Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalkommandon - cocktail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är terminalkommandona för att köra det som cocktail kör.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 22:04

Vad kör coctail?
(benämning/beskrivning - tusen år sedan jag hade det)
Lista det viktigaste så översätter vi
(och skriver i FAQ:en)

Alltså reparera skivrättigheter, köra de olika scheman som körs nattetid, dagligen, veckovis, månadsvis

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 22:36

Detta har jag aldrig kört
Reparera rättigheter:

[~] diskutil verifyPermissions device
([~] diskutil repairPermissions device)

device är /dev/disk* eller /Volumes/Mountpoint
allt enligt 'man diskutil' hittat med 'apropos permission'
Kräver root eller sudo
enl. man finns relaterade kommandon man kan kolla upp INNAN man kör

Slut oprovat och över till välprovat
Underhåll - kolla under 'periodic' i FAQ eller med 'man'
(första gången får man ett skojigt meddelande )
körs med sudo (kopiera bara raden rätt av ur FAQ:en
FAQ skrivet av en klåpare förvisso (mig) men funkat för jämnan…

Om man inte har en apropos/whatis -databas så bygger man den enligt denan tråd < http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35144 >

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 22:55

Att lista kommandon för alla vettiga funktioner i Cocktail 3.2 skulle ta lång tid. Jag har ingenting emot att använda terminalen (sitter med den dagligen) men jag måste säga att Cocktail har otroligt mycket bra funktioner och är lättanvänt. Fördelen är att om man ändrar något kan man enkelt ändra tillbaka det, vilket kanske inte sker lika lätt efter att man väl glömt det där långa kommandot som utförde ändringen till det.

Dessutom är det ju praktiskt ur tidssynpunkt. Det går snabbt att utföra underhåll och andra bra funktioner.

Därmed inte sagt att man ej skall lära sig kommandona för de vanligaste funktionerna. Det är ju bra att kunna sköta det manuellt, men framför allt att förstå/veta vad som egentligen sker.

PS. Har man ingen Apropos/what is databas så ber man Cocktail fixa en på två röda. DS.

Tackar för hjälpen.

Vill framför allt veta hur man kan göra samma sak i terminalen men kommer antagligen att köra cocktail eller janitor istället.

Möjligen har jag postat detta förr, men jag kör ändå.

Om man vill att cron scripten ska köras som tänkt, varje dag/vecka/månad, men sätter sin dator i vila över natten eller stänger av, så kan man ju alltid öppna Coctail eller liknande för att göra det. Men blir det inte lite tjatigt att köra ett program för det ändamålet?

Om du vill ändra schemaläggningen för scripten så att de körs när du har datorn på så går det utmärkt. De tar inte mycket kraft i anspråk av datorn heller, så om man jobbar med någonting när scripten går igång så lär man inte märka det.

Det här ser kanske lite annorlunda ut i Panther, men på min Jaguar öppnar jag tabellen som reglerar när scripten körs med pico:
sudo pico /private/etc/crontab
Man får upp en tabell som listar de tre scripten på de tre nedersta raderna, och siffrorna i kolumnerna anger i turordning:

minut, timme, dag i månaden, månad på året och dag i veckan.

Dvs i översta raden på bilden nedan så anges att det dagliga scriptet ska köras 15 minuter över 7 på kvällen. De tre * innebär att det körs varje dag i månaden, varje månad och varje veckodag. Om man tittar på de följande raderna så ser man att jag har satt dem på olika tidpunkter under dagen för att periodic weekly, som ju anges till att köras den 6:e dagen varje vecka inte ska starta samtidigt som daily. Monthly slutligen är alltså satt till att starta sist av scripten när det kör igång den första dagen varje månad.

När du öppnar din crontab så ser du att dina tider istället anges till någon gång på natten. Stega med piltangenterna och byt ut siffrorna till något som passar dina tider.

Gör en back-up av crontab-filen innan du börjar med det här! Man har nog större anledning att göra så ju mindre van man är att jobba i terminalen. Jag har hittat hela tillvägagångssättet på den här sidan på MacDevCenter.com och där finns mer info om hur man gör back-up samt lite utförligare bsekrivningar än mina.

1
Bevaka tråden