Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rita en graf. php & img ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 12:11

Tjena!

Tänkte höra mig för här innan jag kodar loss.
Jag har en mysql-db med massor av transaktioner.
Tänkte göra en graf för hur mycket pengar som skickats för varje månad och så..

Tips? Är det smart att inkludera en snygg bakgrund och sen bara dra några enkla linjer i bilden för diagrammet?

Finns det färdiga moduler eller särskilda saker i php som man bör ta hänsyn till? Eller är det bara att gå loss på php-imagecreatetruecolor() ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 15:19

Något väldigt snarlikt den här hade jag tänkt mig.

Alltså en x-axel för månadens dagar (ska ha en ytterligare graf som beskriver totala utgifter/månad som kommer likna den nedan ännu mer också)
samt en y-axel för antal...

Vill ha en mjuk kurva hellre än 1px raka sträck utan antialising (läs imageline() )
tips anyone?

om inte du vill göra eget så kolla på http://www.aditus.nu/jpgraph/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 19:28

Tack för tipset! mycket intressant läsning. Kommer säkert kunna få idéer därifrån men siktar på att göra ett eget.

Kommer fortsätta fylla på i den här tråden när/om jag behöver mer hjälp.
Har just nu lyckats lägga in en bild som bakgrund och sen dragit en 1px svart kant runt bilden.
Känns som en bra grund

Lär sig mer och som någon sa på föreläsningen idag.
"att försöka autogenera programkoden är som att föda barn på provrör, man missar otroligt mycket roligt"

Har du inte funderat på att använda SVG? I och med att det är ett XML-baserat format så kan du ju bara generera ut en textsträng som sedan visas som vektorgrafik, och också kan skrivas ut med perfekt kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 22:13

Tack för tipset!

Kräver tydligen en plug-in vilket jag helst undviker så jag fortsätter nog på den här linjen så jag kan göra sidan så kompatibel som möjligt.
Känns tufft att ha länkar under bilden också där det står "Save as jpeg |_Save as png |_Save as gif_"

mvh
Ivar

iofs, men pluggen är spridd i sisådär hundra miljoner ex, eftersom den standardinstalleras tillsammans med varje Adobe-program, inkl Acrobat Reader

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 22:25

Det gör förstås saken lite bättre

Men tror jag tar mig vatten över huvudet om jag ska sätta mig in i xml också.
Har satsat hårt på att ta mig in på djupet hos PHP... arbetar med MySQL.. gör ett jobb nu där de krävde MsSQL och asp så har tvingats lära mig det också (uuh) och har nyligen börjat hugga in på css-designing...

Men tack för tipset!

Det behöver du inte. Rita grafen i Illustrator 10, spara ut som SVG och kryssa ur alla tillval. Det du får då är en ganska ren SVG-fil som du öppnar i en texteditor och ofta kan man enkelt se vilka värden som ska ändras

Börja med en superenkel fil, typ ett streck, så att du ser hur den är gjord

1
Bevaka tråden