Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickTime 6.5 lanserad

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen ett mer vettigt och lättförståeligt inlägg!

Det där låter ju oroväckande som Munthe berättar. Men under mina 10 år i branschen har det alltid varit Quicktime som gällt, alltid det format som funkat bäst och gett bäst kvalitet. Och då har jag jobbat med USA, England, och alla länder i Norden. Alla med en uppsjö av olika system.
De PC system jag sett har varit så komplicerade att man antagligen behövt vara lika insatt som Cristopher och det har ingen vettig människa tid till som bara vill vara kreativa.

Ni pratar mycket om slutprodukten. Jag pratar mest om vilket format som är lättast att jobba med i produktion. Där vinner QT tycker jag. Tex att kunna göra referensfilmer från FCP som man kan jobba med i After Effects är ju fantastiskt om man jobbar med DV som inte tål många generationer.
Att enkelt kunna göra en RGB+Alpha 4:4:4 i oberoende upplösning som man bollar runt med är grymt smidigt. Denna fil kan man med enbart playern konverta till nästan vad som helst i vilken upplösning som helst, snabbt, smidigt och med jättebra kvalitet. Sånt är extremt viktigt i ett arbetsflöde för att sända iväg för godkännande hos kund.

Att man kanske måste lämna iväg mastern till ett företag som kodar om det till nått speciellt format som krävs för E-bio eller vad det kan vara ser jag inte som ett problem då det nog är nått man skulle vilja göra ändå, eftersom jag inte besitter den kundskapen och inte heller vågar ta ansvaret för att nivåer och format ska bli rätt vill jag hyra in den expertisen.

Okej, kanske var lite hård. Alla har sina stunder.

Det jag ville ha sagt är att Apple fortfarande är stora på en av sina "kärnmarknader". Men tappar mycket mark. Övriga tekniker blir bättre och lättare att jobba i. Att jag gnäller beror på att jag jobbar mycket med Quicktime, och vill inte gå över till ett fult Windows gränsnitt.

Det är sorligt att t.e.x Sorenson Video Pro 3.x spelas uppbättre i många fall på VLC än i Quicktime. Sorenson säger att det beror på "Begränsingar i Quicktime" vilket dom inte är ensamma om. Det är inte bra. Bara ett exempel.

Många utvecklare klagar just på att Apple inte vill släppa in dom. Det är inte bra heller för framtiden.

Streaming biten som är en väldigt växande bransch är Apple sorligt efter. Men ändå sitter man kvar och gör det bästa av situationen. Men hur länge? Det måste hända något...

Jag vet inte vilka PC system du har suttit på, men det har hänt en del på de senaste åren.

Att koda en master är i de flesta fall enklare än vad man tror. Oftast så skapas olika settings för olika saker. Så oftast är det in och ut. Typ ett par knapptryckningar. Givetvis med lite pill för högkvalitativa produktioner.

Jag menar inte att man bara skall slänga Quicktime i sjön, utan att det fortfarande är bra på många håll. Men som sagt tycker jag det är bra om vi som jobbar i det låter Apple ta del av våra åsikter, varken sig man berörs av begränsingar eller inte ser att idag är det streaming, och mpeg4 som är efter. Nästa dag kanske det är redigeringen eller något annat.

För sanningen är att efter att pratat med en del i Apples Quicktime team, är att utvecklingen är inte direkt går i ett snabbt tempo, och verkar i många delar vara nästan nerlaggt. Det mesta är lapptäcken. Ungefär som klassiska MacOS var. Bra, funktionellt och enkelt, kom lite coola features då och då. Men inte i ett längre perspektiv.

http://www.apple.com/quicktime/products/contactqt.html

Om ni från Popwire eller BitVice kunde kommentera skulle det vara trevligt, eftersom ni har mer insyn i själva "Quicktime" bygget så att säga.

