Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2 PCI kort

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 19:22

Hej!

Tänkte bara berätta att jag petade in ett 5 portars USB 2 kort från Sweex i min G4. Funkar klockrent från 10.2.8 och med Panther. Betalade 180 SEK för kortet!!

Har även testat ett kort ifrån Clas Ohlsson. Med det kortet kunde jag bara ansluta USB2 utrustning... inga USB 1 prylar fungerade.

Skillnaden är att Clas Ohlsson kortet hade VIA kretsar medans Sweex använder samma kretsar som på G4an.

/Frodo

Har ett Clas O. ST lab USB2-kort med NEC-kretsar. Fungerar utmärkt med USB1-tillbehör. Men kortet fungerar enbart med OS X (i min gråa Power Mac G3/300 rev.A, Mac OS 10.1.2). Jag läste på ett dyrt Belkin (tror jag) USB2-kort att deras kort inte fungerade i gråa G3 rev. A-datorer. Kan det vara samma anledning att mitt CO-kort inte funkar i en rev. A-burk under OS 9, tro?

Senast redigerat 2003-12-04 11:48

Jag hoppas Apple fixar stöd för VIA kretsen.

Jag har ett fin-fint FW/USB2 kort som tyvärr har VIA krets för USB, FireWire funkar dock för det är en NEC krets.

Inetdata.se har motsvarande kort för 104SEK inkl.moms.
Har dock inte testat om det fungerar.

Såvitt jag vet fungerar "alla" chipset ifrån 10.2.8 och i Panther, före dess endast NEC-chipset.

Jag håller på att ta in ett helt gäng kort till Speedmania-serien just nu så det blir en hel del testande. Jag har hittat ett kort som är både välfungerande och har snygg retailförpackning, nu återstår prisdiskussion

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 10:11

VIA funkar inte i Panther eller 10.2.8. Det kort från Classe i sjön med VIA kretsar funkar bara USB 2 biten inte USB1.1.

Mao VIA funkar med USB2 men inte USB1.1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-01 20:20

Köpte ett USB 2.0-kort på Inet Data i Göteborg idag för 195 kr.

Kortet är ett ST Lab, U-141, 4+1 port och på kartongens streckkod står det PCI-USBNEC101-5P-1. På chipet står det NEC, D720101GJ, 0341EPA31. På kartongen finns ingen info om att kortet fungerar på Mac.

Stoppade in kortet i min G4/400 AGP och det funkade direkt med Mac OS 10.3.1. Fick 5.1 MB/s i överföringshastighet från ett 256 MB USB-2 flashminne och 0.7 MB/s från ett 20 MB USB-1 minne.

Ingen topphastighet direkt men ändå en klar skillnad mellan USB 2 och 1. Har inte testat någon annan utrustning än, men med en snabb USB 2 pocket-hårddisk borde resultaten bli bättre.

Provade också att väcka datorn ur vila. Utan något anslutet till kortet vaknar datorn ur vila som man är van vid, men med ett flashminne inkopplat får jag varningsrutan “Ta bort enhet” med texten “Enheten du just avlägsnade från datorn matades inte först ut på lämpligt sätt ... osv” Denna varning verkar dock inte ha någon betydelse eftersom allt fungerar som det ska efter att man klickat på “OK” knappen.

Vid kontroll i Systeminformationen får jag följande info:
USB-höghastighetsbuss
Tillverkarnamn: Apple Computer, Inc.
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Produkt-ID: 32774 ($8006)
Busström (mA): 500

Så hittills funkar allt till belåtenhet ...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 20:45

Jag köpte ett Sweex kort till på webhallen modell FA000030 för 149. Samma kort som jag tidigare köpte ifrån Cerico(som för övrigt har gått i konkurs).

Detta kort har 5 portar.

Funkar klockrent både i Jaguar och Panther.

Senast redigerat 2003-12-03 13:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-01 21:26

Frodo, vad får du för överföringshastigheter på dina kort?
/goteh

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 22:29

Jag får återkomma med ett test. Har en hd som pratar både FW800,FW400 samt USB2.

