Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från vila till koma

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 17:30

Ett antal gånger har min PB 15" 1,25 SD hamnat i koma. D.v.s när man fäller upp locket när datorn är i vila "dör" den helt. Tvingad omstart är enda sättet att få liv i den igen. Någon med samma problem? Eller en lösning?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 17:32

Inte en susning - men start från vila kan bli väldigt långsam om man inte kör "periodic" ibland…
Mer vet inte jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 17:58

Jag hade det problemet om jag tog ut USB-diskar när datorn var i vila (under Jaguar). Vid återuppväckning låste sig datorn och tvingad omstart var enda möjligheten. Har för mig att jag lyckades knyta dessa låsningar till tillfällen då KeyNote var igång också.

Andra tilfällen jag fått det på det sättet var vi de tillgällen datorns logikkort var trasigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 10:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
Ett antal gånger har min PB 15" 1,25 SD hamnat i koma. D.v.s när man fäller upp locket när datorn är i vila "dör" den helt. Tvingad omstart är enda sättet att få liv i den igen. Någon med samma problem? Eller en lösning?

Har samma problem med min 15" 1,25 SD, särskilt när jag har nåt USB inkopplat.

Har jag på min TiBook 1GHz/combo och har alltid haft. Apple har bytt ut skärm och hårddisk utan att det hjälpte. Ska skicka in den en tredje gång nu.

Har dock en svag känsla av att problemet inte dyker upp när jag väljer "vila" från äppelmenyn utan bara när jag stänger locket direkt.

Men datorn dör inte, hårddisken hoppar igång men skärmen förblir svart...

Efter tre gånger med samma fel har du rätt till en ny!

En vän till mig fick en dubbelt så snabb PB efter tredje insändningen...

Detta problem har även jag ibland... hmm det kanske inte har att göra med hårdvaran utan systemet.

  • Medlem
  • 2003-12-23 23:24

"Från vila till koma" har hänt på min PB Pismo ett antal gånger i Jaguar. Jag insåg så småningom att detta inträffade när jag drog ut USB-kopplade enheter till datorn. Numera drar jag ut USB-grejer bara när datorn är igång men hoppas att detta problem kommer att försvinna när jag uppdaterar till Panther.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-25 11:22

Jag har drabbats av de problem Wire beskriver på en PB 15" 1,25 och fick dessa råd av en kunnig kamrat. Steget 1 hjälpte mig inte, däremot steget 2.

Jag har inte haft en enda låsning eller problem med att starta upp efter vila sedan att jag körde nollställning av Open Firmware.

Pröva detta som steg 1:
Först tycker jag att du ska testa nollställa PMU:n. Det gör du genom att från avstängt läge trycka shift-ctrl-alt-cmd-startknapp. (Alla modifieringstangenter utom fn alltså.) Vänta sedan i tio sekunder innan du startar datorn.

Och detta som steg 2:
Har du problem med att datorn inte vaknar upp ur viloläge tycker jag du ska testa att nollställa Open Firmware. Gör en omstart på burken och håll så fort du hör startplonget ned "äpple, alt, O, F".

Släpp när vit bakgrund med svart text kommer upp.

Skriv (utan citationstecken):
"reset-nvram" tryck enter/retur.
("OK" ska komma upp under)
"set-defaults" tryck enter/retur
("OK" ska komma upp under)
"reset-all" tryck enter/retur
(datorn startas om)

Jag har haft samma problem med min "gamla" 17" alu, även med den nya 15" 1,25 SD. Men det har bara inträffat om jag haft en Microdrive i "PC-kort-sloten".
Då har det inte hjälp ens med tvingad omstart, inte förrän jag tagit Microdriven.

1
Bevaka tråden