Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD låda - utan ström?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-09 12:55

Så har då äntligen min nya HD kommit. För att underlätta filöverföringar vid installationen har jag köpt en HD USB låda hos Clas Ohlson, men inget händer när jag kopplar in den. HD:n ger bara lite tickande ifrån sig, utan att spinna upp. Det finns en diod på framsidan som inte heller lyser. Morr, om det betyder att man måste använda P/S2 kontakten som ström så är ju grejen helt värdelös för macanvändare.

<gnäll>

*edit* det står i manualen att den bara behöver en ledig USB-port, och att man kan ha "bus power or self-powered".

En fråga då: kan jag behöva använda en jumper för att tala om något för den? valen är device 0, device 1 och cable sel. Det rör sig om en IBM travelstar på 30gb.

Senast redigerat 2003-12-09 13:07

USB håller väl inte tillräckligt med ström för att driva en HD, som Firewire gör?

device 0 = master? I så fall device 0.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-09 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
USB håller väl inte tillräckligt med ström för att driva en HD, som Firewire gör?

device 0 = master? I så fall device 0.

Det vore ju beskt, när man inte har något annat på sin gamla iBook...

På många av de externa hårddiskar som kopplas in med USB så följer det med en splittad kabel så du kan ta ström från två usb uttag samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-09 14:05

Kabeln är splittad till en USB och en PS/2. Och jag har ju endast en USB (tangerine dasslock).

Så där stöp det. Hoppas bara att de inte avfärdar mig när jag lämnar tillbaka den...

Några tips på tillvägagångssätt att föra över filerna, jag kan tillgå tillräckligt med plats på en bekants iMac tror jag, men kopiering fram och tillbaka över nätverk (mellan 9:an och 10.2.6) blir ju ganska bökigt, även med CCC? Jag vill helst slippa installera om systemet också.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-22 10:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Så har då äntligen min nya HD kommit. För att underlätta filöverföringar vid installationen har jag köpt en HD USB låda hos Clas Ohlson.

Jag letar och letar. Säljer Clas i sjön HD-chassin? Hittar ni en länk någonstans? Jag har letat...

Om du bara har en USB-port har du lite problem. Kan du tänka dig ett externt chassi med strömförsörjning?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag letar och letar. Säljer Clas i sjön HD-chassin? Hittar ni en länk någonstans? Jag har letat...

http://www.clasohlson.se/

Datortillbehör => Hårdvara => Datorkomponenter => Multiportar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 14:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Om du bara har en USB-port har du lite problem. Kan du tänka dig ett externt chassi med strömförsörjning?

Visst kan jag det, men i det här fallet köper jag nog en sladd för att sätta HD:n internt i en G4. Bytet är utfört, men överföringen funkade inte, så jag sitter tillfälligt med 9:an. Har Speedmania chassin med extern ström eller? Det såg jag inte när jag tittade...

Jag köper antagligen en Firewirelåda så småningom, jag har tänkt byta dator inom ett halvår iaf. (iBook G4 1ghz? )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 14:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
http://www.clasohlson.se/

Datortillbehör => Hårdvara => Datorkomponenter => Multiportar

Just den. Men den ser inte alls ut sådär i verkligheten. Den är gjord i blåeloxerad Al/Mg (typ) legering, med silvergrå fram och bakkant. riktigt liten är den åtminstone, också har USB2-lådan en onödig P/S2 stump på sig, som sagt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 17:28

Data är på pinne 2 och 3 på usb, och pinne 1 är +5VDC och pinne 4 jord…
Om man tar loss strömförsörjningen på ingången i en "PS/2matad" HD-låda och bygger en stöddigare strömförsörjning kan ju det funka - alternativt är jord på pinne 3 och +5VDC på pinne 4 på en PS/2-kontakt
Släpp inte ut den magiska blå röken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-23 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Data är på pinne 2 och 3 på usb, och pinne 1 är +5VDC och pinne 4 jord…
Om man tar loss strömförsörjningen på ingången i en "PS/2matad" HD-låda och bygger en stöddigare strömförsörjning kan ju det funka - alternativt är jord på pinne 3 och +5VDC på pinne 4 på en PS/2-kontakt
Släpp inte ut den magiska blå röken

Ah! Trevligt med folk som har ordentlig koll...

Nu lämnade jag ju tillbaka lådan, annars hade man ju kunnat ordna något. Jag har en LCIII strömförsörjning liggande, exempelvis. Har en sådan en +5v utgång tro?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 14:36

Äh… tjyvkikade bara här < http://hwb.sunsite.dk/ >…

1
Bevaka tråden