Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fink project

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 10:19

Fink projektet har varit uppe här tidigare. Men tål att pusha för igen,. Nu finns en bra bit över 1000 terminalprogram för X. Dessutom mycket trevligt packeterat och enkelt att använda.

>>The Fink project wants to bring the full world of Unix Open Source software to Darwin and Mac OS X. We modify Unix software so that it compiles and runs on Mac OS X ("port" it) and make it available for download as a coherent distribution. Fink uses Debian tools like dpkg and apt-get to provide powerful binary package management. You can choose whether you want to download precompiled binary packages or build everything from source.<<

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-12 11:00

De gjorde bara så rätt när de valde dpkg och apt-get! Finns inget smidigare sätt att installera och uppgradera programvara.

Om man har gett sig in på det här har man väl iofs redan sagt ja till terminalen, men jag vill ändå pusha lite för FinkCommander som ger ett grafiskt gränssnitt till Fink. För mig är det mycket enklare att bläddra bland paketen på det sättet, och det ger enkla menykommandon för att installera "source" eller "binary" och en massa annat.

Ursäkta den låga kvaliteten på skärmdumpen, men den visar i alla fall hur gränssnittet ser ut:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 20:45

I fink I love it...

Vilka användbara program finns det att köra i terminalen (genom / mha fink)?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-13 23:57

Wow, FinkCommander måste jag testa. Tack för tipset!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vilka användbara program finns det att köra i terminalen (genom / mha fink)?

Fink tillhandahåller ju inte enbart terminalprogram, många fina X11-program också. Av de terminalbaserade finns bl a ncftp som är en skitbra ftpklient (tycker jag).

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-12-19 03:10

Jag har funderat på att ladda ner KDE via Fink. Problemet är det att jag har ett vanligt 56k modem och KDE är väl på 150MB eller något liknande. Det jag undrar över är om det går att plocka ner lite åt taget och hur ska man gå tillväga i så fall? Enklast vore om detta går att lösa med FinkCommander men jag är inte rädd för att pilla med terminalen, även om jag har stor respekt för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 12:19

Du kan ladda ner enskilda paket ur KDE, som Konqueror till exempel. De paket övriga KDE-paket som krävs kommer att laddas ner automatiskt.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-12-22 00:15

Det blir ändå rätt så mycket för ett modem, runt 60MB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Onken
Det blir ändå rätt så mycket för ett modem, runt 60MB.

Mycket godis, fast jag gillar Gnome bättre. Funkar KWord och andra utan X11 ännu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-12-25 21:56

Jag har detta på hårdisken,"sw/fink" Innebär det att jag har finkcomander installerat? Hur får jag igång det?

Edit:Nu har jag fattat.

  • Medlem
  • 2003-12-25 22:17

Min finkcommander visar inga filer, nått den gjorde förut... hur får jag tillbaka fillistan?

  • Avstängd
  • 2003-12-26 10:54

i fink, therefore i am.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 19:19

En sak som jag feting stör mig på är att jag inte i xterm kan starta mina söta små program ex. Joe (även apt-get osv.) utan att ange hela sökvägen. Detta har jag haft igång tidigare men nu kommer jag inte ihåg hur jag bar mig åt eller om det som jag gjorde då och som jag kanske kan ha försökt med tidigare inte har fungerat i panther.

Skriver jag in :
/sw/bin/init.sh

så kan jag starta joe genom att skriva joe, annars får det bli /sw/bin/joe för att kunna använda editorn.

Ingen lösning på ditt problem kanske, men en work around för att slippa skriva så mycket, är ju att lägga till dina mest använda program i X11-menyn genom att välja "Customize…"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 22:16

Jo, så gör jag oxå, det fungerar ju. Men det är inte rätt

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-30 02:47

Det är väl bara att lägga till /sw/bin i din PATH?
Annars kan det ju vara vettigt att köra /sw/bin/init.sh i din .tcshrc eller .bashrc eller vad den nu heter (.login kan ju funka också).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 11:06

Den senare metoden är den som Fink-gänget lyfter fram.

(.tcshrc, .bashrc och .login finns/kan skapas i din hem-mapp.)

Jag fattar ingenting, men kul verkar det! Jag sitter just och har fått igång mpg123 på terminalen, helnöjd! Aldrig fipplat i terminalen tidigare, jag är en klickarmänniska. Det borde kanske göras en enkel guide för nybörjare som jag? T.ex. med beskrivning om hur man gör för att installera Fink, de små söta programmen (t.ex. mpg123) och sen lite tips om bra program och de mest basala funktionerna i dessa program. Jag fick leta rätt hårt bara för att starta en mp3-låt med mpg123...inte vet jag men det kanske skulle var kul för ett gäng klickare.

Själv kör jag istället DarwinPorts och har aldrig provat Fink. Anledningen till att jag istället kör DarwinPorts är att jag är van vid FreeBSDs portssystem, men jag har även kört Debians apt-get för något år sedan och visst var det smidigt.

Men hos er som kört båda lite mer frekvent; vilket är smidigast och bäst enligt er? Vad är egentligen den största skillnaden? Är det värt att kanske köra båda eller klarar man sig med antingen eller?

Jag kör bägge två, mest för att jag tycker Darwinports är enklare att hantera (vanesak) men att Fink har vissa program som Darwinports saknar. Dock har jag haft mer problem med uppdateringar etc. i Fink

1
Bevaka tråden