Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nolla moderbordet ;-)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 10:42

Är bara lite nyfiken på en "reparation" som en bekant till mig fick gjord på sin iMac (skärmen var svart, därför lämnade hon in den)

På reparations-följesedeln står det att verkstan har "nollat moderbordet" - Härlig svengelska :rolleyes:.

Nu undrar jag vad ni tror de menar med det, har de zappat pramet eller är det någon knapp på själva moderkortet, eller...

/Hmmmm

Det finns en knapp på moderkortet som heter PMU (vet dock inte vad det står för). Har för mig att den nollar moderkortet.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 11:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av richardtafs
Det finns en knapp på moderkortet som heter PMU (vet dock inte vad det står för). Har för mig att den nollar moderkortet.

M.A.O. KUNDE hon fixat det själv (om hon vetat hur).
Teknikerna SKRATTADE nämligen när hon frågade om hon kunde gjort det själv...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 12:06

PMU = Power Management Unit. En enhet som i regel är integrerad på moderkortet och som sköter datorns strömförsörjning. Den hanterar därmed strömspararlägen (vila, hårddiskvila, skärmvila) osv. Jag tror även att PMU'n ser till att datorn vaknar vid tex. modemaktivitet om man har ställt in det.

Apple skriver såhär:

Resetting the PMU is not intended for resolution of a stall or situation in which the computer is non-responsive. A PMU reset should not be necessary except as a last resort in cases where a hardware failure of the power management system is suspected. Performing a PMU reset returns the computer hardware, including NVRAM, to default settings and forces the computer to shut down.

Teoretiskt sett borde hon ha klarat det själv. Men det gäller ju att veta vad man skall göra och varför man gör det. Dessutom vet jag inte hur pass lätt-tillgänglig PMU knappen på en iMac's moderkort är.

På en PowerMac är det lite enklare då man bara fäller ned huven, kopplar ifrån strömförsörjning och batteri i någon timme. Därefter trycker man en gång på knappen, väntar 10 minuter och sätter sedan tillbaka batteriet och sen strömmen. Done!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 10:41

Det är väl oftast inga problem att själv "nolla moderbordet" (heter "reset the logic board" i Apples servicemanualer), bara man läser på hur man ska göra med sin egen mac. Jag kan rekommendera alla att skaffa servicemanualen för era macar - lite kul läsning om inte annat (är jag en nörd eller? ).

Googla efter "Apple service manual" så hittar man t ex:

http://preterhuman.net/texts/computing/Apple_Service_PDF/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-19 11:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av steli
Jag kan rekommendera alla att skaffa servicemanualen för era macar - lite kul läsning om inte annat (är jag en nörd eller? ).

Googla efter "Apple service manual" så hittar man t ex:

http://preterhuman.net/texts/computing/Apple_Service_PDF/

Precis vad som behövs för oss som sitter halvt ute i ödemarken! Tack!

Citat:

(är jag en nörd eller? )

ja men vi älskar det

Dåligt av teknikern att skratta måste jag säga. Då hade jag om jag kunnat vänt mig till ett annat ställe.

Att noställa moderbordet med PMU är inte speciellt svårt men det sitter oftast på ett gömt ställe, på det gamla iMacarna måste du skruva bort höljet och ett annat metallhölja innan du kommer åt den knappen. På den nya iMacen är det betydligt enklare.

PMU nollställning ingår i "Quick Fix" kategorin av reperationer. Alltså det man försöker innan man går in i den hårda skolan och verkligen börjar undersöka om det är hårdvaran som är trasig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 16:44

Har inte alla servicemanualen till sin mac? Det är ju ett måste.

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

1
Bevaka tråden