Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac totalhänger sig

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min relativt nya (1 månad) begangande PowerMac MDD har på dom senaste två veckorna börjat bara hur som helst få för sig att frysa / hänga sig. Man kan röra runt musen över skärmen men allt är "dött", det går inte att klicka på någonting.
Detta händer inte när jag kör någon specifik mjukvara eller nåt, det kan hända när maskinen bara står och idlar och jag är borta ifrån den. Eller det kan hända när den belastas ganska kraftigt. Så jag har inte lyckats hitta något mönster i hängningarna. Bara idag har den hängt sig tre gånger, och det är inte bara windowservern som dör (jag kör top -u genom ssh från en annan Mac så jag ser alla processer igång) utan allt hänger sig. Åtminstonde sett ifrån terminalen.

Detta kan jämföras med min iBook som inte har hängt sig på ett halvår.
Kan det vara pga att maskinen bara har 256MB RAM? Maskinen har också en tendens att få badboll betydligt oftare än den bärbara som har 640MB RAM. Ska jag köra Apple hardware test på burken? Alla tips är välkommna, för jag har inte en aning om vad som kan vara fel..

Jag kör 10.3.2 på maskinen föresten, om det har någon betydelse.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 16:34

Hej,

Har du kollar behörigheter och sådär?
Fick i förrgår totalknas på det efter lite installationer - gick inte ens logga in utan badboll.
(systemet verkade inte ha behöriighet till sigsjälvt )

Går det köra privilegiekoll utan badboll?
I värsta fall i terminalen…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-20 16:40

Bra grejer att kolla:

1. Koppla bort alla USB-anslutna skrivare, scanners, etc och testa. Om det funkar bättre då, så kanske du måste skaffa en USB-hub.

2. Kolla minnena. Nyare os är känsligare för minnen som inte är helt perfekta. Prova om de sitter ok (ta loss och sätt tillbaka). Ta bort icke-Apple-minnen och testa utan dom. Undvik minnen med olika hastigheter, t.ex. både PC100 och PC133. Minnen kan ha blivit defekta redan vid tillverkningen, men bygger sakta upp problem. Kan funka OK i åratal (och under os 8 och 9) men kan börja orsaka kernel panic och annat skit senare....

3. Andra 3-partsgrejer som t.ex. processor eller grafikkort. Kolla med tillverkarna om det finns nya patch, firmwares eller drivrutiner tillgängliga.

Har aldrig provat Apples hardware test själv men det kan ju inte skada....

Privilegiekontroll, behörigheter.. sorry, du har tappat bort mig Vart kollar jag sådant?

Jag har inga USB-anslutna saker till maskinen, utöver tangentbord och mus då naturligtvis. Minnerna var de som levererades ifrån Apple så jag utgår ifrån att de ska fungera, men jag ska kolla om de sitter fast i maskinen *återkommer med resultat* Maskinen är i övrigt så som den leverades ifrån fabriken, dvs originalgrafikkort och processorer. Det enda jag har satt i är en hårddisk som slave.

Vart hittar man Apple hardware test föresten? Jag har letat på installationsdisken till Jaguar utan resultat.

Kanske ska tillägga också att de senaste gångerna den har hängt sig så återkommer maskinen efter ca 3 - 5 minuter. Den hängde sig för övrigt nyss igen när jag hade igång iTunes.

Tack för hjälpen föresten Om ni har några fler tips så skriv gärna ner dom, jag provar allt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 17:06

'man diskutil' och läs under 'verifyPermissions'

Samma som skivverktyg 8tror jag), men i terminalen…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-20 17:07

Varje fil i dator skall ha rätt behörigheter ("permissions") för att vara tillgänglig.

Ladda ner Xupport:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16212

Kör permissions, cache, weekly, daily och monthly cron scripts, pre-rebinding osv.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 17:09

...eller kör det i terminalen

Jag kollade skivbehörigheter (kör svenskt system) och mycket riktigt så var det några små fel, har reparerat behörigheterna nu. Kör just nu permissions i Xupport också, får se hur det går. Ska strax ta mig en titt på minnena och se om allt sitter som det ska. *återkommer*

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 17:39

Dags för lite underhåll med Cocktail när du ändå håller på kanske?

Finns för nedladdning på versiontracker.com och grejjar det mesta, även om du inte ser terminal-kommandona för allt som sker (såsom vissa tycks vilja ha det, isf. använd terminalen till 100%, men skriv ej fel).