Har du tips på något bra mätverktyg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-02 12:44

Jag gjorde på enklaste sätt, kollade först hur stor filen var i MB och mätte sedan överföringstiden med en klocka. Delade sedan filstorleken i MB med antal sekunder. Med en 150 MB stor QT-film fick jag 5.1 MB/sek i överföringshastighet med USB2.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-03 10:49

Vilka gamla USB-prylar kan förväntas fungera med USB 2?
Vad jag har förstått, om det nu är något, är att vissa äldre USB 1-grejor går att köra med USB 2. Andra inte. Eller....?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-03 19:30

Vad jag förstår så ska väl alla gamla USB1 grejer fungera med ett USB2-kort om bara USB2-kortet i sig funkar på Macen och ev att prylarna inte drar för mycket ström. Jag har visserligen bara provat med en USB1-kortläsare, men den funkade perfekt.

Sedan en annan rolig grej.

Som jag beskrivit ovan köpte jag ett ST Lab kort på Inet. Expediten kunde inte säga om kortet funkade i Mac och på kartongen finns inte ett ord om Mac-stöd heller. Bara vilka Windowsversioner som funkar.

Kom därför på att jag skulle ställa en fråga till ST Labs supportavd där jag undrade varför de är så "rädda" för att skriva på kartongen att kortet faktiskt fungerar i Mac OS X.

Fick detta vänliga svar tillbaka:

"The reason is the problem of license. We have only driver license for windows. But we do not have that for Mac. For lower version of Mac ox, you need to install a driver, but we have not paid for the license fee for it, so we can not mention that."

Så problemet är licenspengar och inte bristande information från ST Labs sida. Synd att det ska vara så, vi får hoppas att det blir bättre framöver när Apple själva lägger in en massa drivrutiner i OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 23:29

Även jag köpte ett ST lab U-141 4+1 port med NEC chip. Betalade 165:- med moms hos www.ITPower.se i GBG (Järntorget). Kortet funkar bra i min G4 Gigabit ethernet. Precis som goteh påpekade tidigare i tråden. Go for it...

tackar för all info här, jag har funderingar på att skaffa en USB2 hårddisk nämligen...
även jag kollade runt lite, fastnade för USB2 kortet hos ITpower.

bra bra om det funkar, jag vill nämligen kunna köra min disk både till min PC och till min Mac.
ska införskaffa lite grejer, sen återkommer jag med info hur det funkar med diskar mellan mac o PC via USB2...

M

Senast redigerat 2003-12-20 17:07
  • Medlem
  • 2004-11-04 12:28

Hepp, jag är trött på att hålla på och byta saker i USB-portarna och letade lite efter olika USB kort. Någon som vet något om detta:

http://www.styggapojken.com/?product_id=73131

Det ska sitta i en PMG4 Dual 533, och borde väl fungera?

Dum fråga från den mörka sidan: Varför intresse av USB 2.0-prylar? Är inte FireWire ett bättre alternativ?

  • Medlem
  • 2004-11-04 19:35
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Dum fråga från den mörka sidan: Varför intresse av USB 2.0-prylar? Är inte FireWire ett bättre alternativ?

Allt tillverkas inte med firewirekontakter, tyvärr!;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-04 19:14

Ser ut som att det kortet borde funka. Är ju ett NEC-kort och beteckningen är nästan samma som beskrivna kort ovan. Läs inläggen ovan hur du kollar att du får USB2-hastighet.

  • Medlem
  • 2004-11-04 19:36
Ursprungligen av goteh:

Ser ut som att det kortet borde funka. Är ju ett NEC-kort och beteckningen är nästan samma som beskrivna kort ovan. Läs inläggen ovan hur du kollar att du får USB2-hastighet.

Tack!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 19:27

Köpte några FW- och USB 2-kort i en butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Funkar fin-fint.

1
Bevaka tråden