Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckokrönika 21:a December

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är Söndag och bara några få dagar kvar till Jul - snön har till och med kommit till Göteborg idag.

Just nu sitter jag i Göteborg hos min nyinflyttade Pappa. Vi har äntligen lyckats komma in på Joe Farellis - bästa jänkarkrogen i stan. Det krävdes 20 minuters väntan vid 21.10 tiden på en Söndag innan jul...populärt ställe. Det mest fascinerande med stället är hur dom lyckats hypa upp den här okända personen Joe Farelli. Han finns på ett hundratal affischer över hela restaurangen tillsammans med presidenter, i boxarhandskar och med Marilyn Monroe. Allting är gjort i Photoshop - killen finns inte!

På tal om hype. Många företag döper sina företag till "Extreme", "Turbo", "Ultra". Vi var på IKEA igår och dom har en storsäljare som heter Luppio. Det betyder tomte på Finska - men den säljer ändå. Är det inte kul?

När det är Jul ska alla vara snälla och det gäller även här på 99mac. Under den senaste veckan har jag fått se ett par exempel på hur lätt det är att misstolka inlägg och kommentarer. Ett ironiskt inlägg kan lätt tolkas som mycket ilsket eller vresigt vilket nästan oundvikligt ger en respons av den syrliga typen. Jag skulle vilja be alla att tänka efter en gång extra innan ni trycker på "skapa inlägg" knappen nu när det är jultider.

Förra veckan berättade jag att mac.se var under betatestning. Jag mailade alla 20 personer som kör mac.se konton för att fråga hur många spam dom har fått - hittills är siffran noll (0). Vi får se hur länge det håller i sig! Hursomhelst har vi spikat priser och vilka tjänster vi lanserar vid premiären den 1:a Februari (preliminärt) och slagit på registreringsfunktionen. Det är helt gratis att ha konto fram tills premiärdagen och det går att teckna sig för ett kvartals testperiod om man är skeptisk till det vi skapat. Fem personer har redan hunnit teckna årsabonnemang! Vi får väl se hur populärt det blir med @mac.se mailadress - vem blir först med steve.jobs@mac.se eller bara jobs@mac.se?

Jag antar att alla är mitt inne julruschandet just nu. Såvitt jag vet är detta en period där handlare med butik tjänar in en stor del av årets förtjänster - vissa branscher säljer 50% av sin årsomsättning under julrean. Därför blev jag lite förvånad när jag gick runt i Kista Galleria och såg en herrbutik med exklusiva kläder som hade 60% rabatt på allt i butiken. Jag frågade om dom skulle stänga butiken men dom sa bara att "nya kläder var på väg in" och att tyckte inte att det var lite onödigt att sänka priserna så mycket när hela gallerian var full av folk. Som ett litet sammanträffande såg jag en liten handskriven skylt "Vi tar inte emot kort - kortmaskinen är tillfälligt trasig" och den röda lampan för att kvittoskrivaren hade slut på papper i kassa-apparaten lyste ilsket i julrött....nä, nu ska jag vara snäll igen.

Jag älskar att lära mig nya grejer och nya branscher - jag har jobbat med många olika saker under dom senaste åtta åren. Kan ni tänka er mig som dagisfotograf? Av någon anledning har jag blivit ganska bra på att "läsa in mig" på nya områden. Jag köper en massa tidningar och gräver fram information på hemsidor och lär mig massor om nya ämnen på kort tid. Innan jag såg den första reklamfilmen för Hayabusa visste jag absolut ingenting om motorcyklar. Sedan tog det ett par månader, jag tog mc-kort, köpte min älskade Hayabusa - och diskuterade Akrapovic slip-ons (vet ni vad det är för något?). Det är inte en jättedålig egenskap har jag märkt.

Just nu är jag på väg in i en ny värld som utvecklare av e-handelssystem. Det är spännande och vi lär oss en massa nya grejer. Till exempel har jag upptäckt att dom stora datortillverkarna har väldigt omfattande partnerprogram för utvecklare. Datorjätten IBM fick nys om vad vi sysslar med och på nolltid blev vi inbjudna som IBM Business Partner med en massa förmåner. Dom satsar stenhårt på e-business on demand och tydligen passar vårt system perfekt. Jag kommer säkert återkomma till detta ämne, jag blev bara så förvånad över hur lätt det var att få kontakt med ett så stort företag - man kan inte låta bli att jämföra med Apple. Undrar om inte vi hade haft våra svarta IBM-tröjor idag om vi tillhört "det andra laget"?

På tal om Apple - vi har inte fått vår present ifrån Paris ännu, men den kommer väl nästa vecka.