Ett annat klassiskt tips är att kolla hur pass fragmenterad filhirarkin på hårddisken är. Diskarna har en tendens att bli duktigt fragmenterade under OSX. Tog lång lång tid att få en 250GB disk defragmenterad här på min G5:a, men ack så mycket mindre disken knattrar och stonkar numera.

Ja varför inte? Tar och laddar ned Cocktail och provar. Hur ser man hur fragmenterad hårddisken är, skivverktyg?

Minnet (har bara en 256-stick) satt som berget, så det kan nog inte vara någon typ av glapp som gör maskinen instabil.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 18:04

Jag använder SpeedTool för defragmenteringen, men det finns säkert gratis alternativ om du söker på versiontracker.com.

Hittar inga program som defragar och är free / shareware på VT. Finns SpeedTool i något demo? Har problem att hitta tillverkaren av programets hemsida.

Har ni några andra tips föresten? Jag fungerar på att dra ur mus / tangentbord ur datorn, dom har strulat innan nämligen (en USB-port vägrade att fungera ett tag). Låter det som en bra idé?

(Datorn har inte krashat på ett tag nu, jag kanske har gjort någonting rätt )

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 18:31

Kan nog vara knapert med shareware versioner av dylika program.

Kör en kontroll av hårddisken med Diskutility eller annat program (ex. TechTool, DiskWarrior eller liknande om du har tillgång till det).

Om du vill besöka speedtools hemsida har den följande adress:

http://www.speedtools.com

logiskt?

Googlade och hittade inget, heh..

Nu ska jag ut en stund, men jag återkommer senare ikväll och kollar in speed tools. Tack för hjälpen allihop!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-20 20:00

Cocktail skall ha betalt numera. Xupport förefaller bättre eftersom det finns en del funktioner som Cocktail saknar. Å andra sidan, så är Cocktails "Pilot" bra eftersom man kan köra flera operationer direkt.

Aftonbladet...Expressen...Aftonbladet...Expressen...Aftonbladet...Expressen...Aftonbladet...Expressen.....

Förresten Cal:

Byter du sån där signaturbild (eller vad det heter) varje dag, du?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 21:12

Omväxling förnöjer! Kan du se var jag har lånat denna avatar?

Angående Cocktail/Xupport har jag ingenting att tillägga. Cocktail tar de betalt för numera, men det går bra att använda det ett antal gånger på prov. Sedan är det nog ingen som bryr sig ifall du råkar slänga .plist filen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-20 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Omväxling förnöjer! Kan du se var jag har lånat denna avatar?

Från intensiven på Karro?

Okej, jag är tillbaka. SpeedTools kostar mycket riktigt pengar.. och inget demo verkar finnas på tillverkarens hemsida heller. I Windows ingår defrager, dåligt Apple Borde finnas någon freeware defrager till Mac kan man tycka?

Maskinen har inte hängt sig på ett tag nu, ska låta den jobba lite i morgon (idag, söndag) och se om den förblir stabil. Om inte så lär jag återkomma hit igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 02:20

Jag är osäker men det har ju tidigare talats om en integrerad defragmenteringsfunktion i Mac OS X 10.3. Jag vet dock ej om detta stämmer och när det i så fall skulle ske.

Jag har ej hunnit läsa men det skrivs om Mac OS X 10.3's inbyggda diskoptimeringsfunktioner i den här techbase artikeln.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668

Kanske inte är något som hjälper dig i nuläget, men det kan vara värt att vara medveten 10.3's integrerade funktion för att ta hand om problemen.

Någon som känner sig manad får läsa medan jag tittar klart på filmen här.
(The Two Towers, repris)

Senast redigerat 2003-12-21 02:48
  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 02:22

Det är väl defrag på filer mindre än 20meg inbyggt i OSX (eller försvann det i uppgraderingarna?)
Fast å andra sidan kan man diskutera nyttan av defrag…

Kör istället igenom periodic och update_prebinding så kan det förbättra saker ett snäpp till…

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 02:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag vet dock ej om detta stämmer och när det i så fall skulle ske.

I orginalutgåvan skedde det när man öppnade filen - vete tusan hur man skulle kunna veta om det finns ännu?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 02:47

Det står en del matnyttigt i den där tech base artikeln. Kontentan är väl dock att defragmenteringen sköts automatiskt f.o.m OSX 10.3, och att någon 3:e parts defragmentering ej är nödvändig.

Det är väl ingen nyhet, men defragmentering kan ju även ge negativa följder genom att filer som prioriteras under "system start-up", och som normalt bör vara placerade på hårddiskens högpresterande delar (hotbound), kan flyttas därifrån vilket i sin tur kan leda till prestandasänkningar hos systemet (vid uppstart).

1
Bevaka tråden