Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12'' nu eller senare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 21:56

Min fråga är enkel.

Ska man köpa PB 12'' nu eller väntas det av någon anledning någon förändring i pris eller maskinvara inom den närmsta tiden och därför avvakta en vecka eller tre?

Ställ frågan i Köptips istället tycker jag.

Ciryon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 22:24

hehe.. vilken bra idé.

Citat:

Skrevs ursprungligen av daft
Min fråga är enkel.

Ska man köpa PB 12'' nu eller väntas det av någon anledning någon förändring i pris eller maskinvara inom den närmsta tiden och därför avvakta en vecka eller tre?

Mitt svar är lika enkelt, du bör vänta - vågar nästan slå vad om att det kommer uppgraderingar. Jag beställde en för ca: 20 dagar sedan, den står än idag som "att göra" hos Apple. Jag har från en person (autoriserad Skandinavisk återförsäljare av mac) med direkt kanal till Apple (Irland) fått höra att dom där säger att INGA Powerbookar kommer att tillverkas innan den 31/12. (Vet inte om det gäller andra än 12" PB). Jag har garderat mig lite och för nu en diskusion med MIN återförsäljare om att avbeställa min PB 12" men behålla platsen i kön för att få en rev. 3 av denna Powerbook. Från början var *löftet* 2-5 dagars leveranstid och inte som det är nu dvs. mer än 20-40 dagar. Häromdagen hade Inwarehouse 5 stycken i lager MEN väntade in nästa sändning TIDIGAST 12:e januari. Jag pratade nyligen med en kille i Spanien, hans kompis har väntat över 30 dagar på sin beställda PB 12". Jag har fattat det så att återförsäljare ALDRIG får reda på OM nya modeller är på gång utan endast att dom inte kan beställa några... liksom locket på men nästan alltid ett tydligt tecken på att nya modeller är på ingång

Personligen tycker jag att gapet mellan iBooken och lilla Powerbooken är för litet vilket jag misstänker att även Apple kommit fram till - min gissning är att det blir en PB 12 med G5 och långsammast 1,25 GHz, möjligen med inbyggd belysning i tangentbordet.

Nu finns det nog enstaka återförsäljare som har ingångsmodellen av PB 12" i lager men jag skulle aldrig chansa och handla nu - ställ dig bara frågan OM du har tid att vänta några veckor.

Läs detta som pekar på G5 i Powerbookarna

IBM is said to be ready to deliver a new version of the PowerPC processor to Apple by the end of this year, suggesting that Power Mac G5 revisions might be seen at Macworld San Francisco, and that G5 PowerBooks could be imminent.

Instat/MDR analytiker Peter Glaskowsk intrevjuvades av tidningen Forbes -
"There are no technical hurdles to producing a Powerbook G5. It could easily appear in January."

Senast redigerat 2003-12-23 20:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-23 21:54

Om detta är fallet - vilken slags av förändring av prisbild kan man spekulera kring, måntro?

Tror att få skulle säga emot att den billigaste kommer att ligga kvar på samma pris som idag, dvs. 17.995 (AS) fast då snabbare och bättre än dagens ingångsmodell. Tror att dom som vanligt är snåla med minne så det stannar nog på 256 MB och att hårdisken ligger kvar på 40 GB a´ men 5.400 rpm . Möjligen så har dom en aningen bättre skärm i den samt FW800. Vinsten är nog bara en bättre processor som drar mindre med ström, dvs. bättre batteritid. Den sänkning som generation 3 av PB 15" hade för kanske 2 år sedan (tror det var bortåt 10.000) tror jag vi kan glömma. Mina spekulationer är inget annat än förhoppningar så vad vi kan göra är bara att sitta still och hoppas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-23 22:29

Okay. I vilket fall skadar det inte att vänta, händer det inget, så händer det inget. Däremot skulle det vara lite sött med tangentbordsljus, så jag tänker minsann sitta och hålla tummarna hela julen och nyåret (nja, i alla fall första veckan) på att åtminstone nåt sånt trivialt sker.

God jul och tack för era snillrika spekulationer.

Men allvarligt- varför skulle Apple lansera en modell de knappt hinner börja leverera för att sen knappt 4 månader senare uppgradera den igen? En del är lite väl konspiratoriska. Man vrider och vänder på minsta uttalande eller tendens och förstorar det nå otroligt. Apple kan ju inte bara släppa nya modeller- de måste ju sälja och LEVERERA dem också.

Men men. Frågan är bara vad du gör om det inte kommer nån ny PB12" i Januari på macworld? Köper du den exsisterande modellen eller kommer du vänta nån vecka till? Och om den inte kommer då- väntar du mer? Du kan ju få vänta i månader. Mellan revA och revB var det nio månader....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-23 23:10

Tja... om det inte händer nåt, så är det ju bara att köpa. Det skadar inte att avvakta i några veckor. Apple lär väl inte hinna konka tills dess.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Men men. Frågan är bara vad du gör om det inte kommer nån ny PB12" i Januari på macworld? Köper du den exsisterande modellen eller kommer du vänta nån vecka till?....

Nej då kommer jag inte att vänta även om det kan förefalla så... är inte den typen som sitter och surar och väntar i det oändliga även fast man alltid vet att det förr eller senare kommer uppgraderingar.... jag behåller sällan en dator längre än 2 år så den lilla hastighetsökning som jag inte får om jag mot förmodan har fel, ja det kan jag leva med. Att vänta de troliga 4-5 månaderna är för lång tid, ja om det nu fortsätter att vara 9 månader mellan PB´s modellskiften. Jag tror att just 2004, dvs. deras jubileum gör att man höjer ribban rejält.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Men allvarligt- varför skulle Apple lansera en modell de knappt hinner börja leverera för att sen knappt 4 månader senare uppgradera den igen?

Jag tror inte på några speciella nyheter på den bärbara linjen före sommaren.

Dock kommer vi nog att få räkna med nya tider när det gäller uppdateringar i framtiden. IBM släpper nya versioner av sina processorer betydligt snabbare än Motorola gör.
Och kanske kan vi räkna med att Apple kommer att börja släppa nya versioner så fort en snabbare processor dyker upp.
Så går det ju till på PC-sidan så om de vill hålla tempot uppe...
Dessutom tar det bort hypen inför mässorna och folk törs lägga ordrar året om utan att ha dåligt samvete.

Jo ingen av oss vet ju OM det redan i januari kommer nya PB, men en sak är tvärsäker och det är att Apple måste vara fullt medvetna om att dom INTE lyckades göra 2003 till "Året för laptop"... det var dom snudd på ensamma om och har hamnat på efterkälken mot sina konkurenter. Just detta faktum BORDE göra att dom har en hel del att att göra för att först hinna ikapp och sedan bli LEDANDE på bärbara datorer. Min uppfattning är att dom jobbat för högtryck för att nya modeller MÅSTE fram redan i januari.

Tråden har blivit dubbel - fortsätt med svaren här:

http://99mac.com/forum/showthread.php?threadid=36471

Olle

1
Bevaka tråden