>Christopher
Finns det några kritiker/websidor som berättar mer om detta (gärna på djupare nivå), om man vill försöka förstå vilka fel som Apple har gjort och vad de måste göra för att bli bättre?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
>Christopher
Finns det några kritiker/websidor som berättar mer om detta (gärna på djupare nivå), om man vill försöka förstå vilka fel som Apple har gjort och vad de måste göra för att bli bättre?

Well, jag vet inte några webbsidor. Men det mesta kan man läsa från proffsen på Apples Quicktime listorna som debatten går lite i vågor.

Jocke Anka: Jag har full förståelse för postjobb i QuickTime. Jag har jobbat på exakt samma vis som du i tio år (jobbar inte du en hel del med Karl-Johan Larsson och min kusin Mathias Julin?).

Men efter att ha försökt ro iland ett långt och stort projekt med FCP4 och DVDSP2 har jag blivit duktigt stressad. Dels för att programmen är så buggiga att de fortfarande borde klassas som betor och dels för att jag upptäkt hur otroligt mycket bättre verktyg det finns för det jag gör på PC. Mycket av det är rena kompressionsverktyg och tekniker som Christpher pratar om. Men det andra är minst lika viktigt, som de överlägsna DV-codecs man har att välja på för PC men också intermediate codecs för post som börjar bli mycket intressantare på den "onda" plattformen.

Sedan några månader tillbaka kör jag Mac och PC parallellt och kan bara konstatera att vill man få ett projekt snabbt klippt med snabb integrering av effektjobb och minsta möjliga strul så regerar PC:n. Eftersom jag är en Mac-människa i hjärtat så känns det bittert att konstatera att det är så. PC:n är helt enkelt modernare även om det inte ser så ut om man studerar marknadsföringen.

Kom igen Apple, vakna!

Hej Munthe!
Jo, det stämmer. Mycket jobb med Karl-Johan Larsson. Inte så mycket på senare tid tyvärr, för jag har varit fullbokad med nya säsongen av Gladiatorerna, Miljonären för Kanal5 och lite nya program för TV4.

Visst är DVD Studio Pro 2 lite buggigt. FCP4 funkar dock fint för mig och jag upplever inga problem. Jag klipper dock inte några längre grejjer utan bara showreels och vinjetter.

Vad är det som "gäller" i PC världen? Avid känns bara jäkligt jobbigt när man ska jobba med materialet i andra program. Mycket exporterande av mediafiler som tar tid.
Vilket är det bästa DVD-authoring programmet?

Det enda jag änvänder PC till är 3D. 3D Studio Max finns ju inte till Mac och jag har inte riktigt ork och tid att lära mig Maya.

Nu kanske denna tråd ska fortsätta nån annanstans för det börjar hamna lite utanför QT6.5...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke Anka
Vilket är det bästa DVD-authoring programmet?

Vi stod i valet mellan DVD Studio Pro och Sonic Fusion DVD förra hösten och kom fram till att Fusion var att föredra, trots att det har många nackdelar. Nu har ju DVD Studio Pro utvecklats en del sedan dess, så jag är inte lika säker på att Fusion är bättre. Men Sonic är hursomhelst bland de största inom DVD-authoring, men vissa programvaror som kostar över 100 papp...

Eftersom DVDSP2 inte håller dvd specarna skulle jag inte rekommendera det (det klarar t ex inte att göra DVD-9:or fast Apple påstår det - nu kom det en fix på problemet som orsakade nya problem och Apple drog genast in fixen). Det enda oslagbart proffsiga DVD authoringverktyget är ju Scenarist på PC som nästan alla kommersiella DVD:er görs på. Tyvärr är det väldigt dyrt. Sonic som gör Scenarist har också en budgetvariant som heter DVD Producer som också följer DVD-specarna stenhårt och är billigare men liksom DVDSP2 lite mer begränsat i sina "features".

