL:ade saker.
Bara det att om du ändrar nåt GPL-at lib eller liknande då måste ändringarna finnas tillgängliga.

Tack, jag vet alldeles utmärkt hur viruset GPL fungerar. Läs lite själv om LGPL, http://www.gnu.org/licenses/why-not-lgpl.html.

Själv skulle jag aldrig få för mig att släppa något under GPL; jag undviker att över huvud taget läsa GPL-kod eftersom det kan göra mig tainted, om jag nu skulle råka hitta något praktiskt i deras kod (vilket inte är särskilt troligt, eftersom de bara plagierar andras kod). Jag undviker också att använda GPL-bibliotek, utom i de extrema undantag de faktiskt behövs.

Istället använder jag BSD-licensen (som RMS tydligen funnit GPL-kompatibelt, fantastiskt).

Stallman 4ever;)

Härligt att trolla lite i juletid, eller hur morris. Särskilt att citera Steve Ballmer om GPL som virus.

Det råkar ju vara så att även MySQL är infekterat av GPL, vilket gör det MÖJLIGT att använda en databas för småföretag och privatpersoner.

Jag ser inte ett stort problem med att släppa ett desktop GUI till ett specifikt shopsystem som fri programvara. Det är väl shopsystemet som är själva produkten, det finns säkert GUIs till det redan. Om man dessutom får den mesta koden fritt och mest behöver göra tillämpningar, så...

YourSQL kanske är nåt att spana in? (GPL)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-25 22:48

Everything for everyone, nothing for ourselves borde vara var mans mantra...

Jag varken trollar eller citerar Ballmer; faktum kvarstår att GPL har samma egenskaper som ett virus och är designat som det är just för att så många som möjligt ska tvingas gå över till det.

GPL har aldrig lett till någon bättre mjukvara. Hela GNU är ett skämt till operativsystem, ett plagiat på andras produktion (GNUstep någon?).

1
Bevaka tråden