Jag tänkte avsluta med att berätta lite om veckans festande. I tisdags firade MantaRay premiären av ProInk och det blev julbord på Grand Hotel. Arvid imponerade inte lika starkt denna gång - till och med Belak åt nog mer denna gång. Dagen efter var det dags för 99mac:s julfest där vi tackat moderatorer & medarbetare för årets arbete. Det blev "Ambassador menu" med en Nachotallrik till förrätt, riktigt möra och goda ribs till andra förrätt, en rejäl Bacon Wrapped Tenderloin (Oxfilé) till huvudrätt och den godaste blåbärspaj jag ätit till efterrätt. Jag drog hem vid 23 för jag var trött. Ryktet säger att siste man kom hem efter 04. Med tanke på hur många timmar vi lagt på 99mac under 2003 var alla värda en helkväll.

Nu har klockan passerad midnatt och jag stjäl redan tid av nästa veckas krönika. Hoppas ni allhopa får en riktigt trevlig jul! Kom ihåg att checka in efter Kalle Anka på julafton och berätta vad ni fick i julklapp - vi kommer ha en speciell diskussion för eftersnack!

Vi hörs om en vecka igen - sköt om er allihopa!

Ps. Vi blev 51st fler denna vecka! Kul va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-22 00:56

Kan avslöja att jag som siste man från julfesten kom hem och i säng efter 6 på morgonen...
Tack för kul krönika!

/glemme

Krönikorna har bara blivit bättre sen den första. Kul läsning brorsan!

Jag vet iofs inte alls när jag kom hem, eller hur jag kom hem.. Hehe.. Bra krönika!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det mest fascinerande med stället är hur dom lyckats hypa upp den här okända personen Joe Farelli. Han finns på ett hundratal affischer över hela restaurangen tillsammans med presidenter, i boxarhandskar och med Marilyn Monroe. Allting är gjort i Photoshop - killen finns inte!

Aaah. Krogen är inredd och uttänkt av en av stadens bästa "sagoberättare": Erik Nissen Johansen. En norsk (!) reklamman och konstnär i GBG. han har hittat på många restaurangkoncept med tillhörande historier.

För den intresserade:
Kolla under portfolio http://www.stylt.se
Eller titta på ett inslag från "Mat" här (16 MB QT). Ganska skräpig kvalité på filmen men Farelli berättas det om i slutet av inslaget.

Bland de roligare "koncepten" var restaurangen "Farbror Hjördis". Tyvärr sedan länge insomnad. Men det finns annat skoj för den berättarintresserade...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 10:37

Ett måste alla er "hypade" 08-or.

Min gode vän Erik "Nissen" Johansen har fått leva ut sina lustar helt och hållet på ett gammalt insomnat hotell i Fjällbacka.

Han diktade ihop en historia om en gammal sjökapten som seglat på de sju haven. Kaptenen hade ett antal favorithamnar runt om världen och således skapades varje rum runt staden/kontinenten. Sedan reste han runt jorden och köpte hem en container från varje stad han besökte (för kundens räkning), full med möbler från just den aktuella staden. Detta för att undvika att den "rätta" känslan skulle infinna sig.

Resultatet måste ses, går knappt beskriva. I Karios rums badrum ligger det fiberoptik mellan klinkerplattorna i något som liknar ett rum i en pyramid. Shanghai är ett annar tema och så fortsätter det. Dennakonferensanläggning liknar inget annat......så vill man konferera och skapa resultat.....

Ta er en resa/weekend och åk dit och njut av den svenska västkusten. Såväl sommar som vinter. Om man dyker så finns här sveriges bästa dykvatten, med väderöarna i spetsen.

Erik, som är konstnär, och hans fru driver sveriges mest intressanta reklambyrå. Dom har ett smått otroligt gäng med det mest skiftande
talanger och dom har en förmåga att överträffa alla förväntningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 12:17

Trevlig läsning. Jag håller med din bror om att dom blir bättre och bättre. /GB

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-25 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
...Sedan tog det ett par månader, jag tog mc-kort, köpte min älskade Hayabusa - och diskuterade Akrapovic slip-ons (vet ni vad det är för något?). Det är inte en jättedålig egenskap har jag märkt...

Är det fortfarande slip-on som gäller, eller är hela system tillbaka?
Konstigt att inte Akrapovic syns mer på MotoGP-hojarna, det verkar vara Arrow och Termignoni som gäller där.

På just Hayabusa är det nog ett helt 4-till-1 system som gäller även om jag föredrar dubbla feta pipor bak. Ser fetare ut!

1
Bevaka tråden