Jag skulle aldrig heller gå tillbaka till Avid. Särskilt inte på PC. Adobes Premiere Pro är totalt omskrivet och ser väldigt lovande ut - särskilt om fler tredjeparttillverkare börjar stötta det med hårdvara. Bluefish444 stöttar redan och DeckLink-korten är på gång. Premiere Pros stora nackdel är att det saknar EDL in och ut (Adobe hävdar att AAF kommer att ersätta EDL helt). Det har däremot en hel del andra saker som FCP saknar som scene detection i loggningen och surroundmixer i 96KHz. Jobbar man med AE så är Premiere Pro integrationen en dröm. Den gör allt det Automatic Duck önskade att det kunde göra.

Jag har verkligen gillar FCP men för lite längre projekt än vinjetter och trailers håller det inte i sitt nuvarande skick. När stora projekt väl börjar bli korrupta är man rökt om man jobbar under tidspress. Tyvärr...

Egentligen har det här väldigt mycket med QuickTime att göra eftersom QT är motorn under allt detta och en kraftigt bidragande orsak till mycket av det strul jag och många med mig upplevt på senare tid.

Det enda som inte har något med QT att göra är just 3D-programmen. Vi jobbade med LightWave ett år över förra vintern och började med att försöka göra allt med Macversionen som "nav". Vi gav ganska snart upp därför att t o m de sketnaste PC-maskinerna på kontoret klådde våra värsta Macar med obegripligt stor marginal. OpenGL-stödet i Mac är fortfarande, efter alla dessa år, helt omoget. När vi avslutade 3D arbetet hade vi inte en enda Mac involverat i 3D jobbet längre. I dag upplever jag Apple som ett slarvigt företag (se bara på alla miljarder patchar som rasslar i software update hela tiden) - inte alls det Apple jag kommer ihåg att jag brukade stötta helhjärtat. Att deras support har gått i Rudolf Hess charmskola gör inte heller saken bättre.

Hej.

Martin, jag har lite svårt att se att Premiere skulle vara bättre än Final Cut Pro... Vad jag sett är det ju ett riktigt dåligt leksaksprogram. Jag har provat att använda det och det var konstanta krasher, material försvann, mm.

Det längsta jag klippt i Final Cut Pro är 25 minuter. Inte ett enda problem.

En del företag här som håller på med TV-produktion har gått eller funderar på att gå över till Final Cut Pro pga pris/prestanda.

Vad är det mer med DVDSP2 som inte håller sig till specarna? Jag har gjort ett 20tal DVDer i det programmet och inte haft några problem med skivorna i olika DVDer.
Sen är det ju lite orättvist att jämföra DVDSP2 med Scenarist som kostar mycket mer. Lite som att jämföra en Volvo med en Ferrari...

Sen vad gäller uppdateringar i Software Update. Inte kan man väl klaga på att Apple fixar säkerhetshål och förbättrar sina program? Eller är det mer önskvärt att sitta med program som inte utvecklas? Du menar kanske att Apple ska utveckla tills det är 100% färdigt men sånt finns ju inte inom datavärlden.
Under tiden Apple säkerhetsuppdaterat sitt OS under de senaste två månaderna har jag inte sett en enda uppdatering komma för Windows 2000 som jag använder (sällan dock). Med tanke på att Windows säkerhetsproblem är detta skrämmande från Microsoft.
Tror inte Apple släpper fler uppdateringar per OS/Program än de alltid gjort. Läste precis igenom Apple Confidential boken och jämfört med vad som skedde under de mörka åren under Sculley, Spindler, Amelio är det ett väldigt välskött kompetent företag idag.
Vi måste komma ihåg att Apple gör så mycket mer idag än de nånsin gjort. Aldrig nånsin har de haft så många program i sin katalog. Dessutom har vi idag bredband med konstant uppkoppling och det ställer helt andra krav på säkerheten. Något vi inte behövde göra på samma sätt förr med modem, om man ens hade det.

Bevaka tråden