Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in bredbandet!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem som jag skulle behöva få hjälp med att lösa.
Det är så att nu när jag åkte hem under julen till mina föräldrar så skulle jag koppla in min Powerbook G4 i mina föräldras Router (D-link DI-604). Problemet är att jag inte kommer åt internet med datorn :(. Hemma hos min pojkvän funkar det finfint, han har också en router ( Netgear RP614). Jag har ställt DHCP på automatiskt. Vad gör jag för fel????

MVH MIA

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-18 21:36

Du måste nog ge lite tilläggsinformation om hur det inte funkar. Men du kan väl börja med några grundläggande kollar.

- Tänds lysdioden på routerns framsidan för den port som du har satt kabeln i? Lysdioden visar att routern har hittat en aktiv ethernet port i andra änden av kabeln. Kan det ju vara nått så enkelt som en trasig eller glapp Ethernetkabel.

- Har päronens router DHCP aktiverat, annars måste du ställa in fast IP. Jag har t.ex. en DI-604 själv men har stängt av DHCP-servern. Gå in i dina nätverksinställningar och kolla om du får en adress av routern i området 192.168.0.xxx (delnätsmask 255.255.255.0, routeradress 192.168.0.1).

- Vad har du för DNS-servrar angivna? Beror möjligen på vilken ISP man har (jag har dålig koll på det). Jag har Telia och har därför 10.0.0.1 och 10.0.0.2, finns också i dina nätverksinställningar på TCP/IP-fliken.

- Har routern MAC-filter aktiverat? I så fall måste routern uppdateras med ditt MAC-nr. I 604an har man möjlighet att bara tillåta vissa MAC-adresser att nå utanför routern (och vid vilka klockslag). Används t.ex. för att hindra barnen från att sitta på Lunarstorm hela nätterna. Hittar du också på TCP/IP-fliken.

- Några andra konstiga inställningar i routern/brandväggen?

Eller nått som någon annan kan tipsa om.

Tack för svaret Gunnar B. Problemet är nu löst!
Jag gick in i routern och Mac filtret var aktiverat så jag avaktiverade det, startade om datorn och routern sedan funkade allt perfekt!!

1
Bevaka tråden