Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mozilla/Firebird resp Opera plattformsoberoende?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter å fräschar upp mina webbsidor. Har ingen PC att testa på. Så jag undrar om Opera resp Mozilla/Firebird visar sidor likadant på olika plattformar (givet samma version av browsern). Exempelvis, ser mina sidor likadana ut i Opera version x.x oavsett operativsystem? Nån som vet?

zank you på forehand for your hjälp. (plattformsoberoende svenglish)

ps. testar i lynx oxå, men den måste väl visa samma oberoende av plattform???

Opera ser annorlunda ut eftersom det är ett versionnummer annorlunda på Mac. Mozilla/Firebird ser likadant ut överallt.

Tack Christopher!

Det stora problem är oftast att det inte ser ut som man tänkt sig i webbläsarnas svarta får, IE5/Win. Och den är den populäraste av alla, tyvärr.

När det gäller ens egna privata sajter, så kan man göra som man vill, som tur är. Windows-användarna kan ju dessutom hämta gratis ovan nämnda browsers.
Lite får de anstränga sig...

Jo, har du den friheten så går det ju att göra så. Gör man webbsidor åt företag har man inte den lyxen.

Men det jag egentligen menade var att om du utvecklar en sida så att den ser bra ut i nån av de senaste versionerna av de standardföljande webbläsarena (Camino, Firebird, Mozilla, Safari) så kan du nästan automatiskt räkna med att det ser bra ut i alla andra sådana på alla andra plattformar, om din sida validerar rätt. Det är liksom föredelen med standarder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, har du den friheten så går det ju att göra så. Gör man webbsidor åt företag har man inte den lyxen.

Ironiskt nog så funkar en del "professionellt" kodade sidor med IE för Win i tankarna, men inte så bra för annat. De har unnat sig lyxen från andra hållet s a s.

Citat:

Men det jag egentligen menade var att om du utvecklar en sida så att den ser bra ut i nån av de senaste versionerna av de standardföljande webbläsarena (Camino, Firebird, Mozilla, Safari) så kan du nästan automatiskt räkna med att det ser bra ut i alla andra sådana på alla andra plattformar, om din sida validerar rätt. Det är liksom föredelen med standarder. [/B]

Jag gillar också standarder, särskilt de som inte är skapade av Microsoft.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael M
Ironiskt nog så funkar en del "professionellt" kodade sidor med IE för Win i tankarna, men inte så bra för annat. De har unnat sig lyxen från andra hållet s a s.

Jo och jag är den förste att protestera mot sådant tänkade, även om jag också har viss förståelse för att man i första hand vill att det ska fungera för 95 procent av besökarna. Men det bästa sättet att utveckla sidor är förstås att först bygga för standardwebbläsarna och sedan tweaka det så att det ser snyggt ut i IE5/Win också.

(Ibland så kan man dock hamna i valet mellan att utveckla för endast Windows eller inte alls. Jag såg en grej nyligt som en kollega gjort, det var en webbsida som kunde känna av om man hade en webbkamera installerad och från webbsidan kunde man spela in en film, redigera in- och ut-punkter och spara den så den kodades rätt och skickades upp till webbservern. Det hela skedde genom en ActiveX-komponent och jag känner inte till något sätt att få detta att fungera på mac.)

Avtive X är rätt så coolt. Problemet är bara att det öppnar upp ens Windows burkl totalt. Active X verkar inte ha så mycket säkerthetstänkande alls..

  • Medlem
  • 2003-12-29 08:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Avtive X är rätt så coolt. Problemet är bara att det öppnar upp ens Windows burkl totalt. Active X verkar inte ha så mycket säkerthetstänkande alls..

Det är nog därför som det är i princip avstängt som standard. MS satsar miljoner på en grej, upptäcker att man typ kan fjärrstyra datorer med hjälp av det, och slutar att utveckla det. Där har vi ActiveX. Plus att de var tvungna att lägga några miljoner på att lappa ihop säkerhetshålen, för att rädda sina stackars användare från en säker död. Känns "a security flaw, that allows a malicious user..." igen? Det kom en sådan uppdatering i veckan för några år sedan.

1
Bevaka tråden